Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny medarbejder ? hvad skal jeg have på plads

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

hej i kære Aminoér

jeg står i den situation at jeg skal til at ansætte en medarbejder for første gang

og ville lige høre jer ad, hvad skal jeg sørge for at have på plads inden start, er der noget særligt jeg skal overveje.

vil også gerne vide lidt om regler når man har folk ansat, jeg synes det er en jungle og at der er alt for mange "skæve" input som slet ikke er relavante, men som bare ender op i at man bliver mere forvirret end klog

håber sku på i kan hjælpe mig, for at blank

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 16:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Lars

Du skal have et lønsystem, jeg kan anbefale danløn, det er billigt og der er en fin email support, herunder support med hensyn til forskellige emner i relation til lønadministration.

Du skal lave ansættelseskontrakt med medarbejderen.

Du skal finde ud af om du er omfattet en tvungen overenskomst, hvis du er så skal du indgå overenskomst med den faglige organisation. I overenskomsten er nævnt en række punkter du skal opfylde i forbindelse med lønadministrationen/lønudbetaling mv.

Hvis du ikke er omfattet af tvungen overenskomst skal du vurdere om du vil være frivilligt organiseret via arbejdsgiverorganisation eller indgå tiltrædelsesoverenskomst direkte med lønmodtagerorganisationen.

Hvis du ikke vil/skal være organiseret skal du opsøge regler for ferieadministration, opsigelseregler mv. typisk i funktionærloven hvis der er tale om en månedslønnet.

Der skal indbetales til diverse: askat, atp- ae med mange flere, derfor brug et ordentligt lønsystem, som har tingene indbygget, så det bliver betalt rigtigt og til tiden, så undgår du en masse bøvl.

Mon ikke jeg fik husket det meste.

De bedste hilsener

Finn

Tilmeldt 4. Jul 09
Skrevet kl. 16:49

Jeg glemte et par ting:

Du skal tegne lovpligtig arbejdsskadeforsikring.

Du skal vurdere hvad du vil gøre i tilfælde af medarbejderens sygdom, det er muligt via det offentlige at indbetale til en refussionsordning, som fungerer lidt som en forsikring, den er god at have hvis der er megen sygdom og dyr hvis det er en medarbejder der aldrig er syg.

Mon så ikke jeg har husket det meste.

De bedste hilsener

Finn

Tilmeldt 1. Dec 09
Skrevet kl. 18:55

finn

du har fat i en pointe der ..

og der er da også noget jeg ikke havde tænkt på ... såsom
ferie regler og opsigelses varsel (begge veje)

hvor meget ved du mere om arbejdsskadeforsikring (evt igeennem det offentlige) eller er det noget man ordner med sit eget forsikringsselskab ????

Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:07

Hej Lars

Vedr. arbejdsskadeforsikring er der dels en offentlig, som man betaler til indirekte på grundlag atp-bidraget, hvor dette opkræves senere.

Herudover skal du tillige tegne en gennem dit eget forsikringsselskab, så vidt jeg lige erindrer.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 1. Dec 09
Skrevet kl. 19:13

Tonny

er der noget ved en privat forsikring man skal være særlig OBS på ...

så man ikke ender med hovdet i postkassen

kan nu bedst lide at føle mig sikker inden man kaster sig over noget , og tror da også der er mange som mig der mangler svar når de skal ansætte første gang

Lars

Tilmeldt 4. Jul 09
Skrevet kl. 19:38

Hej Lars

Med hensyn til arbejdsskadesforsikringen så udregnes præmien på baggrund af mængden af arbejdstimer og risiko. Jeg mener de fleste forsikringsselskaber ligger rimelig ens på dette område, måske du kan få en mindre rabat hvis du samler den sammen med andre forsikringer.

Du skal få forsikringsselskabet til at udregne en typisk årspris til dig, så du kan budgetlægge med samtlige udgifter der er forbundet med at have ansat. Lige sidelæns ud af hovedet mener jeg det typisk er en udgift omkring 2 % af en normal løn, men det svinger afhængigt af risiko området.

De bedste hilsener

Finn

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 21:53

Tonny Skov Pedersen:

Hej Lars

Vedr. arbejdsskadeforsikring er der dels en offentlig, som man betaler til indirekte på grundlag atp-bidraget, hvor dette opkræves senere.

Hej Tonny,

Der er en del gebyrer der opkræves på grundlag af atp-bidraget. Men hvordan er man dækket til arbejdsskader via det offentlige?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:59

Espresso:

Tonny Skov Pedersen:

Hej Lars

Hej Tonny,

Der er en del gebyrer der opkræves på grundlag af atp-bidraget. Men hvordan er man dækket til arbejdsskader via det offentlige?

AES

Hilsen

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 20:14

Som supplement til de øvrige, kan jeg tilføje, at du skal afsætte 135% af lønnen i dit budget: Hvis du ansætter en medarbejder til 20.000 kr. månedligt, skal du afsætte 27.000 kr. i budgettet. For ud over lønnen, er der feriepenge, AtP, AtP-fib, AER, AES, barsel.dk, arbejdsskadeforsikring, evt. medielicens, evt. sygedagpengeforsikring og "alt det løse - herunder at etablere en arbejdsplads" at tage hensyn til.

Du skal gøre dig klart, om vedkommende er omfattet af Funktionærloven eller ej - for det betyder en hel masse for, hvilke opsigelsesvarsler mv., I kan aftale. Det betyder også noget for spørgsmål som løn under sygdom, prøvetid mv. Prosa har udgivet en rigitgi fin "kommenteret funktionærlov": http://www.prosa.dk/magazines/pdf/funktionaerloven.pdf

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)