Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rejseudgifter - diæter - selvstændig børnepasser

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Jelling
Tilmeldt 4. Mar 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg gik på efterløn (og pension) i feb. 09.
Sidst i juli 09, blev jeg godkendt som selvstændig børnepasser af Københavns Kommune
(for at passe mit 12. mdr gamle barnebarn i barnets eget hjem).

Det trak ud med vuggestuepladsen, så jeg var 'selvstændig børnepasser' helt til 1. december.

Da jeg bor i Jylland var jeg nødt til at overnatte i KBH 4 nætter ugentlig og nødt til at rejse frem ob tilbage en gang hver uge.

1. Jeg går ud fra at jeg kan trække mine dokumenterede transportudgifter fra (klippekort)?

2. Må jeg også trække rejseudgifter fra ( skats takster kost og logi for 2009 - uden dokumentation)?

Hvis jeg også trækker rejseudgifter fra ( skats takster kost og logi for 2009) ender jeg med et underskud på min 'virksomhed'.
Den ville jeg ikke købe, hvis jeg var skatteminister, men samtidig synes jeg, det er rimeligt, at jeg må trække noget fra.

p.s. Jeg ved selvfølgelig godt, at jeg ikke er en rigtig iværksætter, men håber alligevel på hjælp.
Venlig hilsen
Farmor

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:53

Er betalingen for børnepasningen godkendt af Københavns kommune eller andre offentlige institutioner ?

De første 12 måneder kan du som udgangspunkt foretage fradrag efter rejsegodtgørelsessatserne og befordringsfradrag.

Problemet er at du er farmor til barnet og mor til den ene forældre. Derved kan man diskutere om du har fået passende vederlag for ydelsen medmindre det er off. godkendt (derfor spørgsmålet). Det næste er at du ikke er selvstændig men får honorarer. Skat kan ikke anfægte det vederlag I måtte have aftalt men de kan gøre gældende at din transport og udgifter til rejser m.v. mere er af privat karakter. Herudover kan de jo gøre gældende at du får fri kost og logi under dit ophold (hvad du angiveligt gør og derved kun er berettiget til 25% fradrag for kost.)    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Jelling
Tilmeldt 4. Mar 10
Skrevet kl. 17:40

Jeg har modtaget kopi af:

"Årsopgørelse for udbetalt løn til Privat Børnepasning i 2009

Servicelovens § 37"

som er sendt til mit skattecenter.

Tilskuddet blev overført til min svigerdatter som derefter udbetalte det + deres andel til mig.

Jeg har haft ordinære pædagogiske tilsynsbesøg af en pasningsansvarlig fra Kbh Kommune.

Det med selvstændig er lidt tricky - kommunen gav 2 muligheder:

Enten skulle forældrene oprette sig som virksomhed, med ret til lønudbetaling, forsikring, feriekonto og ansætte mig.

Eller jeg skulle være selvstændig børnepasser, der blev købt til opgaven.

Det sidste sparede en del administration, så den valgte vi. (Det gav problemer med efterlønnen, fordi det blev vurderet som start af egen virksomhed).

Mit problem er også, at mit fradrag bliver højere end min indtægt, hvis jeg bruger den fulde sats.

Tak for svaret

Farmor

p.s. der var nogle, der havde fri kost under mit ophold, men det var nu ikke migWink

Fra Jelling
Tilmeldt 4. Mar 10
Skrevet kl. 17:42

farmor:

Jeg har modtaget kopi af:

"Årsopgørelse for udbetalt løn til Privat Børnepasning i 2009

Servicelovens § 37"

som er sendt til mit skattecenter.

Fra Københavns Kommune

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)