Må en bank, der både har en kundes private konti og erhvervskonti i kundens ApS "flytte rundt" på pengene uden samtykke, hvis formålet kun er at inddække et evt. overtræk?
Hvis nej er der nogen, der har en henvisning til en lov el.l. om dette?
Nu har jeg ikke lige lovgivningen på området - men særligt små banker er gode til dette synes jeg. Jeg har selv oplevet det fra private til erhvervskonti (enkeltmands & I/S)
Har dog ikke oplevet det mellem privat og selskab. De overtræder helt sikkert deres beføjelser - med mindre de har en paragraf hvis du har kautioneret personligt for selskabet..?
Det der er endnu mere underligt er at de som regel ikke oplyser at de har gjort det..?
Et grundliggende element når man taler om retten til at modregne fordringer er at modregning kun finde sted, hvis kravene består mellem de samme to parter. Det kan som udgangspunkt ikke siges at være tilfældet her, da privatpersonen og selskabet er 2 selvstændige juridiske enheder.
Hvis du er utilfreds med en modregning så tag fat i Banken og sig at du ikke er tilfreds med den modregningen.
En del af lovgivningen finder du i gældbrevsloven og ellers er praksis spredt rundt i en række særlove.
med mindre de har en paragraf hvis du har kautioneret personligt for selskabet..?
Netop - hvis vedkommende har et lån i ApS som der er afleveret slevskyldnerkation for, så er det bare at hæve fra den private konto og dække ind.
Den anden vej fra ApS konto til privat går ikke, da det så i princippet er et ulovligt anpartshaverlån.
Per B. Lauridsen:
Det der er endnu mere underligt er at de som regel ikke oplyser at de har gjort det..?
Der tror jeg man skal regne med at banken har den holdning, at det ikke er deres opgave at sørge for at oplyse om at transaktioner sker henover konti, da det jo er kontoindehaverens pligt selv at sørge for at man overholder vilkårene for sine konti.
Men som du siger, kan have noget med bankernes størrelse (filialernes) at gøre, selvom reglerne sikkert er ret tydelige.
Der er vel både den venlige og den væmmelige udgave.
Hvis der er overtræk på den ene og mange penge på den anden, så har jeg haft aftale om at banken flytter rundt for at undgå de røde lamper mv. , det er den pæne udgave og her er det til fælles fordel.
Som andre er inde på har du sikkert måtte personligt kautionere for lån til selskabet, så har du ikke vandtætte skot mellem dine private konti og selskabets, set med bankens øjne, så benytter de sig af dig som kautionist til at indfri selskabets overtræk.
I et løbende samarbejde er dette normalt, og det meddeles ofte først når det er sket. Hvis du ikke er tilfreds med dette, så vær forberedt på problemer med banken. Hvis du vil sikre dig mod disse mellemregninger, skal du have 2 forskellige pengeinstitutter. Det er den væmmelige udgave og her er det først og fremmest til bankens fordel.
Hej jeg er selv meget ny i alt sådan noget her, men jeg kan da sige en ting. Jeg har taget nordea som bank for mit ApS og har danskebank som privat, det er der flere grunde til.
1. så ved hvad det drejer sig om når jeg læser hvem der fra
2. så kan de ikke gøre noget, eller lave fejl som gør jeg skal bruge min tid, på noget jeg ikke har "tid/lyst" til
3. så er det for mig meget mere lige til at lave regnskab.
4. så er jeg kende hos to som god betaler/kunde, hvis nu jeg står og skal bruge et lån en dag.
Mit grundlag og synspunkt for at have to i stedet for kun.
Venligst
Jan Kragh
Hvis du vil vide mere om det må du selv finde det, godt bliver det..
Jeg kan oplyse, at kontoen er oprettet i ApS'et og med CVR-NR. Og så vidt jeg ved (det er en kundes forhold), så er der personlig hæftelse for kassekreditten i ApS'et.
Jeg kan ud fra ovenstående svar læse, at der er lidt divergerende meninger om, hvorvidt banken må eller ikke.
Jeg har på min kundes vegne kontaktet banken for at høre til denne transaktion, så må jeg se, hvad de svarer.