Spørgsmålet er meget enkelt, kan jeg bo i Skåneområdet og samtidig have en enkeltmandsvirksomhed registeret i DK? Og skal en enkeltmandsvirksomhed være tilknyttet en dansk adresse?
Grunden til jeg er nødt til at have en dansk og ikke en svensk virksomhed er, at jeg vil kunne modtage DK-kort betalinger, og det formoder jeg kun danske virksomheder kan...
Ja, det kan du godt. Du bliver begrænset skattepligtig i Danmark, og virksomheden skal have fast adresse her i landet. Noget andet er så, at du formentlig kan få din bank til at arrangere det sådan, at du har en "dansk konto med dankortindbetalinger" i Sverige, jeg har et par kunder som har konti i andre nordiske lande, så det kan i hvert fald lade sig gøre den anden vej.
Du kan læse mere om den begrænsede skattepligt i Skats vejledning:
Det kan også siges sådan at hvis en enkeltmandsvirksomhed ikke har fast adresse (faktisk taler vi fast driftssted) i Danmark, er man ikke begrænset skattepligtig i Danmark. Uanset om virksomheden er begrænset skattepligtig til DK eller ej vil du også være skattepligtig i Sverige hvor det så er et lempelsesspørgsmål.
Men beskatningsspørgsmålet er i høj grad et spørgsmål om virksomhedens art og hvorfra aktiviteten udøves.
I øvrigt er der vel ikke noget problem at en udenlandsk virksomhed har en dansk bankkonto, og derved via denne kan modtage kortbetalinger fra DK, uden at det betragtes som udlandsoverførsler for disse.
I denne situation vil jeg udelukkende bo i Skåne, og sende varer derfra primært til Skandinavien. Alle beslutninger og drift vil også blive taget der... Derudover vil jeg ca 5 gange om året deltage i markeder som afholdes i Danmark, og på disse markeder vil der foregå salg.
Hvad menes der med registreret. Menes der at virksomheden skal være registreret på en adresse i Danmark eller menes der at virksomheden skal være registreret som en dansk virksomhed. Er det et krav at virksomheden udadtil agerer fra denne adresse, eller er det tilstrækkeligt at den danske adresse kun bruges i relation til Dankort.
Det er to forskellige ting. Der er mange udenlandske virksomheder o.l. der har en C/O adresse hos en revisor, advokat eller lignende hvorfra administrationen af den evt. danske del sker. Men om det er tilstrækkeligt i forhold til en Dan kort shop skal jeg ikke kunne sige.
Vedr. det med adressen kan man sige at virksomheden kun bliver skattepligtig til Danmark hvis den har fast driftssted i Danmark i form af en forretning, et lager eller et sted hvorfra beslutningerne træffes. En adresse i Danmark medfører ikke dansk begrænset skattepligt i sig selv.
Iøvrigt skal du passe lidt på. hvis du bor i Sverige, arbejder i Danmark (ved jeg ikke om du gør) og driver en bivirksomhed som er skattepligtig i Sverige. Udgangspunktet er at man er socialsikret i arbejdslandet (DK) men har man også virksomhed i bopælslandet bliver man socialsikret i bopælslandet og det er dyrt i sociale afgifter.
Så må det blive at jeg opretter et dansk enkeltmands, konto i et dansk pengeinstitut som laver førnævnte manøvre for mig, men så nævner du følgende Bent,
"Det kan også siges sådan at hvis en enkeltmandsvirksomhed ikke har fast adresse (faktisk taler vi fast driftssted) i Danmark, er man ikke begrænset skattepligtig i Danmark. Uanset om virksomheden er begrænset skattepligtig til DK eller ej vil du også være skattepligtig i Sverige hvor det så er et lempelsesspørgsmål."
Hvad vil jeg så være? Skattepligtig i DK, SE eller en blanding?
Hvad menes der med registreret. Menes der at virksomheden skal være registreret på en adresse i Danmark eller menes der at virksomheden skal være registreret som en dansk virksomhed. Er det et krav at virksomheden udadtil agerer fra denne adresse, eller er det tilstrækkeligt at den danske adresse kun bruges i relation til Dankort.
Det er to forskellige ting. Der er mange udenlandske virksomheder o.l. der har en C/O adresse hos en revisor, advokat eller lignende hvorfra administrationen af den evt. danske del sker. Men om det er tilstrækkeligt i forhold til en Dan kort shop skal jeg ikke kunne sige.
Vedr. det med adressen kan man sige at virksomheden kun bliver skattepligtig til Danmark hvis den har fast driftssted i Danmark i form af en forretning, et lager eller et sted hvorfra beslutningerne træffes. En adresse i Danmark medfører ikke dansk begrænset skattepligt i sig selv.
Iøvrigt skal du passe lidt på. hvis du bor i Sverige, arbejder i Danmark (ved jeg ikke om du gør) og driver en bivirksomhed som er skattepligtig i Sverige. Udgangspunktet er at man er socialsikret i arbejdslandet (DK) men har man også virksomhed i bopælslandet bliver man socialsikret i bopælslandet og det er dyrt i sociale afgifter.
Virksomheden skal være registeret som en dansk virksomhed. Virksomheden skal udadtil agerer som fra den danske adresse.
Lageret bliver beliggende i Sverige, og beslutningerne bliver taget i Sverige, men det skal se ud som om det foregår i DK.
Sidstnævnte, "Iøvrigt skal du passe lidt på. hvis du bor i Sverige, arbejder i Danmark (ved jeg ikke om du gør) og driver en bivirksomhed som er skattepligtig i Sverige. Udgangspunktet er at man er socialsikret i arbejdslandet (DK) men har man også virksomhed i bopælslandet bliver man socialsikret i bopælslandet og det er dyrt i sociale afgifter." vil jeg skrive mig bag øret.
Hej bor selv i Skurup i Skåne, og har haft tidligere et Dansk registreret firma, du er dog nød til at have en adresse i DK, men det kan jeg fikse for dig meget billigt, du skal bare kunne modtage din post.
Når du flytter over tager du kontakt med swedbank som også har filial i dk, de fikser alt med danske og svenske konti for dig, det er ikke så svært.