Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af vare hos en uden cvr-nr.? hvad med regnskab?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København S
Tilmeldt 23. Dec 07
Indlæg ialt: 1487
Skrevet kl. 01:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Har købt nogle vare hos en uden cvr-nr. har fået en regning af personen med cpr-nr. på.

Men Kan selv ikke trække noget fra købsprisen. Skal jeg bare lægge moms på mit salg også er det det?

Og har et helt andet spørgsmål. Hvis jeg har købt en vare hos nogle med cvr-nr. den 10-02-2010 og jeg først har fået det den 20-02-2010 kan man så stadig trække momsen fra?

Mvh Lasse

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 01:59

Du skal lægge moms på dit salg men kan ikke trække moms fra, fordi der ikke er moms på købet.

Vedrørende dit andet spørgsmål, så betyder det ikke noget for dit momsregnskab, om du har fået varen 10 dage senere, du kan stadig afløfte momsen.

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:14
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Master Vind:
Men Kan selv ikke trække noget fra købsprisen. Skal jeg bare lægge moms på mit salg også er det det?

Hvis du har købt varerne med henbliik på videresalg, kan du muligvis bruge brugtmomsreglerne. Det betyder, at du beregner momsen som 20% af din avance på den enkelte vare.

Har du købt varerne samlet uden at den enkelte vare er prissat, kan du lave en samlet opgørelse for "hele handelen".

Der er en del formkrav du skal iagttage, du kan læse mere på: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=83288&vId=200181

Vh
Lars

Fra København S
Tilmeldt 23. Dec 07
Indlæg ialt: 1487
Skrevet kl. 11:34

Lars Gosvig:

Master Vind:

Hvis du har købt varerne med henbliik på videresalg, kan du muligvis bruge brugtmomsreglerne. Det betyder, at du beregner momsen som 20% af din avance på den enkelte vare.

Har du købt varerne samlet uden at den enkelte vare er prissat, kan du lave en samlet opgørelse for "hele handelen".

Der er en del formkrav du skal iagttage, du kan læse mere på: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=83288&vId=200181

Vh
Lars

Kan jeg gøre dette hvis det f.eks. er helt nye rosenkranse?

Mvh Lasse

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:57

Master Vind:

Ja det kan det faktisk godt - det følgende er klippet fra vejledningen:

Definitionen af, hvad der er brugte varer efter brugtmomsordningen er ikke helt sammenfaldende med, hvad der i daglig tale omtales som brugte varer.

Efter ordningen er brugte varer mest et udtryk for varer, der er købt af en af de personer/virksomheder, der er nævnt i afsnittet "Hvem skal De købe varen af?", og som kan komme ind under ordningen.

Det har derfor ikke betydning, om varen er brugt. Levende dyr kan også være brugte. Det samme kan en vare, som aldrig har været brugt.

Vh
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:17

Master Vind:

Lars Gosvig:

Master Vind:

Vh
Lars

Mvh Lasse

Hej Lars

Brugtmomsordningen er i realiteten en udmærket ordning, og anvendes i vidt omfang af virksomheder, som opkøber og handler meget med private.

Problemet er i forbindelse med enkeltstående køb af eks. varer, at der er særlige og skærpede krav til såvel afregningsbilag og senere fakturering ved salg af hensyn til momskontrol m.v., at de fleste afholder sig fra at bruge ordningen, hvorved der skal afregnes fuld moms på salgsprisen.

Hilsen

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:36

Tonny Skov Pedersen:
Problemet er i forbindelse med enkeltstående køb af eks. varer, at der er særlige og skærpede krav til såvel afregningsbilag og senere fakturering ved salg af hensyn til momskontrol m.v., at de fleste afholder sig fra at bruge ordningen, hvorved der skal afregnes fuld moms på salgsprisen.

Jeg har godt hørt argument før - og synes ærlig talt det er "talt op", men det er jo individuelt hvad man synes.

I den forbindelse vil jeg lige sige, at det er jeg ved en smule om moms ikke er ensbetydende med at jeg er et administrativt geni - tværtimod. Jeg er et rodehoved af dimensioner. Så hvis jeg ikke synes en administrativ byrde er voldsom, så er der som regel noget om snakken.

Man skal jo i sidste ende bare gøre op med sig selv, om besværet er 20% af indkøbene værd. Hverken mere eller mindre.

Vh
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:15

Hej Lars

Lars Gosvig:

Tonny Skov Pedersen:

Jeg har godt hørt argument før - og synes ærlig talt det er "talt op", men det er jo individuelt hvad man synes.

I den forbindelse vil jeg lige sige, at det er jeg ved en smule om moms ikke er ensbetydende med at jeg er et administrativt geni - tværtimod. Jeg er et rodehoved af dimensioner. Så hvis jeg ikke synes en administrativ byrde er voldsom, så er der som regel noget om snakken.

Man skal jo i sidste ende bare gøre op med sig selv, om besværet er 20% af indkøbene værd. Hverken mere eller mindre.

Når jeg har bragt dette forhold op overfor en kunde, og herefter redegjort for de formelle krav, så bliver indstillingen meget a la den om kørebøger, det er simpelthen for problematisk. Derfor fungerer ordningen reelt kun i virksomheder, hvor den overvejende del af aktiviteterne er handel med private og lignende af brugte varer. Her er virksomheden også gearet på en anden måde, særlig omkring administrationen og bogføringen af ordningen.

Du har selv linket til vejledningen om brugtmoms-ordningen, hvor der er et afsnit om hhv. afregningsbilag og senere fakturering ligesom bogføringen skal tilrettelægges korrekt af hensyn til momsafstemning og kontrol.

Hilsen

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)