Når ret skal være ret så er Youstar jo ikke den eneste aktive Amino som driver eller ønske at drive en virksomhed sideløbende med sin revalidering uden at dette har givet anledning til moralske diskussioner. Jeg synes vi skal lade det moralske være i denne tråd. Udgangspunktet må være at sålænge det er lovligt er det OK. Da vi ikke kender den konkrete sag og har grundlag for at dømme i den - så lad os finde Amino-ånden og yde hjælp. |
Hans Stokholm Kjer:Youstar:Det ville selvfølgelig være rart hvis der var nogen der kunne ridse reglerne klar op på dette område, her snakker jeg så ikke om personlige holdninger og moral, men om fakta, og udelukkende det! :)Arbejdsmarkedsstyrelsen er nok blandt de bedste til at ridse reglerne op:
http://www.ams.dk/Ams/Vejviser-for-borgere/Revalidering.aspxHer står blandt andet:
Revalidering er subsidiær i forhold til andre erhvervsrettede aktiviteter. Hvis du kan komme i beskæftigelse ved deltagelse i erhvervsrettede aktiviteter efter anden lovgivning eller ved tilbud om aktivering, kan du ikke få tilbud om revalidering.
Det understreger vist meget godt min pointe ovenfor: Hvis dine begrænsninger i arbejdsevnen ikke forhindrer dig i at starte en virksomhed, er du ikke berettiget til revalidering.
Nu lyder det til, at du har fået bevilget en revalidering. Hvis dit mål er at blive selvstændig, bør dette være målet for din jobplan, hvilket i følge samme tekst er muligt:En revalidering kan bl.a. bestå af en eller flere af følgende aktiviteter: arbejdsprøvning, korte erhvervsmodnende eller afklarende aktiviteter, uddannelse, optræning hos private eller offentlige arbejdsgivere og hjælp til etablering af selvstændig virksomhed.
Det rigtige svar burde være, at du skal tale med din sagsbehandler, men desværre er de ikke alle lige dygtige. Jeg vil derfor anbefale dig at søge hjælp i din fagforening, hvis du er medlem. De har folk, som er rigtig dygtige til at bistå i revalideringssager, så du får den bedste udgang på den sociale begivenhed, der ligger til grund for din begrænsede arbejdsevne.
Jeg taler ikke om moral her.
Om du må tjene dine 12.000 om året ved selvstændig virksomhed, ved jeg ikke. Det må din sagsbehandler kunne finde ud af.Hvis du vælger at etablere et selskab og spare op i det uden at oplyse din sagsbehandler om det, tilbageholder du væsentlige oplysninger for vurdering af din sag. Det kaldes socialt bedrageri, og du risikerer at skulle betale dine sociale ydelser tilbage samt at blive straffet, hvilket kan være temmelig uheldigt for din kommende virksomheds udvikling.
mvh Hans
Jeg kan så fortælle dig at tingene ser meget anderledes ud hvor beslutningerne tages. De tager meget sjældent at støtte op omkring iværksætteri, da klienten alt for ofte ender tilbage hos dem. Derved en unødig udgift for det kommunale. I mange tilfælde bruger det offentlige flere penge på at forsøge at spare i stedet for at effektivisere. Det har jeg ihvt kendskab til.
Men moral og andre ting er lidt irelavent i denne tråd, da det eneste jeg ønsker at vide er om jeg kan have en smba virksomhed ved siden af uden at lave overskud til mig selv hvorved jeg derfor ikke bliver modregnet i den anden ende.
Jeg har hørt om andre der drevet virksomhed ved siden af en revalidering og har fået godkendt deres virksomhed gennem deres rådgiver.