Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af leasingbil med momsfradrag

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Apr 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal bogføre et bilag for en leasingbil, der bruges som kundebil på et autoværksted. Der er flg. beløb på min betalingsoversigt:

Leasingafgift       2385,02

Moms 25%            596,26

Total                    2981,28

Momsfradragsbeløb 355,51

Jeg har talt med SKAT, som gav mig en fin forklaring på, hvorfor der er et momsfradragsbeløb, men

ingen kan fortælle mig, hvordan det bogføres korrekt i mit regnskab. Det er momsfradrags-

beløbet jeg roder med. Er der nogen her, der har erfaring med det ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:43

Hej!

Bogfør leasingsafgiften brutto.

Herefter kreditorer du momsfradragsbeløbet på leasingkontoen, og herefter debet moms.

/peter

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 15:25

Hvis du bogfører, som Peter viste, skal du huske, at momskoden på på kontoen for leasing skal undertrykkes, hvis der er en momskode på kontoen, ellers får du ikke hele momsfradraget med.

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk

Tilmeldt 5. Apr 09
Skrevet kl. 22:04

Tak for svaret. Sidder nu og skal bogføre det, men bliver i tvivl om hvilket beløb der skal

debet købsmoms. Er så bange for at det går galt. Undskyld, men det skal skæres ud i pap :O)

Hilsen

Pippi

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:11

Hej Pippi

Den der bil, hvad bruges den helt nøjagtigt til. Bruges den kun som kundevogn? Lejes den ud eller låner I den ud? Kører værkstedet selv i den?

Vh
Lars

Tilmeldt 5. Apr 09
Skrevet kl. 22:29

Hej Lars.

Den lånes (gratis) ud til vores kunder efter behov, når deres egen bil er indleveret på værksted.

Hilsen

Pippi

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:40

Hej Pippi

Så er momsfradragsbeløbet 355,51 kr. som du debiterer på købsmomskontoen og krediterer på driften.

Grunden til at jeg spurgte er fordi, at hvis det er en ren udlejningsbil, så ville I kunne trække det fulde momsfradragsbeløb fra. Men da bilen ikke anvendes til udlejning (kun udlån) så kan du fratrække det beløb, udlejer oplyser som momsfradragsberettiget.

Vh
Lars

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)