Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Revalidend og iværksættelse..

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Esbjerg
Tilmeldt 10. Dec 07
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,5 stjerner givet af 2 person

Jeg har længe gået med en iværksætter i maven og har længe ville starte. Men nogle omstændigheder har indtil nu holdt mig fra det, derudover syns jeg også der er meget uoverskuelighed omkring hvilke regler der gælder hvornår i forhold til hvilken type virksomhed man ønsker at starte(Aps, smba m.f.)

Jeg kan godt lide at have mange bolde i luften og ønsker at holde mig selv beskæftiget så meget som muligt, meget af drivet kommer deraf. Men nu er sagen den, at jeg de næste 3½ år er revalidend, og at jeg derved er ved at opgradere mine uddannelsesmæssige færdigheder. Hvordan stiller det sig i forhold til virksomhedsdrift ved siden af. 

Grundet min revalideringssituation ønsker jeg ikke at være lønnet af min virksomhed de første 3år. Men derimod bare at opbygge et solidt fundament og spare op i virksomheden. Kan sådan en opbygning laves, jeg tænker smba?

Når jeg så tænker smba ved jeg godt at det er meget sværere at få kreditter, men det vil jeg heller ikke få brug for det første stykke tid. Derudover har smba jo også det positive element at der ingen indskudskapital er krævet og heller ikke revisorpligt.(sådan som jeg har forstået det i.h.v.t.)

 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

For mig at se strider det mod reglerne for revalidering, hvis du kan spare penge op i en virksomhed, mens du tager en skattefinansieret uddannelse.

Én af grundpillerne i revalideringsreglerne er jo netop, at du skal så hurtigt tilbage på arbejdsmarkedet som din resterhvervsevne tillader.

Hvis du kan spare penge op i et firma, ville du - for mig at se - også kunne tjene penge i dette firma, hvorved grundlaget for din revalidering er væk.

Hvis du skal være iværksætter som revalident, skal du formentlig have det ind i din revalideringsplan og så have det godkendt. Jeg kender til et enkelt eksempel, hvor det har kunnet lade sig gøre - desværre kender jeg ikke detaljerne i den pågældende sag.

mvh Hans

Fra Esbjerg
Tilmeldt 10. Dec 07
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Det er tilladt på revalidering at tjene op til 12.000 om året ved siden af...Men det er jo godt nok et lille ligegyldigt beløb som ikke er besværet værd, derfor vil jeg helst være ulønnet.

En revalideringsplan er målrettet imod at få revalidenden ud på den anden side sådan at personen selv kan forsørge sig selv.   Det kan måske menes at dette ikke er muligt ud fra en hobbyvirksomhed.

At det smba firma jeg evt så bliver en del af vælger at spare sit overskud op gennem virksomhedsordningen bør jo egentlig ikke have noget som helst med min revalidering at gøre da det ikke er mig der får pengene og min privatøkonomi ikke bliver påvirket heraf.  Jeg vil kontakte min revalideringsrådgiver indenfor en kort tidsperiode for at høre omkring mulighederne herfor.

Det ville selvfølgelig være rart hvis der var nogen der kunne ridse reglerne klar op på dette område,  her snakker jeg så ikke om personlige holdninger og moral, men om fakta, og udelukkende det! :)

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du overvejet at der skal mindst 2  til at lave et SMBA?

Fra Esbjerg
Tilmeldt 10. Dec 07
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 23:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:

Har du overvejet at der skal mindst 2  til at lave et SMBA?

Hej ja det har jeg haft med i overvejelsen. Ser dog smba som det bedste valg alligevel da den efter hvad jeg har læst mig til kan holdes særskilt med min privatøkonomi.

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Youstar:

Det ville selvfølgelig være rart hvis der var nogen der kunne ridse reglerne klar op på dette område,  her snakker jeg så ikke om personlige holdninger og moral, men om fakta, og udelukkende det! :)

Vi er nogle stykker her på Amino, som har svært ved at se bort fra moralen!

Fra Esbjerg
Tilmeldt 10. Dec 07
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 23:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Espresso:

Youstar:

Det ville selvfølgelig være rart hvis der var nogen der kunne ridse reglerne klar op på dette område,  her snakker jeg så ikke om personlige holdninger og moral, men om fakta, og udelukkende det! :)

Vi er nogle stykker her på Amino, som har svært ved at se bort fra moralen!

