Min kammerat har nogle spændende ideer og indkøbs kontakter til og starte en lille webshop op, ikke så hun kan leve af det i starten (det er noget jeg mener) men så hun kan få opbygget en fast kunde base og så på sigt begynde og leve af det, MEN hun er på kontanthjælp for tiden, og der skal jo nok være nogle regler om hvad hun ikke må og må, ved bla at hun ikke må have mere end ca 10.000 kr stående på sin konto,det derudover bliver hun modregnet i kontanthjælp, som jeg har forstået det, men kan og må hun lade sig cvr registrere, med importtilladelse osv ??, og evt i hvilken firma form, holding, I/S !? aps vil i dette tilfælde vist ikke være realistisk, men er der nogle Aminoer med nogle gode ideer.
Tror ikke hun kan lade sig CVR. registrer, så længe hun er på kontanthjælp. Det er enten eller.
Men hun kan jo tjene op til 50.000 kr. om året uden at lade sig CVR. registrere og skal så bare afregne med kontanthjælpkontoret og skattefar for hver indtjente kr.
he, har faktisk ikke spurgt hende om der skulle have stået noget om det på de papire, det vil jeg da lige høre hende efter, og så dør ideen jo nok der.
Omvendt dur det jo heller ikke at eks. jeg laver firmaet og hun så udføre "arbejdet" i webshoppen og tlf pasning, det vil jo bare blive et problem på et tidspunkt,, hun må jo nærmest ikke noget på kontanthjælp.
Men hun kan jo tjene op til 50.000 kr. om året uden at lade sig CVR. registrere og skal så bare afregne med kontanthjælpkontoret og skattefar for hver indtjente kr.
Det kan du jo have ret i, men hun skal importere ting fra bla USA, så der bliver også et problem der.
Nu skriver du "tjene op til 50.000kr om året" du mener vel omsætte !?
Nu er jeg ikke helt inde i reglerne, men mener de 50.000 kr. er hvad hun må tjene før hun skal lade sig momsregistrere. Tror ikke de 50.000 kr. har noget at gøre med det interne i virksomhedden.
Men som i selv er inde på, må man jo stort set intet eje, før det bliver modregnet i kontanthjælpen og varer skal i jo have købt ind, så penge skal der jo til. Ved så ikke, om i kan finde en løsning, når nu i er to om det, så en investere i firmaet og den anden aflønnes af firmaet.
I skal nok finde en ekspert på området, der kender reglerne eller selv prøve at undersøge dem.
Som Mikkel også skriver så mener jeg også at det er omsætningen der ses på mht de 50.000 og ikke fortjeneste.
Nu er hun "kun" en kammerat / ven så jeg vil ikke blande det sammen med noget firma relateret.
Men hun snakker, som jeg forstår det, godt med kommunen så det var nok ligeså godt at hun snakkede med dem om mulighederne, hvis der ellers er nogle muligheder.