Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regnskabsmæssig behandling af leasing

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 1. Nov 06
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :
En lidt komplceret sag

Et leasingaktiv til en kostpris på 137.500 + moms

Ekstraordinær 1. gangsydelse på 41.000 + moms

Anvisningspligt på 40.000 efter 4 år

Leasingydelse 2000 (rente heraf 750)

Det er så den regnskabsmæssige behandling af dette aktiv jeg håber på lidt hjælp til. I og med at der er tale om finansiel leasing skal det aktiveres og afsrives. De 137.500 er et anlægsaktiv og opføres derfor som et aktiv. En tilsvarende stor forpligtelse opføres så under leasingforpligtelser på passivsiden. Renterne er en omkostning og afdraget skal nedbringes forpligtelsen. Ligeledes skal afskrivningerne nedbringe aktivets værdi.

1. spørgsmål er om dette er korrekt

2. spørgsmål er om hvad der skal ske med den 1. gangsydelse? Kan den fradrages eller skal den med i beregningen et sted og hvordan kommer det til at se ud det år aktivet anskaffes.

3. spørgsmål går på momsen. Hvad med den? Kan den løftes af det hele, den månedælige ydelse og hvilke beløb skal indgå i balancen.

Jeg håber I kan holde hoved og hale i det jeg skriver, og kan give en hjælpende hånd

Mvh Jesper

Tilmeldt 25. Sep 06
Indlæg ialt: 186
Skrevet kl. 00:18
jamen...

Leasing er leasing...!

For mig at se, så er det leasingselskabet der har den fulde ejendomsret over tingen, og ikke dig (eller virksomheden), derfor er der ikke noget som helst med at du skal aktiverer noget somhelst - du skal trække det hele i driften, løfte momsen af de ydelser du betaler, incl. den ekstraordinære.. og intet andet..

Hvad i / andre så kan købe aktivet for efter x tid, det kommer ikke lige sagen ved - det er nemlig ikke jeres ligenu..!

Er ret overbevist om at det hænger sådan sammen ..

vh

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:37
Hej Jesper!

Ja...leasingaktivet skal aktiveres, som du selv skriver.

1. gangsydelsen kan du fradrage.

Du kan løfte momsen af den månedlige ydelse samt af 1. gangsydelsen.

Du opfører kostpris minus 1. gangsydelse som aktiv(alt excl. moms).

Til Peter:

Ved finansiel leasing kigger man ikke på, hvem der har ejendomsretten på aktivet, men

på finansieringsmåden, som kan ligestilles med en form for lånefinansiering.

Derfor bliver aktivet behandlet regnskabsmæssigt, som om det var finansieret via

f.eks. et banklån.

Peter 

Tilmeldt 1. Nov 06
Skrevet kl. 00:39
Tak for dit svar, men i 2002 kom der regler i ÅRL om behandling af leasingaktiver. De nye regler pålægger B - D virksomheder, at behandle finansielt leasede aktiver som om de rent faktisk var anskaffet.

Det er de nye regler jeg ref til

Mvh

Jesper R

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:43
Til Peter

Der opereres således med afskrivninger, renter, afdrag, aktiver og gæld, som om aktivet

var lånefinansieret, selvom firmaet ikke har ejendomsretten.

Der kan oftet være tale om rimelig komplicerede beregninger, der skal laves, for at

komme frem til tallene, som skal bruges regnskabsmæssigt.

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:45
Hej!

Ja..der er også disse regler jeg refererer til.

Peter

Tilmeldt 25. Sep 06
Indlæg ialt: 186
Skrevet kl. 00:46
så blev jeg jo heldigvis også meget klogere - hvad er så lige fidusen ved det, fremfor enten alm. leasing (sådan som jeg kender det), ctr. bare at låne pengene...

/P

Tilmeldt 1. Nov 06
Skrevet kl. 00:48
Helt enig, men har man de rigtige tal og leasingselskabets rente skulle det jo nok kunne lade sig gøre.

De nye regler gælder som bekendt B - D virksomheder. Hvad gælder så for A? Behandles det bare som operationel leasing med fuld fradrag for det hele?

Mvh

Jesper R

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:58
Hej Peter!

Fidusen...hmmm...man prøver, at give et retvisende billede af regnskabet, uanset om aktivet

er leaset eller lånefinansieret.

Rent regnskabsteknisk kan tallene have ret stor indflydelse på egenkapital, resultat mv.

Har lavet mange beregninger i den forbindelse, og påvirkningen har oftest været negativ

i regnskabet, især når vi taler leasingengagementer af en vis størrelse.

Personligt har jeg været modstander af denne form for visning af leasing i regnskaber, idet

leasingtager jo ikke, som du også skriver ikke ejer aktivet, men blev altså vedtaget ved

lov i 2002.

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:00
Ja......der er kommet nye regler i april, både klasse A og B er fritaget

for bøvlet.

Vi oplyser dog altid restløbetid samt månedlig leasingydelse som en note til regnskabet.

Peterl

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)