Helt privat vil jeg gerne ansætte en person i en tidsbegrænset periode, til forefaldende have og bygningspleje.
Personen ønsker IKKE at lade sig registrere som selvstændig, hvilket jeg fandt nemmest - hvorledes ansætter jeg personen, hvilke kriterier og krav er der, hvad bør jeg være opmærksom på?
Jeg har lille virksomhed ved siden af - men vil meget nødig blande dette private engagement ind i virksomheden. - Er der noget i den forbindelse jeg bør være obs på?
Har du fundet personen??? Ellers er det jo sådan noget jeg beskæftiger mig med, i mit lile firma. Kommer selvfølgelig anpå hvor du er fra i landet hvis det er.
Hvis du ansætter person som privat medhjælp, skal der jo betales A-skat, sociale bidrag /feriepenge - ATP m.m.)
Det er jo et almindelig lønmodtager forhold (vikar).
Hvis personen lod sig "ansætte" via sit momsregistrerede firma, var det omsætningen og ikke arbejdslønnen der var grænsen. D.v.s. har man mindst 50.000 kr. i omsætning (ikke arbejdsløn) skal man lade sig momsregistre.
Mange lader sig momsregistrere med en mindre omsætning end 50.000 kr. Så kan man bl.a fratrække moms på diverse f.eks. omkostniger man har erhverves sig som virksomhed.
Jeg er fuldt ud klar over, at er skal betales a-skat, feriepenge o.s.v.
Ansættelsesforholdet vil overstige de 50.000,- kr.
Mit spørgsmål går på, hvorledes jeg privat kan ansætte en eller flere personer tidsbegrænset f.eks. 5 måneder - skal jeg oprette en ny virksomhed som har til formål at istandsætte min ejendom eller?? Hvor registrerer man sig og forsikring o.s.v.?
Konkret har jeg et par gutter i kikkerten, som er ledige håndværkere og som på grund af forskellige årsager har svært ved at indgå i faste ansættelser da deres hverdag er ustruktureret. Jeg er jo ligeglad hvornår de ligger hvad for nogen timer så længe arbejdet bliver udført.