Det er så den regnskabsmæssige behandling af dette aktiv jeg håber på lidt hjælp til. I og med at der er tale om finansiel leasing skal det aktiveres og afsrives. De 137.500 er et anlægsaktiv og opføres derfor som et aktiv. En tilsvarende stor forpligtelse opføres så under leasingforpligtelser på passivsiden. Renterne er en omkostning og afdraget skal nedbringes forpligtelsen. Ligeledes skal afskrivningerne nedbringe aktivets værdi.
1. spørgsmål er om dette er korrekt
2. spørgsmål er om hvad der skal ske med den 1. gangsydelse? Kan den fradrages eller skal den med i beregningen et sted og hvordan kommer det til at se ud det år aktivet anskaffes.
3. spørgsmål går på momsen. Hvad med den? Kan den løftes af det hele, den månedælige ydelse og hvilke beløb skal indgå i balancen.
Jeg håber I kan holde hoved og hale i det jeg skriver, og kan give en hjælpende hånd
For mig at se, så er det leasingselskabet der har den fulde ejendomsret over tingen, og ikke dig (eller virksomheden), derfor er der ikke noget som helst med at du skal aktiverer noget somhelst - du skal trække det hele i driften, løfte momsen af de ydelser du betaler, incl. den ekstraordinære.. og intet andet..
Hvad i / andre så kan købe aktivet for efter x tid, det kommer ikke lige sagen ved - det er nemlig ikke jeres ligenu..!
Er ret overbevist om at det hænger sådan sammen ..
Tak for dit svar, men i 2002 kom der regler i ÅRL om behandling af leasingaktiver. De nye regler pålægger B - D virksomheder, at behandle finansielt leasede aktiver som om de rent faktisk var anskaffet.
så blev jeg jo heldigvis også meget klogere - hvad er så lige fidusen ved det, fremfor enten alm. leasing (sådan som jeg kender det), ctr. bare at låne pengene...