Hej amino-revisorer Jeg har en lille personligt ejet virksomhed - som i 2009 har et overskud. Min ægtefælle hjælper meget og det vil være rimeligt at påskrive halvdelen af overskuddet på hendes selvangivelse. Er der nogen for og imod til dette ? Vi vil kunne spare noget topskat - men hvad nu hvis hun mister sig job ? - er hun så stadig berettiget til fx. dagpenge ??? Er der noget der taler imod at påskrive halvdelen af overskuddet på hendes selvangivelse ? |
Peter Scheibye:Hej amino-revisorer
Jeg har en lille personligt ejet virksomhed - som i 2009 har et overskud.
Min ægtefælle hjælper meget og det vil være rimeligt at påskrive halvdelen af overskuddet på hendes selvangivelse.
Er der nogen for og imod til dette ? Vi vil kunne spare noget topskat - men hvad nu hvis hun mister sig job ? - er hun så stadig berettiget til fx. dagpenge ???
Er der noget der taler imod at påskrive halvdelen af overskuddet på hendes selvangivelse ?
Hej
Nej, der er intet til hinder for at overføre en del af overskudet til ægtefællen, men der er en beløbsgrænse for, hvor meget du må overføre på kr. 215.500 af overskudet før renter, dog max. 50%.
Det har ingen betydning for dagpenge, hvis det skulle blive aktuelt, idet hun i givet fald skal underskrive, at hun ikke deltager i virksomheden.
Hilsen