Bogføring af leasingbil med momsfradrag
Tilmeldt 5. Apr 09
Pippi
Skrevet
01-02-2010 kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Svar
Jeg skal bogføre et bilag for en leasingbil, der bruges som kundebil på et autoværksted. Der er flg. beløb på min betalingsoversigt:
Leasingafgift 2385,02
Moms 25% 596,26
Total 2981,28
Momsfradragsbeløb 355,51
Jeg har talt med SKAT , som gav mig en fin forklaring på, hvorfor der er et momsfradragsbeløb, men
ingen kan fortælle mig, hvordan det bogføres korrekt i mit regnskab . Det er momsfradrags-
beløbet jeg roder med. Er der nogen her, der har erfaring med det ?
Svar
Tilmeldt 20. Apr 07
Slettet bruger
Skrevet
01-02-2010 kl. 14:43
Svar
Hej!
Bogfør leasingsafgiften brutto.
Herefter kreditorer du momsfradragsbeløbet på leasingkontoen, og herefter debet moms .
/peter
Svar
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Hvis du bogfører, som Peter viste, skal du huske, at momskoden på på kontoen for leasing skal undertrykkes, hvis der er en momskode på kontoen, ellers får du ikke hele momsfradraget med.
Dbh Anette Sand http://anettesand.dk
Svar
Tilmeldt 5. Apr 09
Pippi
Skrevet
03-02-2010 kl. 22:04
Svar
Tak for svaret. Sidder nu og skal bogføre det, men bliver i tvivl om hvilket beløb der skal
debet købsmoms . Er så bange for at det går galt. Undskyld, men det skal skæres ud i pap :O)
Hilsen
Pippi
Svar
Tilmeldt 20. Apr 07
Slettet bruger
Skrevet
03-02-2010 kl. 22:11
Svar
Hej Pippi
Den der bil, hvad bruges den helt nøjagtigt til. Bruges den kun som kundevogn? Lejes den ud eller låner I den ud? Kører værkstedet selv i den?
Vh Lars
Svar
Tilmeldt 5. Apr 09
Pippi
Skrevet
03-02-2010 kl. 22:29
Svar
Hej Lars.
Den lånes (gratis) ud til vores kunder efter behov, når deres egen bil er indleveret på værksted.
Hilsen
Pippi
Svar
Tilmeldt 20. Apr 07
Slettet bruger
Skrevet
03-02-2010 kl. 22:40
Svar
Hej Pippi
Så er momsfradragsbeløbet 355,51 kr. som du debiterer på købsmomskontoen og krediterer på driften.
Grunden til at jeg spurgte er fordi, at hvis det er en ren udlejningsbil, så ville I kunne trække det fulde momsfradragsbeløb fra. Men da bilen ikke anvendes til udlejning (kun udlån) så kan du fratrække det beløb, udlejer oplyser som momsfradragsberettiget.
Vh Lars
Svar