Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fornuftig rente?

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 00:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Med hensyn til realkreditlån contra kassekredit, er det ikke uvæsentligt hvordan man forventer flowet på driftskontoen,  har man kun behov for kr. 300.000,- til rådighed en del af året, og måske kr. 100.000

en anden del af året.

Vil det i min optik være tåbeligt at optage realkreditlån til eksempelvis 5% + 0,5% bidrag,

I de perioder på året hvor du måske kun har brug for kr. 100.000,-

vil du  så kunne placere kr. 200.000,- på en indlånskonto til en noget lavere rente end 5,0 + 0,5 %

Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 14:09

Hej Hans 

Man er nød til at kigge på sin økonomi i et bredere perspektiv, når man som selvstændig blander privatøkonomi og virksomhedsøkonomi. Bare at kigge isoleret på ét element som f. eks. erhvervslånet og dets rente er ikke dækkende. Hvis man betragter kreditforeningslån og bank-/kontantlån som værende det samme og kun kigger på renten ved sammenligning af hvad der kan betale sig, blander man pærer og bananer.  

Som jeg skrev til Camilla, handler det om at minimere sin risiko og omkostning ved kapitalfremskaffelsen. Hvis den samlede risiko man har i sin økonomi kan minimeres, må det være et mål. Altså - hvis et kreditforeningslån bedre kan sikre ens samlede økonomiske eksponering samtidigt med at det kan fremskaffe den likviditet der skal bruges billigere er det naturligvis at foretrække.

Man kan ikke bare kigge på et kreditforeningslån og vurderer omkostningen ved at have det, ud fra renten og bidraget(medmindre man vælger et usikkert rentetilpasningslån). Et fastforrentet kreditforeningslån giver en beskyttelse mod rentestigninger og dermed en friværdibeskyttelse. Det er altså et plus ovre i privatøkonomien og en sænkning af den økonomiske risiko. Det er vel næppe at foragte! Selvfølgelig sørger man for at belåne sin ejendom mest muligt (80%) og får aktiveret og beskyttet sin friværdi. Desuden overvejer man kraftigt, at gøre lånet afdragsfrit, hvorved man kan lette løn byrden i selskabet, der skal vokse sig stærkt. Det giver jo ingen mening at udbetale sig en højere løn der desuden skal beskattes, for at kunne betale sig selv afdragene.

Hvis man tilmed yder aktiv gældspleje på lånet - det samlede kreditforeningslån - vil man kunne sænke låneomkostningen til under ethvert banklån. 

Et eksempel(regnet i runde tal):
Camilla har en ejendom til 2 mill., hun skylder kr. 1. mill. og skal bruge en kreditramme på 300.000. Lad os antage hun tager i banken og accepterer deres urimelige renter på 8% for de første 125.000 og 9,5% af resten. Trækker hun således 100% over året er den årlige renteudgift 26.625. Tages skatteværdien(32%) heraf er det kr. 18.105. Trækker hun 50% er udgiften kr. 9.052 p.a.

Går hun i en anden bank og får et rimeligt tilbud på 5,5% er udgiften 16.500 og efter skatteværdi 11.220. Ved 5,5% og 50% trækning ca. kr. 5.610 p.a. 

Omvendt kan hun belåne sin ejendom maksimalt(80% af 2. mill=1.6 mill) med et kreditforeningslån, fastrente 30 årigt 5%. Hun vil dermed stå med 600.000 i hånden. De 300.000 smider hun ind på en alm. konto i f. eks. Skandiabanken og får 3% af indestående. Trækker hun de førnævnte 50% får hun altså rente af de andre 50% svarende til kr. 4.500 p.a. De andre 300.000 placerer hun sikkert på en 12 mdr. aftalekonto og får 4% i rente, svarende til kr. 12.000 p.a.. Af de 600.000 betaler hun omkring 5,6% ÅOP ca. 33.500 p.a. Efter skattefradrag giver det ca. 22.800. Der er altså renteudgifter for 22.800 og indtægter for(12.000+4.500) 16.500 således udgiften er ca. kr. 6.300 p.a.

