Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Periodisering af faktura

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Middelfart
Tilmeldt 1. Dec 08
Indlæg ialt: 238
Fra  Dynamics Experts ApS Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

En opgave jeg pt arbejder på er lavet som en fastprisopgave, som kunden fik en rabat på mod at betale forud.

Projektet startede 30. november, hvor jeg fakturerede de første 25%, til forfald 31.12. Den 30.12 fakturerede jeg de tilbageværende 75%.

Ca. 25% af opgaven blev færdig i 2009, men de resterende 75% leveres her i januar til marts.

Kan jeg regnskabsmæssigt periodisere faktura nummer 2 selvom den blev faktureret i 2009?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:23

Hej

Indledningsvis afhænger det af, hvorvidt der er indgået en aftale om, at der skal betales tilbage i tilfælde af, at du ikke kan levere som aftalt.

Hvis det er tilfældet, vil det være muligt at optage den del af fakturabeløbet, som vedrører 2010 som en gæld, som så kan indtægtsføres ved leveringen i 2010.

Vær dog opmærksom på at momsen skal afregnes pr. fakturadagen, d.v.s. 4 kvartal 2009 eller 2. halvår 2009, alt efter hvilket afregningsperiode dit firma følger.

Med venlig hilsen

Fra Middelfart
Tilmeldt 1. Dec 08
Fra  Dynamics Experts ApS Skrevet kl. 18:53

Hej Tonny,

Der er IKKE indgået nogen aftale om tilbagebetaling. Kun at jeg levere en specific opgave og at jeg gør det inden for det tidsestimat jeg selv havde lavet, og da jeg har lavet mange andre opgaver for denne kunde, så havde de ikke nogen grund til at tro at jeg ikke vil levere.

Faktisk er det jo 100% af faktura nr. 2 der vedr. det arbejde som jeg leverer i 2010.

Jeg er godt klar over denne lille ting mht momsen, i Danmark følger betaling af moms jo desværre fakturadato og ikke leverings- eller betalingsdatoen som i mange andre lande.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:17

Erik P. Ernst:

Hej Tonny,

Der er IKKE indgået nogen aftale om tilbagebetaling. Kun at jeg levere en specific opgave og at jeg gør det inden for det tidsestimat jeg selv havde lavet, og da jeg har lavet mange andre opgaver for denne kunde, så havde de ikke nogen grund til at tro at jeg ikke vil levere.

Faktisk er det jo 100% af faktura nr. 2 der vedr. det arbejde som jeg leverer i 2010.

Jeg er godt klar over denne lille ting mht momsen, i Danmark følger betaling af moms jo desværre fakturadato og ikke leverings- eller betalingsdatoen som i mange andre lande.

Det afgørende her er, hvorvidt du kommer til at tilbagebetale fakturabeløbet, hvis du af en eller anden grund ikke leverer.

Jeg betragter det som en forudbetaling, hvorfor jeg ikke har nogen problemer i denne henseende. Se iøvrigt dette link fra SKAT vedrørende periodiseringer af indtægter http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=152392&vId=0&i=30#i152392, hvor det fremgår helt præcist af pkt. 3.4.1.2., at du kan gøre som jeg allerede har anført tidligere.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 31. Dec 06
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 20:34

Uden at vide hvor mange § der bliver overtrådt kunne du:

- Alt efter hvor godt du kender kunden og dennes indstilling kunne det jo lade sig gøre at kreditere den omtalte faktura fra d. 30/12 og så fakturere på ny i dette år.

Hvis sagen er at du ikke har kontanter til at afregne momsen - så kunne du jo lave en fejl og komme til først at medregne den i dette år.

Løsningen ligger på stregen men værre er det vist heller ikke.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:59

Per B. Lauridsen:

Uden at vide hvor mange § der bliver overtrådt kunne du:

- Alt efter hvor godt du kender kunden og dennes indstilling kunne det jo lade sig gøre at kreditere den omtalte faktura fra d. 30/12 og så fakturere på ny i dette år.

Hvis sagen er at du ikke har kontanter til at afregne momsen - så kunne du jo lave en fejl og komme til først at medregne den i dette år.

Løsningen ligger på stregen men værre er det vist heller ikke.

Hej

Jeg vil anbefale dig min løsning, idet kunden alt andet lige har modtaget fakturaen, hvor denne følgelig er medtaget i "hans" regnskab pr. 31.12.

Alene det er nok til, at jeg ikke vil anbefale en omgørelse eller kreditering af fakturaen uden forudgående aftale med kunden.

Med venlig hilsen

Fra Middelfart
Tilmeldt 1. Dec 08
Fra  Dynamics Experts ApS Skrevet kl. 22:31

Tonny Skov Pedersen:

Det afgørende her er, hvorvidt du kommer til at tilbagebetale fakturabeløbet, hvis du af en eller anden grund ikke leverer.

Jeg betragter det som en forudbetaling, hvorfor jeg ikke har nogen problemer i denne henseende. Se iøvrigt dette link fra SKAT vedrørende periodiseringer af indtægter http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=152392&vId=0&i=30#i152392, hvor det fremgår helt præcist af pkt. 3.4.1.2., at du kan gøre som jeg allerede har anført tidligere.

Ok, selvom der ikke er indgået nogen aftale om at beløbet skal betales tilbage, så er det klart at såfremt jeg ikke levere, så vil min kunde ikke bare sidde der og sige, "Ok, det gør ikke noget". De vil kræve deres løsning, eller alternativt pengene tilbage.

Så med det og skat's link, så kan vi vel herved konstatere at jeg godt kan periodisere denne faktura.

Tak for hjælpen.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)