Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stiftelse af ApS til aktieinvestering

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 11. Nov 06
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære brugere af Amino,


Jeg er en ung studerende, som efter at have brugt nogle timer på at læse diverse indlæg på dette forum er imponeret over den gode tone og hjælpsomhed, som I udviser. Jeg håber, at I kan give svar af samme høje kvalitet på nedenstående problematik/spørgsmål:


Jeg har likvider for 150.000kr, som jeg gerne vil investere i aktier. Min tidshorisont er langsigtet (10+ år), og jeg vil udelukkende investere i danske aktier.


I den forbindelse overvejer jeg at stifte et holdingselskab, som jeg kan foretage investeringerne igennem. Som jeg har forstået det, så har jeg på grund af min lange tidshorisont, skattemæssige fordele ved at investere igennem et holdingselskab frem for at investere som privatperson.


Ulempen ved dette er, som jeg ser det, omkostningerne (etableringsomkostninger, revisionsomkostninger, andre omkostninger?), og den tid der skal bruges på administrativt arbejde.


Så mine spørgsmål til jer er følgende:
1. Er det fornuftigt, at foretage aktieinvesteringer gennem et anpartsselskab?
2. Hvad skal man regne med af omkostninger, ved en sådan selskabsform?
3. Nu har jeg selv læst HA, og ved da godt, hvad et regnskab er. Men hvor krævende er det i praksis? Er det noget, som kræver specialviden og software, eller er det noget som almindelige mennesker kan kaste sig over?
4. Momsregistrering. Hvis jeg udelukkende vil bruge selskabet til at investere i aktier, skal det så momsregistreres?


På forhånd tak for hjælpen.


Tilmeldt 8. Nov 06
Indlæg ialt: 22
Fra  Automation People ApS Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :
 Hej Ung investor,


Har selv siddet med dine overvejelser for nogle år siden og stiftede holdingselskab til køb /salg af aktier.






Du har ret i at du har skattemæssige fordele ved at du kan udskyde beskatningen af ved salg af aktier.






Men: Der kom en ny lov ved årsskiftet 2005/2006, der ændrede beskatningen af aktier for privatpersoner, der gør det lidt sværere at se fordelen.






Om det derfor er en fordel for dig at investere i aktier gennem holdingselskab vil en kompetent revisor kunne fortælle dig.






Mht. dine overvejelser er mine ydmyge erfaringer følgende:






(Efter din punktform, og set fra investor synspunktet, en revisor har sikkert andre tips)   







       
       
  1. Ja, det er en god idé, men jeg bruger dog også selskabet til at investere i opstart af mindre virksomheder. 
          
       
       
  2. Oprettelsen af selskabet kostede for undertegnede 2100 ex moms gennem www.ditselskab.dk (Amino bruger Jacob Tøjner lavede for mig hurtigt et selskab)
          
       
       
  3. En HA er da altid god, men et enkelt opfriskningskursus i debit /kredit er ikke at foragte.
    I praksis vi jeg anbefale at du downloader et excelark til at holde overblik over køb/salg brug evt. www.pointfigure.dk , men som bogføringsværktøj er Summasummarum udemærket. Det er til at have med at gøre, men hvis ikke, vil jeg da gerne anbefale Hallerup & Co som laver mit regnskab for en bette sum (under 3.000), samt BDO Scan revision som kunne alle de paragraffer jeg ikke kendte før opstart. Begge opstartsmøder var gratis.







4.  Momsregistrering behøves ikke, du sælger ikke en vare/service, du behøver foresten heller ikke at få lavet regnskab hos en revisor jf. loven om småselskaber.Mener det blev slået fast 2006.






Om du skal oprette selskabet eller ej, kan jeg desværre ikke anbefale dig. Men jeg kan anbefale at du lytter godt til revisor / advokat i opstartsprocessen.






Håber du kunne bruge ovenstående til noget.






Held og lykke med investeringerne!

Vh. Roblar





Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 11-11-2006 22:25:55
Forfatter: Roblar
Hej Ung investor,
4. Momsregistrering behøves ikke, du sælger ikke en vare/service, du behøver foresten heller ikke at få lavet regnskab hos en revisor jf. loven om småselskaber.Mener det blev slået fast 2006.