Ja det er jeg skam godt klar over...      Men i denne sag ser jeg ikke noget forkert i at oprette f.eks. smba og arbejde ulønnet sådan at firmaet udelukkende sparer sit overskud op i virksomhedsordningen. det gør at jeg ikke kommer til at mærke de penge i min privatøkonomi og derved ikke ændrer min økonomiske situation ihenhold til min revalidering. Det er selvfølgelig essentiel at det er lovligt for at muligheden har relevans. Men det ville nu være lækkert at kunne arbejde ved siden af for noget man brænder for.

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 00:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan kun gentage Hans Kjer:

Hvis du kan spare penge op i et firma, ville du - for mig at se - også kunne tjene penge i dette firma, hvorved grundlaget for din revalidering er væk.

Uanset om du kan finde en lovlig metode, så er det moralsk forkert. Der er andre, der har større behov for revalidering end dig - og det er dem, du 'snylter' på.

 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Youstar:
Det ville selvfølgelig være rart hvis der var nogen der kunne ridse reglerne klar op på dette område,  her snakker jeg så ikke om personlige holdninger og moral, men om fakta, og udelukkende det! :)

Arbejdsmarkedsstyrelsen er nok blandt de bedste til at ridse reglerne op:
http://www.ams.dk/Ams/Vejviser-for-borgere/Revalidering.aspx

Her står blandt andet:

Revalidering er subsidiær i forhold til andre erhvervsrettede aktiviteter. Hvis du kan komme i beskæftigelse ved deltagelse i erhvervsrettede aktiviteter efter anden lovgivning eller ved tilbud om aktivering, kan du ikke få tilbud om revalidering.

Det understreger vist meget godt min pointe ovenfor: Hvis dine begrænsninger i arbejdsevnen ikke forhindrer dig i at starte en virksomhed, er du ikke berettiget til revalidering.
Nu lyder det til, at du har fået bevilget en revalidering. Hvis dit mål er at blive selvstændig, bør dette være målet for din jobplan, hvilket i følge samme tekst er muligt:

En revalidering kan bl.a. bestå af en eller flere af følgende aktiviteter: arbejdsprøvning, korte erhvervsmodnende eller afklarende aktiviteter, uddannelse, optræning hos private eller offentlige arbejdsgivere og hjælp til etablering af selvstændig virksomhed.

Det rigtige svar burde være, at du skal tale med din sagsbehandler, men desværre er de ikke alle lige dygtige. Jeg vil derfor anbefale dig at søge hjælp i din fagforening, hvis du er medlem. De har folk, som er rigtig dygtige til at bistå i revalideringssager, så du får den bedste udgang på den sociale begivenhed, der ligger til grund for din begrænsede arbejdsevne.

Jeg taler ikke om moral her.
Om du må tjene dine 12.000 om året ved selvstændig virksomhed, ved jeg ikke. Det må din sagsbehandler kunne finde ud af.

Hvis du vælger at etablere et selskab og spare op i det uden at oplyse din sagsbehandler om det, tilbageholder du væsentlige oplysninger for vurdering af din sag. Det kaldes socialt bedrageri, og du risikerer at skulle betale dine sociale ydelser tilbage samt at blive straffet, hvilket kan være temmelig uheldigt for din kommende virksomheds udvikling.

mvh Hans

Fra Esbjerg
Tilmeldt 10. Dec 07
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 00:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Espresso:

Jeg kan kun gentage Hans Kjer:

Hvis du kan spare penge op i et firma, ville du - for mig at se - også kunne tjene penge i dette firma, hvorved grundlaget for din revalidering er væk.

Uanset om du kan finde en lovlig metode, så er det moralsk forkert. Der er andre, der har større behov for revalidering end dig - og det er dem, du 'snylter' på.

 

Da du ikke kender min situation vælger jeg ikke at kommentere videre på om der er andre der har større behov for revalidering end mig. Jeg kender min egen situation og at jeg har fortjent min revalidering da jeg har et pådraget mig og har et påvist anerkendt fysisk handicap.  Det mener jeg bare ikke bør hæmme mine ideer.

revalideringlovgivningen omfatter folk som fysisk eller psykisk ikke kan vinde indpas på arbejdsmarkedet igen med deres nuværende faglige kompetencer og derved ikke er i stand til at forsørge dem selv.   havde jeg stillet mine ideer op da min revalideringssag skulle for, havde de med 99% sikkerhed sagt at det ikke var et holdbart forsørgelsesgrundlag. Og retsligt så, det er ment som fritidsvirksomhed, netop for at have noget at rive i.

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)