Jeg er ved at starte op som selvstændig fotograf. I den forbindelse vil jeg selvfølgelig momsregistreres for at kunne trække nogle af mine udgifter fra. Mit spørgsmål lyder således: Hvis jeg f.eks. trækker 15.000.- fra det første år, men ingen indtjening har, hvad siger Skat så til det?
Og lige et ekstra spørgsmål: Hvis jeg køber udstyr i morgen, men først sender momsregistreringen afsted om 1 måned, er det så et problem? På forhånd tak Stefan |
Hej Stefan
Svaret på dit spørgsmål afhænger af flere faktorer. Grundlæggende er der intet i vejen for at have en betydelig negativ moms i en opstartsfase. Og det er som regel også problemfrit at afholde udgifter og så først lade sig momsregistrere noget tid efter (med tilbagevirkende kraft, så du kan få momsfradrag for dine udgifter). Du skal bare huske i hvert fald at blive registreret inden du sender den første regning.
Det der kan blive et problem er rent ud sagt, hvis du ikke kommer til at tjene penge. Så er det ikke usandsynligt, at SKAT vil hævde, at indkøbene er sket af private årsager/interesser og ikke med henblik på at skabe en momspligtig indtægt. Men også det afhænger af flere faktorer.
Så svaret er, at jeg mener du skal lade dig registrere og tage fradraget. Hvis du så efterfølgende må konkludere, at forretningen ikke kunne gå - ja så har du jo egentlig ikke mistet noget, hvis du skal tilbagebetale momsen. For indkøbet havde du jo under alle omstændigheder foretaget - og så har du jo udstyret til privat brug.
Et kort svar der faktisk godt kunne have været skrevet meget længere hvis jeg skulle have taget alle "faktorerne" med.
Vh
Lars