Hej alle i kloge hoveder :-) Jeg talte med en potentiel ny kunde i går. Vi aftale et møde hvor vi taler nærmere sammen om et evt samarbejde. Kunden spørger om mødet er gratis, hvilken jeg selvfølgelig siger ja til. Hvorefter kunden lyder meget overrasket. Er det mig der er dum ikke at fakturerer indledende kundemøder eller har kunden været ude for nogle grimme oplevelser? Det ligger mig fjernt at sende en faktura for et indledende møde. Hvad er jeres erfaringer? |
Faktura for kundemøde
Tommelfingerreglen er at vi tager penge for mødet når mødet bliver afholdt ved kunden på kundens opfordring. Altså fakturerer vi timepris (også for transporten). Fx hvis en kunde beder os om at komme og holde en pitch på en løsning/produkt, så tager vi typisk timepris. Kommer de forbi i vores lokaler, er det typisk ikke noget vi fakturerer, med mindre det er rådgivning/undervisning. |
Hej Igen Her er der tale om at vi mødes for blive enige om omfanget af opgaven vi skal give tilbud på. Vil du så stadig sende en faktura. |
Er den den fremtidig samarbejdspartner ville jeg nok heller ikke gøre det. Men er det en kunde, ogskal jeg bruge en dag på transport fra den ene ende af landet til den anden til alt under 100.000 kr vil jeg gøre det. Skal dog siges at vi altid aftaler dette med kunden FØR vi tager afsted, så der er afstemte forventninger til mødet og den efterfølgende faktura. |
|
Hilsen Martin
Denker Media oversættelsesbureau
|
Der er rigtig mange virksomheder der gør det. Personligt syntes jeg at man skulle skelne mellem hvilket slags møde man skal ud til. Er det et salgsmøde som i det her tilfælde ville jeg ikke gøre det. Men det er jo op til hvert enkelt firmas politikker |
Jeg kan da oplyse at vi i forbindelse med at vi søger partnere i udlandet har haft besøg af en konsulent, som gerne sælges os sin ydelse. Jeg afholdt et indledende møde med manden og drøftede samarbejdet med vor salgschef. Han var ikke overbevist, så derfor blev der afholdt endnu et salgsmøde, hvorefter vi vurderede at give samarbejdet en chance. Samarbejdspartneren lavede herefter hvad der svarer til en times arbejde og sendte til vor store forbløffelse ![]() Resultat - han kunne have været den oplagte samarbejdspartner, men hvis vi også skal faktureres for at han kan forsøge at sælge os sine ydelser, hvad bliver så det næste. Og er det egentligt fair at nye kunder faktisk skal betale for noget, som kunder der takker nej til, ikke behøves at betale for? |
Det er jo bare et klassisk eksempel på dårlig kommunikaiton, hvor i ikke har fået afstemt hinandens forventninger, og derfor ikke haft samme indstilling til opgaven. Forstår godt din mistanke overfor konsulenten, og det er helt klart en fejl fra hans side, at han ikke har meldt ud at der kommer en regning, hvor i forventer at der ikke kommer nogen form for opkrævning. Som jeg tidligere skrev tager vi os ofte betalt for kundemøder (især dem der fysisk ligger langt væk), da der oftest er lige dele salg/rådgivning på mødet. Vi aftaler dog altid dette på forhånd, så alle parter er klar over eventuelle udgifter, og vi derved ikke havner i samme situation som du beskriver. |