Jeg har netop fået ændret mit personligt ejede selskab til et ApS.
I den forbindelse er jeg kommet i tvivl om, om jeg som eneejer, stifter og direktør i ApS'et lave en ansættelseskontrakt til mig selv?
Hvis ja, hvad er det vigtigt at medtage? Hvorledes er en sådan ansættelsesaftale forskellig fra en "normal" funktionærkontrakt?
Hej Erik
Som eneejer og direktør i et ApS bruges normalt en aktionæroverenskomst, som regulerer forholdet mellem direktøren og selskabet.
Som ejer og direktør gælder funtionærloven ikke, hvilket bl.a. bevirker, at man ikke har de sædvanlige krav jvf. eks. funktionærloven ligesom i tilfælde af selskabets lukning ej heller vil få udbetalt noget fra Lønmodtagernes Garantifond og lignende.
Der er eksempler på en aktionæroverenskomst eller direktørkontrakt på www.startvaekst.dk .
Tak for dit svar. Jeg har kigget på disse kontrakter og kan ikke rigtig se hvordan en anpartshaveroverenskomst kan passe, når man kun er sig selv og ikke har nandre anpartshavere. Det er klart at vi skal bruge en sådan overenskomst i det selskab hvor vi er flere ejere, men ikke hvor jeg kun er mig selv.
Direktørkontrakten er nok det mest passende. Det der nok er hurdlen for mig at forstå er om man så skal underskrive denne kontrakt først med "direktør-kasketten" på, og derefter med "stifter/virksomhedskasketten" på?
Og hvorledes kan man skrive at man blot selv bestemmer sin egen løn, alt afhængig af hvordan selskabets omsætning har været den pågældende måned?
Og nyt er jo også at jeg skal indbetale A-skat af min egen løn. Vil du anbefale at bruge en lønservice som f.eks. Danløn når man bare er sig selv?
Du har helt ret i, at en aktionæroverenskomst har sin fulde berettigelse ved flere ejere af et selskab, hvor man dog skal være opmærksom på den nye selskabslov, hvor det fremgår, at sådan en aftale ikke kan implicere selskabet direkte, hvorfor det er nødvendigt at tilrette selskabets vedtægter i denne forbindelse eller alternativt udforme overenskomsten på en sådan måde, at man undgår problemstillingen.
Du kan læse mere om det her på Amino på Jacob Tøjner's blog.
En direktørkontrakt vil være en god idé, som du jo følgelig kan tilrette efter de reelle forhold, og ja du skal underskrive både som arbejdsgiver og arbejdstager.
Danløn er en god idé, som kun tager betaling pr. lønbehandling. Alternativt kan Letløn eller E-indkomst på TastSelv hos SKAT også anvendes uden de store sværdslag.