Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dårlig service fra SKAT?

Side 2 ud af 6 (59 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Ventetiden skyldes, at SKAT har valgt nogle oldnordiske IT-systsmer. Moderne virksomheder off-loader den slags spidsbelastninger til cloud computing - så betaler man kun for det forbrug der er. Det ville næsten helt sikkert blive billigere, da de så ikke skal betale for den permanente overkapacitet de jo har i det daglige nu.

Men desværre løses mange offentlige IT-opgaver på den mest besværlige, dyre og gammeldags måde. Jeg tror det i høj grad skyldes inkompetente ledere, der ikke tør tage ansvar - de forsøger at skubbe det fra sig ved at vælge de tungeste, dyreste og ja, ofte ret gammeldags leverandører i markedet, for så kan de jo altid sige ... "at de gjorde deres bedste" - og det er jo præcis den ansvarsfralæggelse vi må høre på nu.

Det samme problem ses også indenfor nogle store private virksomheder. Som en marketingchef (og god veninde) for en af de helt store virksomhedr i USA engang sagde til mig: "Mit job er IKKE at tage beslutninger om noget - for hvis jeg tager beslutninger, kan jeg jo holdes til ansvar for dem".

Og så er der alle de fjolser der har valgt SAP ... suk!

Så alt i alt er jeg ret uenig med de fleste ovenfor - det her kunne sagtens klares langt bedre, og sikkert også billigere.

Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 19:45
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mikkel - hvis det du siger betyder at omkostningerne ikke øges så er jeg enig. Var ikke klar over at der fandtes løsninger hvor man kunne op- og nedskallere kapaciteten afhængig af behov. Min holdning er blot at hvis en udvidet løsning betyder en merudgift, så synes jeg det er spild af skattekroner.

Efter at have søgt lidt på cloud computing kan jeg se at SKAT benytter sikkerheden som argument for ikke at benytte det. Er det blot en dårlig undskyldning eller der noget om snakken?

Men dejligt med et konstruktivt indput, hvor der kommer et løsningsforslag Smile

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Chrisss2010:
Efter at have søgt lidt på cloud computing kan jeg se at SKAT benytter sikkerheden som argument for ikke at benytte det. Er det blot en dårlig undskyldning eller der noget om snakken?

Ja, det lyder somom de snakker IT sikkerhed - det tror jeg nu ikke de gør - de snakker "jobsikkerhed". Deres egen jobsikkerhed.

Der eksisterer fortsat et mundheld i den type organisationer at: "Man bliver aldrig fyret for at købe IBM ..." Nej, det er muligt - men man får fandengalemig meget ofte noget forbandet tung IT til den 50-dobbelte pris, og med en meget dårligere løsning.

Jeg har arbejdet lidt på en længere artikel, som nok kommer snart, der har overskriften: "Komplet kommunikationsløsning: 10 kroner!", hvor jeg beskriver et eksempel på en kommunikationsløsning (ovenikøbet med mulitmiedier osv), som nogle medarbejdere (på et lidt lavere nivau) i det offentlige selv har fundet frem til. Prisen pr. bruger er som sagt kun 10 kroner, indlæringskurven så godt som flad, der er 100% oppetid og alle er glade. Jeg bruger den selv i min kommunikation med dem. Havde medarbejderne overladt opgaven til IT afdelingen var det endt som et projekt til 150 millioner - som så i øvrigt ville ende med at koste det tre-dobbelte, blive 4 år forsinket og slet ikke virke, når det endelig kom frem.

Og det er DET som er problemet med SKAT. Resten er bare udenomnssnak fra deres side, for at forsvare deres tåbelige løsninger.

Fra Ballerup
Tilmeldt 11. Jan 09
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 19:58

Ja vil gerne melde mig i koret, der synes det er helt i orden med den service skat levere i dag. Jeg kan ikke se de skal gøre mere.

Jeg synes da også det er et godt spørgsmål om sikkerheden er ok omkring cloud computing. I så fald er det jo et spørgsmål om bureaukrati og ikke ressourcer

Det er vel helt rigtigt og alment kendt, at store virksomheder private såvel som offentlige har det med ikke at bruge helt de rigtige systemer og en stor grad af fralæggelse af ansvar ved ikke at tage stilling..

Mvh Nicolai

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:00

Mikkel deMib Svendsen:
Ja, det lyder somom de snakker IT sikkerhed - det tror jeg nu ikke de gør - de snakker "jobsikkerhed". Deres egen jobsikkerhed.

