Jeg har min enkeltmandsvirksomhed, og i den forbindelse hjælper min kæreste mig med en masse små ting. Indtil videre har hun ikke fået noget for det, men jeg vil meget gerne aflønne hende på en eller anden måde. Her tænker jeg ikke på et direkte ansættelsesforhold, men en mere løs form for aflønning. Gaver, et eller andet? Vil det være lovligt at købe et eller andet, som tak for hjælpen?
, Ja . derom er der ingen tvivl. Chris har indberetningspligten.
Hej
Som jeg forstår det, bliver der udbetalt et beløb kun med en dags dato kvittering. For mig at se overtrædes alle regler jvf. Kildeskatteloven.
Den indeholdelsespligtige vil i givet fald blive pligtig til at betale såvel arbejdsmarkedsbidrag og skat, idet det udbetalte beløb betragtes som nettoindkomst for modtageren.
Så derfor Chris kan det kun anbefales straks at få ordnet forholdene.
Enig - Medmindre pågældende laver en faktura med moms på kan man ikke komme uden om at der er oplysningspligt og formentlig også indeholdelsespligt (A-indkomst)
Ikke anderledes hvis vi ser det som et arbejdsforhold men ugifte samlevende kan give hinanden gaver på ligefod med børn-forældre hvis de har været samlevende i mindst 2 år. Det får du dog ikke noget ud af hvis formålet er at få en del af indkomsten beskattes hos hende. på samme måde som medarbejdende ægtefæller m.v.