Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man udbetale løn til medarbejder i form af varer?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 4. Sep 09
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen kloger hoveder som kan hjælpe mig med svar på følgende:

Må jeg på nogen som helst måde udbetale løn til en medarbejder i form af en varer fra firmaet?

DBH

www.Bakkebord.dk - Salg af bakkeborde, sofaborde & serveringsborde.
TrendLiving.dk - Bakkebord.dk - Harpen.dk

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:46
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:46
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Dennis K. M. Olsen:

Er der nogen kloger hoveder som kan hjælpe mig med svar på følgende:

Må jeg på nogen som helst måde udbetale løn til en medarbejder i form af en varer fra firmaet?

DBH

Hej

Hvorfor skulle du dog det? Har vedkommende ikke en ansættelseskontrakt?

Det normale er dog, at medarbejderen har nogen fordele ved at købe på sin arbejdsplads, men at udbetale løn i naturalier. Det er godt nok ved at være mange år siden, det var aktuelt.

Nej, uden at vide det præcist, det er ulovligt!

Men mon ikke der er nogen her på Amino, som kan mere om ansættelsesret end mig

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 22:48

Hvis du indberetter værdien til SKAT og ellers følger lovgivningen indenfor arbejdsmarkeds parter - eks. ferieloven, så ser jeg ikke noget problem i, at lønnen udbetales i form af varer.

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 22:52

Hej

Jo, det må du gerne.

Men husk at der naturligvis stadig skal regnes skat, ferie osv. af værdien.

Det er langt nemmere blot at sælge varene til den ansatte til kostpris.

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:56

Ja, jeg har også lige læst op på emnet.

Løn som naturalier er lovligt Yes

Det skal dog følgelig være en gensidig aftale med medarbejderen.

Hilsen

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:33

Jeg tror heller ikke det er ulovligt, men jeg er til gengæld ret sikker på, at du udsætter dig selv unødigt for kritiske blikke fra SKAT. Logisk nok, for naturalier er jo lidt sværere at dokumentere i forhold til bankoverførsler med kontanter.

Jeg tror du ville være bedre stillet ved at udbetale almindelig løn til den ansatte og så tilbyde at denne kan købde varerne fra dig til en nedsat pris - eller din indkøbspris. Det skriver du så en regning på og så er alle papirer og pengeoverførsler helt rene.

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 00:04

Mikkel deMib Svendsen:

For naturalier er jo lidt sværere at dokumentere i forhold til bankoverførsler med kontanter.

....... og MEGET mere besværligt at indberette....

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 00:24

Espresso:

Mikkel deMib Svendsen:

For naturalier er jo lidt sværere at dokumentere i forhold til bankoverførsler med kontanter.

....... og MEGET mere besværligt at indberette....

Ville man ikke bare indberette i kroner og ører som man plejer?

Jeg kan ikke se hvad der skulle være underligt eller besværligt i at udbetale en medarbejders nettolløn i form af varer. Jeg kan kun se at det er noget usædvenligt, og usædvanlige ting er opsigtsvækkende. Men det er jo heller ikke ulovligt at udbetale løn kontant - og det er ikke meget sværere at dokumentere at man har udbetalt varer end det er at dokumentere man har udbetalt varer.

I de fleste tilfælde vil det ikke være noget man konsekvent har brug for at gøre - det kan jeg næsten ikke forestille mig, - så det er selvfølgelig smartest at fakturere sin medarbejder for varerne :-)

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 00:42

Jørgen Olsen:

Jeg kan ikke se hvad der skulle være underligt eller besværligt i at udbetale en medarbejders nettolløn i form af varer. Jeg kan kun se at det er noget usædvenligt, og usædvanlige ting er opsigtsvækkende. Men det er jo heller ikke ulovligt at udbetale løn kontant - og det er ikke meget sværere at dokumentere at man har udbetalt varer end det er at dokumentere man har udbetalt varer.

Alt  hvad der ikke kører lige efter bogen, er næsten altid mere besværligt.

I dette tilfælde vil jeg mene, at der er tale om ukontrolabel arbejdstid, som vil medføre nogle andre koder (end de sædvanlige) til indberetningen. Derudover skal der måske ændres på opsætningen i lønarter - alt efter lønsystem - da der måske skal bruges lønarter, som ikke er opsat til at være feriepengeberettiget.

Men alt er selvfølgelig relativt. Er man vant til at udbetale naturalier i stedet for løn, så er det givetvis ganske enkelt.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)