hej i kære Aminoér jeg står i den situation at jeg skal til at ansætte en medarbejder for første gang og ville lige høre jer ad, hvad skal jeg sørge for at have på plads inden start, er der noget særligt jeg skal overveje. vil også gerne vide lidt om regler når man har folk ansat, jeg synes det er en jungle og at der er alt for mange "skæve" input som slet ikke er relavante, men som bare ender op i at man bliver mere forvirret end klog håber sku på i kan hjælpe mig, for at blank |
Hej Lars
Du skal have et lønsystem, jeg kan anbefale danløn, det er billigt og der er en fin email support, herunder support med hensyn til forskellige emner i relation til lønadministration.
Du skal lave ansættelseskontrakt med medarbejderen.
Du skal finde ud af om du er omfattet en tvungen overenskomst, hvis du er så skal du indgå overenskomst med den faglige organisation. I overenskomsten er nævnt en række punkter du skal opfylde i forbindelse med lønadministrationen/lønudbetaling mv.
Hvis du ikke er omfattet af tvungen overenskomst skal du vurdere om du vil være frivilligt organiseret via arbejdsgiverorganisation eller indgå tiltrædelsesoverenskomst direkte med lønmodtagerorganisationen.
Hvis du ikke vil/skal være organiseret skal du opsøge regler for ferieadministration, opsigelseregler mv. typisk i funktionærloven hvis der er tale om en månedslønnet.
Der skal indbetales til diverse: askat, atp- ae med mange flere, derfor brug et ordentligt lønsystem, som har tingene indbygget, så det bliver betalt rigtigt og til tiden, så undgår du en masse bøvl.
Mon ikke jeg fik husket det meste.
De bedste hilsener
Finn