Jobsikkerhed? Driften ligger hos CSC. SKAT har kun en meget lille driftsafdeling selv.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:00

Det er iøvrigt samme problem med f.eks. skolernes nationale test. Det hart kostet millioner af kroner at lave det system, det har fejlet i tre år og vrker fortsat ikke. Og ved i hvad det er? Det er nogle online formularer eleverne skal udfylde! My fucking God!

Og ja, 15.000 samtidige brugere er da en del, men altså helt ærligt - der er mindst 50 folk på Amino, der kunne lave den løsning på et par uger og klare mindst det 10-dobbelte antal brugere.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:02

Henrik Krogh:

Mikkel deMib Svendsen:

Jobsikkerhed? Driften ligger hos CSC. SKAT har kun en meget lille driftsafdeling selv.

Så misforstår du helt hvad jeg siger. Det jeg siger er, at hvis dem på SKAT der skal beslutte hvilke systemer der skal indkøbe vælger de dyreste og tungeste systemer - uanset at de ofte er de dårligste, så har de størst change for at kunne beholde deres job. Det er en meget almindelig organisatyionsfejl i den slags virksomheder og derfor de ofte ender med noget dyrt lort.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:04

Mikkel deMib Svendsen:

Ventetiden skyldes, at SKAT har valgt nogle oldnordiske IT-systsmer. Moderne virksomheder off-loader den slags spidsbelastninger til cloud computing - så betaler man kun for det forbrug der er. Det ville næsten helt sikkert blive billigere, da de så ikke skal betale for den permanente overkapacitet de jo har i det daglige nu.

Men desværre løses mange offentlige IT-opgaver på den mest besværlige, dyre og gammeldags måde. Jeg tror det i høj grad skyldes inkompetente ledere, der ikke tør tage ansvar - de forsøger at skubbe det fra sig ved at vælge de tungeste, dyreste og ja, ofte ret gammeldags leverandører i markedet, for så kan de jo altid sige ... "at de gjorde deres bedste" - og det er jo præcis den ansvarsfralæggelse vi må høre på nu.

Det samme problem ses også indenfor nogle store private virksomheder. Som en marketingchef (og god veninde) for en af de helt store virksomhedr i USA engang sagde til mig: "Mit job er IKKE at tage beslutninger om noget - for hvis jeg tager beslutninger, kan jeg jo holdes til ansvar for dem".

Og så er der alle de fjolser der har valgt SAP ... suk!

Så alt i alt er jeg ret uenig med de fleste ovenfor - det her kunne sagtens klares langt bedre, og sikkert også billigere.

Hej

Kender udmærket problemstillingen som revisor for flere kunder, som fra tid til anden forsøger at komme ind på det offentlige marked.

De bliver som oftest bremset af, hvad du netop henviser til, en utrolig konservativ holdning til hhv. udseende og ikke mindst, det de er vant til, det virkerWink

Vi skal nok i hvert fald mindst en eller to generationer frem, før de er på samme niveau som andre ikke offentlige virksomheder, men så er de såmænd kun nået til det nuværende niveau.

Iøvrigt skal de jo stadig være 3 mand til at køre en bilCool Det virker!

Hilsen

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 20:04

Mikkel deMib Svendsen:

Det er iøvrigt samme problem med f.eks. skolernes nationale test. Det hart kostet millioner af kroner at lave det system, det har fejlet i tre år og vrker fortsat ikke. Og ved i hvad det er? Det er nogle online formularer eleverne skal udfylde! My fucking God!

Og ja, 15.000 samtidige brugere er da en del, men altså helt ærligt - der er mindst 50 folk på Amino, der kunne lave den løsning på et par uger og klare mindst det 10-dobbelte antal brugere.

Jeg mindes at have hørt at det var i omegnen af 127 mio det kostede...

Det kan jeg ansætte pænt mange udviklere for i et par år hvis det skal være.

Jeg er forøvrigt ganske tilfreds med SKAT's service - Jeg klarer fint at vente et par dage, og uanset hvad udbetales pengene først d. 26. marts hvis man har noget til gode..

Angående cloud computing er det så ikke lige sikkert at SKAT's "gode og gennemprøvede" (læs: gamle) system kan afvikles i sådan et miljø.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 20:06
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Hold kæft hvor er det nemt at løse problemer, ved at sige alle er idioter der ikke ved hvad de laver. Måske siger det lidt mere om idioten der siger disse ting!

Side 2 ud af 6 (59 indlæg)