Er du sikker på at der ikke er en undtagelse omkring holding, jeg mener ganske bestemt at der stadigvæk er krav om revision ved holdingselskaber.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 8. Nov 06
Indlæg ialt: 22
Fra  Automation People ApS Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Anders,

 

Som jeg skrev til dig i PM skrev jeg til min revisor og hun har lige skrevet at:

 

Et Holdingselskab behøver ikke at være momsregistreret, hvis selskabet ikke har momspligtige

aktiviteter.
 

Men ´hvis du vil have yderligere dokumentation i form af paragraf skal du som jeg skriver til "ung investor" søge revisor.

Det kan endda være der er nogle herinde i dette fremragende forum der har paragraffen?

 

Jeg anbefaler at du søger viden hos en revisor, akkurat som jeg skriver til "ung investor", det kan være at der er noget i hans ide / forhold der gør at det kan være en fordel.

 

Hmm jeg kan se at jeg er blevet reklamesøjle for at søge revisor...Men jeg bruger dem også  hensynsløst!

 

Vh. Roblar


Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Du snakker moms, jeg snakker revisionskrav, så vi taler ret meget forbi hinanden.

Jeg har ikke lige nogen synderlig god internetforbindelse lige her (er på via mobilen) så jeg kan ikke lige finde de nye regler for revision af holdingselskaber, men jeg mindes at min revisor nævnte noget om at der stadigvæk er revisionskrav for holdingfirmaer, men jeg er ikke 100% sikker.

Prøver lige at finde noget dokumentation på det i morgen.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 993
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :
ret sikker på der stadig er revisionskrav til holding selskaber, det er en af undtagelserne, men det er vel først et rigtigt holdingselskab, hvis det ejer andre selskaber og ikke bare lidt aktier - eller?
Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 993
Skrevet kl. 15:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Roblar,

 

Tak for tipsene. HP Portfolio fra www.pointfigure.dk virker som det jeg man skal bruge til at holde styr på realiserede og urealiserede kursgevinster.

 

Jeg har mulighed for at indskyde 150.000kr i kontanter i det her aps til aktieinvestering. Det der taler for er at:

*Jeg kan lære noget mere om investering gennem hele processen. Jeg lærer noget om opstart og drift af virksomhed.

*Der er change for gode afkast.

 

Det der taler imod er:

*Som jeg ser det kan de årlige omkostninger let løbe op i 10.000+ kr (dvs ca 6-7% af min startkapital), og det er i virkeligheden det der bekymrer mig. For med et så højt omkostningsniveau er jeg jo bedre tjent med at placere pengene i en investeringsforening.

*Risikoen for dårlige afkast.

 

Er der nogen, der kan bekræfte om det er rimelige overvejelser jeg gør mig her? Altså, med en startkapital på 150.000kr kan det ikke betale sig at starte et aps for at investere i aktier gennem selskabet? Omkostningerne til revision (primært) vil æde en for stor del af afkastet.

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 993
Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Thomas, jeg er ret sikker på, at du har ret i:






ret sikker på der stadig er revisionskrav til holding selskaber, det er en af undtagelserne, men det er vel først et rigtigt holdingselskab, hvis det ejer andre selskaber og ikke bare lidt aktier - eller?





 

Kernen her er definitionen af et holdingsselskab. Er man først holdingsselskab hvis man har dattervirksomheder eller associserede virksomheder eller er man det allerede hvis man ejer nogle få aktier (som udgør en lillebitte andel af de udestående aktier).

 

Hm. Når jeg læser ovenstående afsnit, slår dig mig, at det sidste tilfælde være tilfældet. Der er vel mange selskaber som har en portion lille portion aktier i andre selskaber, enten af strategiske grunde eller af likviditetsmæssige grunde, og alle de mange selskaber kan vel ikke være holdingsselskaber?

Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 2880
Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har ikke læst tråden grundigt igennem så jeg ved ikke om det har været oppe, men har du udover de 150.000 du vil investere for, yderligere 150.000 til indskydelse i dit Aps?

Følg mig på youtube under navnet Dimi Hardorff

Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 2880
Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Til Dimitri:

Nej, nej, jeg har kun de 150.000kr.

Følg mig på youtube under navnet Dimi Hardorff

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)