Jeg skal igang med at lave en forretningsplan for en tømrer, som er har en forretning han har drevet i 5 år, men uden en egentlig forretningsplan. Min opgave består så i at udarbejde den for ham - Men hvad kan jeg tage for mit arbejde?
Time prisen for dit arbejde bør være dit udgangspunkt.
Hvis din tømre har lidt svært ved at se værdien i dit arbejde - ift. den pris du når frem til (gætter på at det kunne være en del af grunden til at du spørger), så overvej om du kan bygge et succes kriterie ind i din prisfastsættelse.
F.eks. et beløb (eller %-andel) der udløses hvis banken yder lån, 1 års målsætning opnåes..... osv.
På den måde vil du kunne binde din værdi op mod hans værdi (no-cure-no-pay).
Under antagelse at der er tale om en basal forretningsplan til en traditionel tømrervirksomhed (ikke vækst-, opfindelsesbaseret og lignende), så skulle det kunne gøres for kr. 10.000. Hvis du har skrevet en forretningsplan før, så har du også visse sproglige formuleringer og strukturer du kan genbruge.
Jeg ville dog anføre et forbehold for uventede forhold, som fx. ikke på forhånd nævnte lig-i-lasten, ala skjult gæld og lignende, svigtende marked, og lignende, som du dermed ikke vil kunne håndtere i din plan.
Som en personlig sidebemærkning er jeg dog uforstående overfor, at han ikke selv skriver den. Det er min erfaring, at købte forretningplaner ofte ikke opnår det de skal bruges til.
Jeg er enig i andres indlæg; Hvis du har lavet nogle stykker før, så må du kunne genbruge en del formuleringer.
Undertegnede tilbyder dette for 4995,00 kr. ex.moms, men denne pris bygger også på mange års erfaring med udarbejdelse af forretningsplaner (uden overhoved at være arrogant eller selvhøjtidelig). Indgående erfaring med området, gør det også nemmere at overskue/definere stærke/svage sidder ved projektet/konceptet/forretningen.