Goddag.
Jeg har for kort tid siden lukket mit lille firma efter 6 år på bagen. Jeg lukkede iøvrigt pga. min førtidspension og manglende overskud og interesse. I den forbindelse er der et par ting jeg godt kunne tænke mig at høre jeres mening om. 1). Jeg ejer et velbesøgt firma domæne på nettet som hedder det samme som mit nu tidligere firma. Jeg har i 6 år brugt domænet til mit firma og e-mailen primært til privat brug hvilket jeg stadig gør den dag idag. Min e-mail er registreret mange steder hos skat og butikker osv. og da jeg nu har lukket mit firma så frygter jeg lidt at nogen vil prøve at gøre krav på mit domæne fordi det er ret attraktivt, og at jeg derfor mister min e-mail. Så mit spørgsmål hvis nogen en dag skulle gøre krav på mit domæne som iøvrigt er privat betalt i 6 år og dagligt bruges privat, kan de så tvinge mig til at give afkald på mit domæne og derved e-mail ?? 2). Nu da mit firma er lukket så ser jeg det problematiske i at folk sådan set bare kan åbne et nyt firma med mit gamle firmas navn og så gøre brug af goodwill og kontakter, hvilket hvis man er lidt kreativ faktisk kan bruges til fup og svindel og kapring af kunder. Mit firma er ikke super kendt men jeg har da reklameret og være i tv engang for år tilbage, Jeg er klar over at ny ejer ikke får mit CVR nummer osv. men alligevel så synes jeg bare det er problematisk. Kan folk bare oprettet et nyt firma med mit navn imorgen hvis de vil ? Og kan de så kræve mit domæne fordi de nu måske har mere ret til det end jeg har ?? 3). Når man har lukket sit firma skal er der så nogen former for regler om hvor mange år der skal gå inden en anden person kan åbne et firma med samme navn eller har jeg en form for første ret til firmaets navn i f.eks. 3 - 5 år hvis jeg vælger at starte op igen ?? Ved godt nogen af sprøgsmålene overlapper hinanden osv. men håber i ved hvad jeg spørger om ;-) Mvh Peder |
Hov jeg fik ikke sagt at mit firma altid har været et Enkeltmands firma som er drevet fra mit private hjem. Der har aldrig i mit hjem været forskel på erhverv og privat da der ikke var noget specifikt rum til firmaet.