Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørebog

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Smørum
Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Når man har et enkeltmandsfirma og bruger egen bil i firmaet, er det så nødvendigt i kørebogen at taste km tæller ind? Eller kan jeg nøjes med dato, start adresse - slut adresse og hvor mange km jeg har kørt?

På forhånd tak for svar.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:05
Hej,

Du skal gemme dato, km start og slut samt start og slut adresse.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:41
Dato: 31-10-2006 09:00:48 Forfatter:Annette
Når man har et enkeltmandsfirma og bruger egen bil i firmaet, er det så nødvendigt i kørebogen at taste km tæller ind? Eller kan jeg nøjes med dato, start adresse - slut adresse og hvor mange km jeg har kørt?

På forhånd tak for svar.

Dvs. du beregner fradrag, eksempelvis efter statens takster. Du bør angive kilometerantallet som det bliver sagt.

Når det så er sagt så skal man passe på med at tillægge kilmeterregnskabet for stor værdi. Ikke at det ikke er godt at have men et kilometerregnskab er afslørende i sig selv. Eksempelvis er der rigtig mange som ryger ind i den såkaldte 60 dages regel med hensyn til kørsel mellem hjemmet og arbejdssteder der går hen og bliver faste fordi man kører denne strækning i mere end 60 dage over en vilkårlig 24 måneders periode. Så kan man ikke få fradrag for denne strækning uanset om man har ført kilometerregnskab eller ej.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 31. Mar 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:52

Ifm med en andet indlæg: Fri bil og kørepenge har jeg været i dialog med Skat.

Skat har meget klart tilkendegivet, at 60 dages reglen kun gælder hvis man er lønmodtager og ikke selvstændig i et enkeltmandsfirma som beskrevet ovenfor.

Hvis man er ansat i sit f.eks. ApS gælder 60 dages reglen, men ikke når man er "sin egen herre" (Som damen hos Skat udtrykte det) som selvstændig i et enkeltmandsselskab. Men det er i modstrid men tilbagemeldingen ovenfor.

//Jan

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 13:56

Jamen jeg kan gentage som sagt tidligere at det er noget sludder der bliver sagt. Dette er jo et ganske godt eksempel på at man skal passe meget på med at bruge Skat som rådgivningscenter. Hvis du bare fulgte/følger disse anvisninger og så efterfølgende bliver mødt med en skattesag hvor man anser dig for omfattet af 60 dages reglen ja så kan Skat falde op og ned på hvad der måtte være blevet sagt telefonisk. Du kan ikke gøre erstatningsansvar gældende overfor Skat eller påberåbe dig andet. Når du ikke har det på skrift kan du jo ikke dokumentere det.

Bed dem du har talt med i Skat om at forklare dig hvad i loven/praksis, evt. deres egen ligningsvejledning, de bygger dette på. Så kommer sandheden helt sikkert frem:

At man som erhvervsdrivende ikke kan udbetale skattefri kørselsgodtgørelse til sig selv men i stedet kan foretage fradrag efter satserne, men at dette fradrag opgøres efter reglerne i ligningslovens § 9B. Dvs. den såkaldte 60 dages regel finder også anvendelse. 

Spørg dem eksempelvis om hvordan du skal forstå det der står i Skats Ligningsvejledning  A.F.3.3.3 som omhandler selvstændige erhvervsdrivende:

A.F.3.3.3 Andre
Der kan ikke udbetales skattefri befordringsgodtgørelse til selvstændigt erhvervsdrivende og andre med indtægtsgivende arbejde, der ikke er lønmodtagere. Derimod kan selvstændige erhvervsdrivende og andre med indtægtsgivende arbejde, der ikke er lønmodtagere, fradrage erhvervsmæssige befordringsudgifter, jf. LL § 9 B, stk. 1. Forudsætningen for at foretage fradraget er, at der er afholdt udgifter.
For så vidt angår afgrænsningen mellem selvstændige og lønmodtagere henvises til LV Erhvervsdrivende afsnit E.A.4.
Personer, der modtager andre vederlag end lønindkomst, behandles på samme måde som selvstændige. Sådanne arbejdsvederlag kan være honorarindtægter af forskellig art, fx ved kunstnerisk optræden eller foredragsvirksomhed. Kunstnere, foredragsholdere og andre, der modtager sådanne honorarer, kan derfor fradrage befordringsudgifter efter LL § 9 B.
Fradraget kan alene foretages i det omfang, hvervet er indtægtsgivende, jf. TfS 1998, 239 HRD. Er der ingen indtægt ved det pågældende hverv, kan der derfor ikke foretages fradrag for udgifter til befordringen i forbindelse med hvervet.
Forudsætningen for at fradrage udgifter til erhvervsmæssig befordring er, at de almindelige betingelser i LL § 9 B er opfyldt, jf. afsnit A.F.3.2.
Fradraget kan efter den skattepligtiges valg foretages med faktiske udgifter eller med Ligningsrådets sats.

Fra Slagelse
Tilmeldt 4. Jun 07
Indlæg ialt: 148
Fra  Swingcar.dk - Drøn sjovt legetøj til børn Skrevet kl. 16:25

Skattekonsulenterne:
At man som erhvervsdrivende ikke kan udbetale skattefri kørselsgodtgørelse til sig selv men i stedet kan foretage fradrag efter satserne, men at dette fradrag opgøres efter reglerne i ligningslovens § 9B. Dvs. den såkaldte 60 dages regel finder også anvendelse.

Betyder dette også kørsel med pakker til posthuset er underlagt 60-dags reglen? Hvis ja, hvordan skal man så gøre det så kørslen bliver regnet erhvervsmæssig? Syntes det kan virke urimelig/forkert hvis en sådan kørsel ikke kan blive regnet som erhvervskørsel.

Mvh/Kjeld

Har du set den nye alu løbecykel fra Puky?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 16:52

Det har jeg faktisk set eksempler - konkrete sager på - som mindede lidt om. En sag jeg førte hvor en vogmand som ikke måtte have sin lastbil stående på sin bopæl. Derfor stod den på en rasteplads hvor han også havde diverse remedier. Landsskatteretten sidestillede rastepladsen med et arbejdssted og fandt at kørsel mellem hjemmet og rastepladsen var underlagt 60 dages reglen. Det kunne Landsskatteretten gøre med udgangspunkt i bemærkningerne hvor man nævner forskellige steder, herunder posthus. Når det så er sagt så har jeg aldrig set afgørelser eller lignende hvor man har anset en mand omfattet af 60 dages reglen som følge af kørsel mellem posthus og hjem  og jeg ville personligt se flot på det for ja det ville virke urimeligt og forkert.

Personligt har jeg iøvrigt en formodning om at 60 dages reglen vil blive afskaffet og det bygger jeg på drøftelser med en kollega som er tæt på lovapperatet.  

Fra Slagelse
Tilmeldt 4. Jun 07
Indlæg ialt: 148
Fra  Swingcar.dk - Drøn sjovt legetøj til børn Skrevet kl. 17:04

Tak for svaret. Smile

Mvh/Kjeld

Har du set den nye alu løbecykel fra Puky?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)