Jeg er medindehaver af et I/S (lille fritidsvirksomhed). I dec. 2008 købte vi i virksomheden en bærbar til en værdi af 9700 kr ex. moms (+ tilbehør for ca. 1700 kr ex. moms - docking, mus mv.). Den har været brugt som arbejdspc. Hvis jeg skulle købe denne pc ud af firmaet nu, hvordan er reglerne så for prisfastsættelse. Hvad skal jeg betale til min virksomhed for denne pc - og hvordan med momsen osv.
Jeg har tænkt mig fremover også at bruge pc'en privat, og tænker måske at kunne spare multimediebeskatningen ved at købe den ud som privat pc. Desuden kan jeg have den forsikret under min private indboforsikring - pt. er den ikke forsikret i virksomheden, da vi har vurderet at det ikke kunne svare sig med de erhvervsforsikringstilbud vi har modtaget (for dyre).
Har ikke endeligt besluttet om jeg køber den ud - vil bare lige vide hvordan reglerne og økonomien i det ville være hvis jeg gjorde...
En anden mulighed er at udstyret normalt afskrives over 3 år
Hej Tonny,
Kan firmaet ikke have straksafskrevet computeren til den pris?
OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management. Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23 Find mig på LinkedIn
En anden mulighed er at udstyret normalt afskrives over 3 år
Hej Tonny,
Kan firmaet ikke have straksafskrevet computeren til den pris?
Jo formentlig, men den afskrivning jeg omtaler, er den SKAT normalt lægger til grund for en værdiansættelse i.f.m. udtagelse af aktiver (EDB) til privat brug i mangel af bedre.