Camilla har altså fået en bedre sikring af sin privatøkonomi, der er bedre sikret mod rentestigninger. Hun har den likviditet der skal til med samme fleksibilitet som den "alm." erhvervskredit. Hun har derudover sin egen likvide buffer og skal ikke diskutere med en bankrådgiver om hun må bruge 100.000 mere end kreditrammen(af erfaring, møder jeg oftere iværksættere der har brug for hele kreditrammen end det modsatte). 

Tilmeldt 11. Oct 06
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 14:27
Poul - jeg er måløs!

Jeg printer, lærer udenad og smutter i banken.

Mvh,

Camilla Amtrup, PangDang, Svendborg.
Tilmeldt 30. May 06
Skrevet kl. 14:31
Hej Camilla

Gør du bare det - de vil sikkert være lige så måløse men så må du jo bare henvende dig til mig.

Mvh. Poul

Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 17:43
Hej Poul

Mange rigtige betragtninger du har, men jeg vil sige du har nogle ret bastante holdninger til nogle ting.

Ja, banken skal tjener penge ligesom alle andre forretninger - snyder alle andre dig så også?

- Banker er iøvrigt nok den branche der ved lov har størst rådgiveransvar overhovedet!

Om man skal vælge er banklån eller realkreditlån kommer an på hvad det er man vægter, der er fordele og ulemper ved begge dele og det er ikke alle der ligger vægt på friværdibeskyttelse. Derfor kan man ikke så kategorisk sige hvad der er bedst ud over at en nyfinansiering af et hus i 99% af tilfældene vil ske ved realkreditbelåning til 80%.

Det er noget sludder at et rentetilpasningslån er noget bras. Det kommer 100% an på forudsætningerne heriblandt forveningen til renten som kan være vidt forskellig fra person til person.

Tilmeldt 14. Jul 05
Skrevet kl. 18:17
Poul Stubkjær

I dit regnestykke hvor man tager kr 600.000 ud, skal du lige huske at beregne skat af renteindtægten,

At låne til 5% og herefter placere til 3 eller 4% er i min optik ikke godt købmandsskab,

medmindre man forventer en kraftig rentestigning og har lån i fast rente og placerer i variabel.

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 21:44
...og selvom banken måske ikke altid er billigst kan den måske være bedst. Selvom vi har den her billige boligkassekredit vil vi på et senere tidspunkt også få os en bankkassekredit, da vi gennem banken kan få meget vejledning som iværksætter - om fx. rembourser, bankoverførsler til Kina etxc ... og har også fået feedback på forretningspaln etc. fra Amagerbanken, som jeg er meget positiv overfor!
Martin
Tilmeldt 14. Jul 05
Skrevet kl. 21:54
Hej Poul.

som Steinmejer skriver har du mange gode pointer , men som jeg skrev før, er jeg ikke enig i din beregning

af lånet på kr 600.000,- 

Husk på at ved optagelse af  1,6 mio 5% 30 årigt er der et kurstab på pt ca. 1,5% pt altså kr. 24000,-

det skal jo også medregnes.

Tinglysning, stempel og oprettelsesgebyr holdes ude da det formodes at være

ens uanset om der vælges realkredit eller banklån der skal sikres ved ejerpant.

Ligeledes vil jeg gerne høre nærmere om hvordan man, med en årlig konvertering tjener kr 45.000,- skattefrit.

Du tænker nok på en opkonvertering, husk blot på at din ydelse vil være stigende ved en opkonvertering, hvilket vel heller ikke er helt uvæsentligt, og at du får først fuld valuta når renten igen falder.

Tilmeldt 11. Oct 06
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 11:31
Hej

Vil gerne lukke min egen tråd med en tilbagemelding. Jeg fik banken ned på 5,5%. Det kan jeg ikke klage over.

Jeg er sku halv jyde ...

"Jeg gør hvad jeg kan, sagde myggen og pissede i søen".

Mvh,  

Camilla Amtrup, PangDang, Svendborg.
Tilmeldt 30. May 06
Skrevet kl. 11:41
Hej Camilla

Sådan - kanon godt gået at du ikke bare accepterede de 8-9%. Tillykke med det!

Jeg tror nu ikke tråden bare stopper her, for efter reaktionerne at dømme er det et område som optager en del og der er mange meninger om hvad man kan og bør gøre! Det tror jeg har stor relevans for iværksættere!

Held og lykke med dit projekt - hvad end det så er!

Mvh. Poul Stubkjær

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)