Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukning af firma, firma navn rettigheder

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 22. Mar 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Goddag.

Jeg har for kort tid siden lukket mit lille firma efter 6 år på bagen. Jeg lukkede iøvrigt pga. min førtidspension og manglende overskud og interesse.

I den forbindelse er der et par ting jeg godt kunne tænke mig at høre jeres mening om.

1). Jeg ejer et velbesøgt firma domænenettet som hedder det samme som mit nu tidligere firma. Jeg har i 6 år brugt domænet til mit firma og e-mailen primært til privat brug hvilket jeg stadig gør den dag idag. Min e-mail er registreret mange steder hos skat og butikker osv. og da jeg nu har lukket mit firma så frygter jeg lidt at nogen vil prøve at gøre krav på mit domæne fordi det er ret attraktivt, og at jeg derfor mister min e-mail. Så mit spørgsmål hvis nogen en dag skulle gøre krav på mit domæne som iøvrigt er privat betalt i 6 år og dagligt bruges privat, kan de så tvinge mig til at give afkald på mit domæne og derved e-mail ??

2). Nu da mit firma er lukket så ser jeg det problematiske i at folk sådan set bare kan åbne et nyt firma med mit gamle firmas navn og så gøre brug af goodwill og kontakter, hvilket hvis man er lidt kreativ faktisk kan bruges til fup og svindel og kapring af kunder. Mit firma er ikke super kendt men jeg har da reklameret og være i tv engang for år tilbage, Jeg er klar over at ny ejer ikke får mit CVR nummer osv. men alligevel så synes jeg bare det er problematisk. Kan folk bare oprettet et nyt firma med mit navn imorgen hvis de vil ? Og kan de så kræve mit domæne fordi de nu måske har mere ret til det end jeg har ??

3). Når man har lukket sit firma skal er der så nogen former for regler om hvor mange år der skal gå inden en anden person kan åbne et firma med samme navn eller har jeg en form for første ret til firmaets navn i f.eks. 3 - 5 år hvis jeg vælger at starte op igen ??

Ved godt nogen af sprøgsmålene overlapper hinanden osv. men håber i ved hvad jeg spørger om ;-)

Mvh

Peder

Tilmeldt 22. Mar 10
Skrevet kl. 21:36

Hov jeg fik ikke sagt at mit firma altid har været et Enkeltmands firma som er drevet fra mit private hjem. Der har aldrig i mit hjem været forskel på erhverv og privat da der ikke var noget specifikt rum til firmaet.

Tilmeldt 28. Nov 08
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 21:38

kunne du ikke bare beholde firmaet og så bare have et 0 regnskab hvert år?, så beholder du jo navnet.

Http://gozmo.dk - kostumer & kostume tilbehør

Tilmeldt 22. Mar 10
Skrevet kl. 21:56

Hej.

Jo det kunne jeg vel godt, jeg tror så bare at jeg hvert år skal udfylde den udvidede selvangivelse og lave regnskab og overholde diverse regler osv.. det er ting jeg helt vil slippe for ;-) men det kan da være det var en mulighed. Hvad mener i andre ??

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:59

1) Ja

2) Ja

3) Nej

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 09:12

Hej delle,

Jeg synes at du skal registrere dit firmanavn hos Patent- og Varemærkestyrelsen i dit private navn.

På den måde opnår du 10 års beskyttelse (kun 5 år, når varemærket ikke anvendes) på dit navn for kun 1.050 kr. I dit tilfælde er det omkring 200 kr. om året, da du kun kan oppebære rettighederne i fem år, når varemærket ikke bruges.

Om fem år kan du registrere varemærket igen, og få en ny 5-års periode.

Læs mere her:
http://www.dkpto.dk/produkter/prislister/varemaerke-eu-gebyrer.aspx

Det er nok den nemmeste og billigste måde der eksisterer i dit tilfælde. Hvis Patent- og Varemærkestyrelsen vil sælge dig andre produkter (det plejer de gerne at ville) så skal du bare takke nej. Du har ikke behov for en masse andet end en simpel registrering.

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:17

Martin E. Jensen - 123revisor.dk:

Hej delle,

Jeg synes at du skal registrere dit firmanavn hos Patent- og Varemærkestyrelsen i dit private navn.

På den måde opnår du 10 års beskyttelse (kun 5 år, når varemærket ikke anvendes) på dit navn for kun 1.050 kr. I dit tilfælde er det omkring 200 kr. om året, da du kun kan oppebære rettighederne i fem år, når varemærket ikke bruges.

Om fem år kan du registrere varemærket igen, og få en ny 5-års periode.

Læs mere her:
http://www.dkpto.dk/produkter/prislister/varemaerke-eu-gebyrer.aspx

Det er nok den nemmeste og billigste måde der eksisterer i dit tilfælde. Hvis Patent- og Varemærkestyrelsen vil sælge dig andre produkter (det plejer de gerne at ville) så skal du bare takke nej. Du har ikke behov for en masse andet end en simpel registrering.

Kan du tage patent på et firmanavn tilhørende en enkeltmandsvirksomhed, og nægte et A/S at oprette et selskab i samme navn?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 09:20

Tillæg: Ser lige nu, at der er tale om EURO, og ikke kroner.

Jeg har i 2007 registreret tre varemærker i Danmark for 2.350 kr. pr. stk. (moms tillægges ikke , og kan dermed heller ikke fratrækkes).

Jeg troede lige, at det var blevet billigere. Selvom jeg leder på deres hjemmeside, så kan jeg ikke finde en pris for registrering i Danmark. Den må de kunne oplyse dig, hvis du ringer derind.

Det er stadig den bedste og billigste løsning, og du behøver ikke at være bange for at lukke dit firma.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 09:25

LuckyCharm:

Kan du tage patent på et firmanavn tilhørende en enkeltmandsvirksomhed, og nægte et A/S at oprette et selskab i samme navn?

For lige at være ordkløver... man tager ikke "patent" på det, men "registrerer et varemærke".

Men svaret er ja. Hvis du registrerer et varemærke, så kan en stor internationel koncern ikke tage varemærket fra dig.

Man kan dog ikke registrere domæner som varemærke, men hvis man driver (eller ønsker at drive) en virksomhed med et særligt navn, og man har købt samme domænenavn, så kan man godt argumentere for, at man har retten til domænet, og dermed beholde sit domæne.

Varemærket er jo netop en garanti for at andre virksomheder eller personer ikke kan anvende samme varemærke i sin markedsføring.

Tilmeldt 22. Mar 10
Skrevet kl. 17:08

Hej og tak for alle jeres svar.

Jeg har talt med erhvers og selvskabs styrelsen om hvordan at jeg gør og de har som ovenstående siger fortalt mig at jeg kan registere mit firma navn og få navnebeskyttelse.

Det koster 2500,-kr for 10 år.

Derved kan ingen åbne et firma med samme navn og jeg kan derved også argumentere for at jeg har en relation til domænet osv. så folk ikke kan snuppe det.. så har jeg lige som nogle år at finde helt ud af om jeg vil gøre et forsøg mere med firmaet eller lukke det og smide maskinerne ud osv.

Jeg lukkede i øvrigt fordi jeg er belvet førtidspensionist og ikke helt kunne magte det mere, men hvem ved måske går det bedre om 5 - 10 år.

Men mange tak for alle svar.

Mvh

Peder

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)