Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselgodtgørelse til jobsamtale

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 26. Dec 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tænker at dette spørgsmål må høre under "Administration af ansatte (HR)"

Jeg bor i Jylland, og har søgt nogle jobs i København-området. Jeg er efterfølgende blevet kaldt til 1. og 2.samtale. Mit spørgsmål er om jeg kan kræve kørselgodtgørelse for mine to ture til København fra Jylland? Til orientering er det ved en større privat virksomhed, og altså ikke ved det offentlige.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 18:38

1. Er du ansat af virksomheden og kører i dennes interesse?

Nej, så du kan ikke få kørselsgodtgørelse for dine ture frem og tilbage, det må forventes at være i din egen interesse at du vælger at søge et job i den anden ende af landet.

Og selvom du var ansat og skulle mellem din bopæl og dit arbejde er det ikke noget virksomheden skal betale, medmindre du naturligvis har fri bil og beskattes heraf.

2. Har du en ansættelseskontrakt med angivelse af dit arbejdssted?

Nej, så du kan heller ikke få kørselsfradrag for dine ture frem og tilbage.

Når først du så får jobbet kan du naturligvis få kørselsfradrag efter statens takster for dine ture til og fra arbejde, men heller ikke før.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 21:59

Anders Christensen:

Når først du så får jobbet kan du naturligvis få kørselsfradrag efter statens takster for dine ture til og fra arbejde, men heller ikke før.

Under normale omstændigheder kan man ikke få skattefri kørselsgodtgørelse fra privat bolig til arbejdsplads.

Men det er måske et skattemæssigt fradrag, vi taler om?  Så er jeg enig med Anders.

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 22:00

fashionfixdk:

Mit spørgsmål er om jeg kan kræve kørselgodtgørelse for mine to ture til København fra Jylland?  

Det er ikke forbudt at 'kræve' noget - men det er så spørgsmålet, om det vil være klogt.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Skrevet kl. 22:14

Espresso:

Anders Christensen:

Under normale omstændigheder kan man ikke få skattefri kørselsgodtgørelse fra privat bolig til arbejdsplads.

Men det er måske et skattemæssigt fradrag, vi taler om?  Så er jeg enig med Anders.

Jeg skrev da netop kørselsfradrag og ikke kørselsgodtgørelse - Så det er det skattemæssige fradrag jeg omtaler der Smile

Men ja, der er mange der roder rundt i de forskellige begreber !

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Skrevet kl. 22:16

Espresso:

fashionfixdk:

Mit spørgsmål er om jeg kan kræve kørselgodtgørelse for mine to ture til København fra Jylland?  

Det er ikke forbudt at 'kræve' noget - men det er så spørgsmålet, om det vil være klogt.

Hvis en ansøger havde søgt job hos os og var kørt fra den anden ende af landet for at komme til samtale og bad om at vi betalte vedkommendes kørsel ville jobsamtalen sådan cirka slutte der med et "Farvel og tak, du passer desværre ikke på den profil vi søger"

Det er ikke virksomhedens problem at folk langvejs fra vælger at søge job hos den.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:22

Anders Christensen:

Espresso:

Anders Christensen:

Jeg skrev da netop kørselsfradrag og ikke kørselsgodtgørelse - Så det er det skattemæssige fradrag jeg omtaler der Smile

Hej

Anders har helt ret. Yes

Der kan dog i særlige tilfælde gives fradrag for befordring mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads jvf. Ligningslovens § 9 i op til 60 dage. I disse tilfælde kan man ikke også få befordringsfradrag samtidig.

Men befordringsgodtførelse kræver et ansættelsesforhold eller man er selvstændig erhvervsdrivende, og kørslen følgelig er erhvervsmæssig.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 22:25

Anders Christensen:

Yes - Anders. Var godt klar over, at du mente fradrag. Forsøgte bare at præcisere det, da jeg tror, at spørgeren mente godtgørelse.

Jeg ville også blive temmelig overrasket, hvis en ansøger så meget som antydede, at vedkommende forventede kørselsgodtgørelsen.

Fra Kolding
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 742
Fra  Klubmodul ApS Skrevet kl. 00:12
Jeg synes du skal kræve det. Om ikke andet så bare for at teste det af:-) held og lykke i det private Mvh Jesper

Klubmodul - 600000 danskere, 800+ organisationer kan ikke tage fejl

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 00:37

Tonny Skov Pedersen:

Der kan dog i særlige tilfælde gives fradrag for befordring mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads jvf. Ligningslovens § 9 i op til 60 dage. I disse tilfælde kan man ikke også få befordringsfradrag samtidig.

Du mener vel, at der kan ydes skattefri kørselsgodtgørelse i op til 60 dage (og ikke fradrag for befordring).

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)