Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsfirma eller

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Hasselager
Tilmeldt 3. Feb 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har tænkt mig at lave et enkeltmandsfirma, da jeg for tiden er arbejdsløs, men kan få nogle timer hver uge med lettere bogføringsopgaver.

Jeg har været inde og kigge lidt på de forskellige indlæg, og er blevet noget forvirret.

Planen er at jeg vil udbetale løn til mig selv (Danløn) hver måned, så det jeg mister på dagpenge, kan jeg få i løn. Skal jeg skrive i de papir jeg har udfyldt til erhvervs- og selskabsstyrelsen, at jeg har en ansat ( altså mig selv), eller skal jeg bare oprette mig hos Danløn, og så udbetale min løn og modregne det i dagpenge. Jeg kan ikke helt finde hoved og hale i det..

På forhånd tak.

Hilsen Lone

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:08

Hej!

Du skal slet ikke bruge Danløn, idet du som selvstændig med enkeltmandsfirma ikke

bliver betragtet som ansat.

/peter

Tilmeldt 31. Dec 06
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 13:10

Hej Lone,

Hvis du vil beholde din ret til dagpenge skal du lave et selskab og ansætte dig selv. Jeg har kun hørt om meget meget få som har fået fagforeningen med på at være selvstændig og få suppleret op samtidigt.

Og hvilken selskabstype du skal vælge er alt efter temperament og økonomi - så det må være en anden debat hvis du ønsker dette Smile

Fra Hasselager
Tilmeldt 3. Feb 10
Skrevet kl. 13:22

Hvordan giver jeg så mig selv løn??

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:25

Hej igen!

Via mellemregningen med dit firma under egenkapitalen.

Når så der skal laves årsregnskaber beskattes resultatet i dit firma.

/peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:10

Hej Lone

Nej, du skal ikke oprette dig selv som lønmodtager, idet du beskattes af overskud af virksomhed.

Hvis du skal have supplerende hjælp ved siden af, så er det i første omgang antal timer på virksomheden, du skal bruge.

Hilsen

Fra Hasselager
Tilmeldt 3. Feb 10
Skrevet kl. 14:28

Jeg er også blevet godkendt til supplerende dagpenge, men rart nok at vide, hvordan jeg så skal få nogle penge fra firmaet ;o))

Tilmeldt 31. Dec 06
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 14:43

Lone Andersen:

Jeg er også blevet godkendt til supplerende dagpenge, men rart nok at vide, hvordan jeg så skal få nogle penge fra firmaet ;o))

Så lærte jeg også noget idag. Er det generelt at alle fagforeninger acceptere op-supplering ved siden af selvstændigheden ?

Kræver fagforeningen ikke at man samtidigt skal stå 100% til rådighed for arbejdsmarkedet ?  

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:57

Per B. Lauridsen:

Lone Andersen:

Så lærte jeg også noget idag. Er det generelt at alle fagforeninger acceptere op-supplering ved siden af selvstændigheden ?

Kræver fagforeningen ikke at man samtidigt skal stå 100% til rådighed for arbejdsmarkedet ?  

Hej

Jo pr. definition skal du stå til rådighed for arbejdsmarkedet, hvorfor ordningen ikke bare kan fortsætte. Risikoen er følgelig ved anvisning af arbejde, at du må vælge mellem dette og virksomheden.

Nogle fagforeninger (hellere A-kasser) er mere "firkantede" end andre, forstået på den måde, at de bruger alle reglerne,

Hilsen

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:57

Hej Per!

Jo...du skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet.

/peter

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)