Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ikke momsregistreret med 2 mand bag?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer.

Sammen med en ven, vil vi nu åbne et mindre firma. Vi ønsker ikke at blive momsregistreret - da vi tror at vi kan holde omsætningen under de 50.000 om året.

Den skal nok stå i min vens navn, da jeg selv har andet ved siden af. Problemet er bare at vi som sagt er to bag, og derfor vil vi selvfølgelig begge to stå bag.

Er det muligt at der evt. på en måde bare kan skrives løn ud til os begge, eller hvordan skal det gøres?

// Jesper Skov

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 09:27
Principielt er der jo tale en et interessentselskab eller to enkeltmandsvirksomheder. Det er ikke noget problem at hive penge ud af sådan nogle, da I sandsynligvis ikke er i virksomhedsskatteordningen. I kan altså bare hive penge ud.

Hvordan gør I men leverandører og moms? Jeg tænker - I kan ikke trække moms fra, når I ikke er momsregistrerede? Og virksomheder, der køber af jer, kan heller ikke?

Jeg ville nok have betænkeligheder ved at købe fra et firma, hvor jeg ikke kan trække momsen ud.

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Ringsted
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 16:07
Det største problem må være at i ikke selv kan trække moms fra.

Om en leverandør får en regning på 200 eks moms eller 250 inkl moms er 100% ligemeget.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 16:32
Hvis du som ikke-momsregistreret skal videresælge en ydelse, så er det altså ikke helt ligemeget:

Forestil dig, at du køber et produkt hos en leverandør til kr. 200,- eks. moms = 250,- inkl. moms. Du kan ikke trække momsen fra.

Nu skal du sælge produktet videre - lad os for nemheds skyld antage, at du ikke ønsker at tjene noget. Nu skal du altså sælge et produkt til kr. 250,- (din egen udgift) - og virksomheden kan ikke trække noget fra, da det er "privat" handel.

Praktisk talt kunne du jo have solgt produktet kr. 50,- billigere, hvis du og virksomheden kunne trække moms fra.

Nu har jeg ikke de store regnskabstekniske evner, men hvis antagelsen er, at en ikke moms-registreret ikke kan trække moms fra eller lægge moms til køb/salg, så er det altså en ulempe for den købende virksomhed. Ret mig gerne, hvis jeg tager fejl.

Vh
Peter

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:57
Jeg er helt enig. Eksemplet er baseret på at der købes hos og sælges til momspligtige, hvad der også er det gængse hvis man agerer som distributionsled o.l. og her er vinderen statskassen som får moms af varen i forbindelse med salget fra leverandøren uden at give noget i form af momsfradrag til herværende virksomhed.   

Sælger man derimod videre til private er det som sådan uden betydning i ovenstående eksempel. Er I selvproducerende - eks. konsulenter - vil der ved salg til private kunne opnås en højere avance ved ikke at være momsregistrerede.    

Du siger at I håber på at kunne holde omsætningen under 50.000 kr. Stil lidt højere  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 22:07
...og endeligt: Det er ikke svært at oprette et momsregistreret firma. Regnskabsmæssigt vil det ikke betyde den store omstilling - og der er så mange fordele ved at kunne trække moms fra ved investeringer etc. Alene indkøb af en bærbar computer til kr. 10.000,- eks. moms er der hentet kr. 2.500,- ved.

Moms er i bund og grund ikke længere en faktor, som I skal indregne i regnskaberne - det er penge i akkumulerer for staten - som aldrig har været jeres egne. Og det er penge, som i heller ikke skal betale, når I køber noget. Og så ser en faktura lidt pænere ud i mine øjne, når der på behørig vis står angivet en momsdel. Og I slipper for at forklare folk, hvorfor der ikke er moms på jeres ydelser/produkter.

Vh
Peter

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:41
100 % enig. Jeg har selv to virksomheder. Skat & Råd/Skattekonsulenterne.dk, der er momsregistreret og en anden virksomhed som ikke kan momsregistreres på grund af branchen. Jeg ved ikke hvor tit vi har måttet forklare kunder at der ikke kommer moms oveni, fordi virksomheden ikke er momsregistreret på grund af sin branche. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:44
Hej!

Også enig her...ja Jesper....dette har jeg jo fortalt dig for flere flere måneder siden på MSN.

Peter

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 16:39
Hej, vi skal ikke sælge noget.

Det kommer til at køre på en måde, så vi ikke fakturerer vores kunder - men kun får udbetalt en avance. Hvordan gøres det så nemmest?

// Jesper Skov

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 16:50
Jesper -> vi har vist snakket om netop dette over MSN. Jeg har ikke fantasi til at forestille mig en lovlig metode, hvor du får avance for en ydelse/produkt uden at lave en eller anden form for skriveri (faktura/privatsalgskvittering/etc). Uanset hvilken metode, så vil momsen så blive et problem, såfremt du videresælger noget - og skattefradraget bliver nok også et problem uanset hvad.

Hvorfor er du så opsat på ikke at have et moms-nummer?

Vh
Peter

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)