Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

A-kasse og selvstændig

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Nedenfor betingelserne for at få dagpenge samtidig med at man driver bibeskæftigelse. Jeg er enig med Espressp. Jeg synes det er værd bemærke at arten og omfanget af virksomheden er en af de parametre som indgår.  Man kan eksempelvis udmærket have en selvkørende webshop, der ikke kræver meget arbejde, hvis eksempelvis købsprocessen og ordrefunktionen er automatiseret.

Betingelserne for at få dagpenge samtidig med bibeskæftigelse
Er du ledig, og driver du egen virksomhed som bibeskæftigelse, kan du få dagpenge, når du opfylder følgende betingelser:

• du skal underskrive en erklæring om, at du udelukkende driver din virksomhed som bibeskæftigelse, og at virksomheden rent faktisk fremtræder som en bibeskæftigelse
  • du skal søge lønarbejde på fuldtid  
  • du må ikke – pga. dit arbejde i din selvstændige virksomhed – være forhindret i at tage imod lønarbejde inden for dit fags normale arbejdstid. Dvs. du skal altid kunne udføre arbejdet i din selvstændige virksomhed uden for normal arbejdstid.

For at vi kan vurdere, om du opfylder betingelserne, skal du give os oplysninger om:

• arten og omfanget af din virksomhed
  • evt. ansat arbejdskraft 
  • din egen og evt. ægtefælles/medejers arbejdsindsats i virksomheden, evt. fast arbejdsdeling ægtefællerne/medejerne imellem  
  • virksomhedens omsætning og indtjening.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:20

Espresso:

Tonny Skov Pedersen:

Hej

Det er helt korrekt, at det er arbejdsindsatsen, der er afgørende, men problemet opstår i den situation, hvor du som hovedaktionær i et selskab uden ansatte, hvor selskabet har en omsætning og indtjening, så vil anskuelsen være, at det kan et selskab ikke alene.

Det hænger ikke sammen med at selvsamme SKAT mener, at man ikke må udtage løn fra et investeringsselskab. Her mener SKAT, at det kræver en meget begrænset arbejdsindsats.

Hej

For en god ordens skyld har jeg lige kigget på et dagpengekort, se link http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:oILYrf7lKa4J:www.adir.dk/graphics/informationsprodukter/blanketter/AR272/AR272_2008_01.pdf+dagpengekort&hl=da&gl=dk&sig=AHIEtbSN2sQW2X3nVMlC3Fejc_lfJ7IpMA  , hvor det fremgår af punkt b) i vejledningen

b) Selvstændig virksomhed
Alt arbejde ved selvstændig virksomhed skal oplyses, uanset hvornår det er udført, uanset om virksomheden drives i selskabsform eller i din ægtefælles navn, og uanset om virksomheden giver overskud.

Så om det hænger sammen eller ej, det ved jeg ikke, men det er reglerne jvf. dagpengekort som udgivet af arbejdsdirektoratet.

Hilsen

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 01:53

slettet

Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 12:51

Henrik Krogh:
Nedenfor betingelserne for at få dagpenge samtidig med at man driver bibeskæftigelse.

Her skal man huske på at det er op til A-kassen at vurdere om de vil godkende at man får dagpenge og har bibeskæftigelse som selvstændig. Ud fra fx omsætning, indtjening eller andre forhold kan de vurdere at man ikke står 100% til rådig for arbejdsmarkedet og derved afvise din ansøgning om dagpenge med bibeskæftigelse.

Henrik Krogh:
Man kan eksempelvis udmærket have en selvkørende webshop, der ikke kræver meget arbejde, hvis eksempelvis købsprocessen og ordrefunktionen er automatiseret.

Ja - men her skal man være opmærksom på at du ikke må have en hjemmeside hvor du angiver at kunder kan ringe til dig i almindelig arbejdstid. For så vil A-kassen vurdere at du ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet og derved får du slet ikke lov til at få dagpenge med bibeskæftigelse.

Har man fået godkendt at modtage dagpenge med bibeskæftigelse, så skal skal man modregne time for time i ens dagpenge sats (som Tonny linker til). Det er underordet om denne tid udføres om aftenen, på søndage, helligedage etc. Det er det samlede tidsforbrug man ser på.

I princippet er ens omsætning og fortjeneste underordnet. Man kan fx godt være en dygtig konsulent der tager kr. 5000 i timen og stadig kun fratrække et tidsforbrug på én time når man indberetter til en A-kasse.

Men i bund og grund er dette system ikke designet til selvstændige og ønsker man at være selvstændig bør man fokusere på at skabe værdi her, fremfor at bruge tid på bureaukratiske regelsæt Smile

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 14:01

Chrisss2010:

I princippet er ens omsætning og fortjeneste underordnet.

Med denne bemærkning rammer du sagens kerne.

Det var kun her, vi ikke var enige i Tonnys konklussion.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:13

Hej!

Enig.....Fru Ekspesso!Yes

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:25

Espresso:

Chrisss2010:

I princippet er ens omsætning og fortjeneste underordnet.

Med denne bemærkning rammer du sagens kerne.

Det var kun her, vi ikke var enige i Tonnys konklussion.

I de seneste indlæg har jeg netop pointeret, at det er de forbrugte timer, der er afgørende. Mit første indlæg var ikke præcist nok formuleret, idet meningen følgelig var, at et selskabs omsætning og indtjening er med til at be- eller afkræfte, hvorvidt der er et tidsforbrug i selskabet.

Iøvrigt kan jeg som supplerende bemærkning oplyse, at en hovedaktionær med et selskab uden ansatte ikke kan opnå ret til dagpenge, hvis ikke selskabet er hvilende, hvilket er i overensstemmelse med eks. ASE's udmelding på området.

Iøvrigt er jeg helt enig med Chrisss2010.

Hilsen

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 15:36

Tonny Skov Pedersen:

Iøvrigt kan jeg som supplerende bemærkning oplyse, at en hovedaktionær med et selskab uden ansatte ikke kan opnå ret til dagpenge, hvis ikke selskabet er hvilende, hvilket er i overensstemmelse med eks. ASE's udmelding på området.

Jeg tror, du mangler et "Enke-Fru-Jørgensen-ApS' i din klientporteføjle.

Med det mener jeg, at der er masser eksempler på, at et selskabs værdier varetages af revisorer/banker eller andre eksterne rådgivere, hvorved hovedaktionæren er fuldt ud til rådighed for arbejdsmarkedet.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:43

Hej Espresso

Her har du en god pointe, men et selskab der varetages af en administrator, kan vel alt andet lige sidestilles med at have en ansat direktør eller lignende. Iøvrigt kan administrator også erklære sig om i sine arbejdsopgaver for selskabet.

Men ellers godt set. Du får lige en smiley.

Bravo!

Hilsen

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:09

Tonny Skov Pedersen:
hvilket er i overensstemmelse med eks. ASE's udmelding på området.

ASE er vel ikke det bedste eksempel at hive frem, da deres medlemmer jo netop er kendetegnet ved at være selvstændige som deres hovedbeskæftigelse. Der er dermed en væsentlig forskel forskel på en lønmodtager som har en virksomhed ved siden af. Dette uanset om han er hovedaktionær i et selskab.

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)