Vi står i den situation at vi overvejer at købe co2 neutral El, selvf det koster lidt ekstra.
Kan man kalde det for grøn it eller hvad forbinder i med grøn IT ? |
Hmm - jeg tror at du vil få forskelligartede svar
Det overordnede spørgsmål er jo om noget er grønt fordi det er co2 neutralt.
Jeg synes der er ved at gå lidt for meget business i "grøn det ene" og "grøn det andet" - uden at der er noget reelt grønt i det - men mennesket vil bedrages - så det kan være at det er god business.
Hvad er definitionen på co2-neutral ? Iflg. min bog må det være at noget konsumerer lige så meget co2 som det producerer. Det tvivler jeg på at nogen energikilde kan (eller rettere - udnyttelsen af nogen energikilde).
Hvis du trykker på "co2-neutralt"-ikonet nederst på siden her, får du serveret den, efter min opfattelse, værste gang ævl. Hvis du producerer noget et sted, uden at konsumere det et andet sted kan man ikke kalde det neutralt. Man kan ikke købe sig til neutralitiet.
Det er muligt at man har defieneret neutraliteten i forhold til en eller anden kvote, der måske er vedtaget ifm. Kyoto-aftalen (jeg aner det ikke - det er bare et gæt) - men globalt set er det jo ikke neutralt, med mindre alle er en del af (og rent faktisk overholder) aftalen. For så vil det selvfølgelig være neutralt i forhold til det nuværende forbrug - men det gør det ikke grønt. Og det betyder jo ikke at det globale co2-udslip forbliver uændret, idet de lande der ikke er en del af aftalen ikke behøver at hverken sænke forbruget eller holde det neutralt.
Anyways, så er min holdning at det er grønt hvis du sætter forbruget ned.
Man kan selvfølgelig argumentere for at når en kilde er mere grøn end en anden kilde - så er det grønt forbrug - men der er jo ingen tvivl om at hvis forbruget ikke havde været der, ville det være det mest grønne, idet selv den mest grønne energikilde forurener i en eller anden grad.
mvh
Jan
P.S.
Cola og Øl er ret kedeligt uden co2
P.P.S.
Dette indlæg er ikke ment som et miljødebatoplæg - mange mennesker er uenige om hvorvidt co2-udslip har en negativ effekt på miljøet her på kloden, globalt opvarmning osv.
Jeg forholder mig udelukkende til om noget er neutralt eller ej.