Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

B-skat for selvstændige med lange perioder uden indtægter

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Middelfart
Tilmeldt 1. Dec 08
Indlæg ialt: 238
Fra  Dynamics Experts ApS Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige modtaget en stak girokort fra skat. Disse er naturligvis baseret på min egen forskudsregistering og totalt set regner jeg også med at årets totalbeløb kommer til at passe. Men i øjeblikket er det således at jeg arbejder på nogle projekter der ikke giver nogen kontant indtægt de første par måneder. Dvs. det bliver meget hårdt at skulle betale disse girokort som mine indtæger ser ud lige nu. Det er mit første år som selvstændig (i denne omgang) og har ikke opsparet til forudbetaling af skat (har dog betalt min skat for 2009).

Som jeg ser det er det vel ikke meget anderledes end selvstændige der kun tjerner deres penge nogle få måneder om året. Hvordan håndtere de betaling af b-skat?

Jeg kunne naturligvis godt bare ændre min forskudsopgørelse, men hvad siger loven egentlig? Det er jo ikke fordi jeg prøver at snyde nogen for noget, men jeg synes bare ikke det er rimeligt at jeg skal betale skat af penge jeg ikke har tjent endnu, og måske (hvis året ikke går som jeg regner med) slet ikke kommer til at tjene.

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Det nemmeste for dig er, at ændre din forskudsanmeldelse måned for måned efter beregning af dit driftoverskud.

Jeg har i perioder selv prøvet det og du kan altid se ændringerne straks derefter.

Jeg tror ikke det er ulovligt, for så ville SKAT have lavet en bremse derinde og så længe du ikke snyder på vægten med opgivelserne, gør de nok ingenting og du sparer eller flytter skat til perioder med indtjening.

mvh   Geeked

 

Fra Vejle
Tilmeldt 5. Nov 09
Indlæg ialt: 99
Fra  KanKom Online Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor ændrer du ikke bare din forskudsopgørelse til en lavere forventet indtægt? Forskudsopgørelsen er jo kun et gæt på, hvad din indtægt vil blive, og du gør jo ikke noget forkert ved at gætte for lavt her i starten af året og dermed få 'billigere' girokort. Så kan du altid tilrette dit gæt senere på året, når du har et bedre overblik over de faktiske indtægter.

Hvis du så sørger for at lægge til side af dine indtægter, er det pludselig ikke noget problem at betale de 'dyrere' girokort, der dukker op sidst på året efter din tilretning af forskudsopgørelsen.

Fra Vejle
Tilmeldt 5. Nov 09
Indlæg ialt: 99
Fra  KanKom Online Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

heh - to sjæle, én tanke. Der kom du mig lige i forkøbet :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvis man som selvstændig har svingende indtægter, er det min anbefaling at forskudsregistrere så lavt, så man i realiteten også kan betale skatten i selv de "små" måneder.

Det der er udgangspunktet, er om man har en selvdisciplin og kan spare skatten op på sin egen konto. Her anbefaler jeg tillige, at hver gang man eks. hæver kr. 1.000 til sig selv så skal man også "sætte" kr. 1.000 til side til skatten.

Primo december har de fleste et rimeligt overblik over resten af årets indtjening, hvorfor skatten kan beregnes relativt præcis, hvorved man så kan anvende den "skat" man har sat til side til eks. investeringer eller andre indkøb, og resten af skatten kan så indbetales den sidste bankdag i året, så man undgår rentetilskrivning på en restskat.

Fordelen ved denne metode er, at du skal ikke hele tiden ændre din forskudsskat og pengene bliver på din konto til erhvervsmæssigt køb m.v.. Dog private udtræk skal modsvares af et tilsvarende beløb til skat, ellers vil du opleve problemet med, at der ikke er nok likviditet til at betale skatten.

Iøvrigt er såvel denne måde og metoden med løbende ændring af forskudsregistreringen lovlig.

Håber dette giver mening.

Hilsen

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)