Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SMBA

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Svinninge
Tilmeldt 16. Apr 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg overvejer at personligt ejede firma til selskabs form smba-er der nogle der har gjort sig erfaringer mht. det. Tænker her på regnskabsmæssig afvikling af det personligt ejede, varelager inventar driftmidler mv.

Mvh.

Ole Løve

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du ønsker at lave dit enkeltmandsselskab om til et smba, korrekt forstået?

Ole Løve:

Tænker her på regnskabsmæssig afvikling af det personligt ejede, varelager inventar driftmidler mv.

Dette kan gøres på to måder. (har du kørt med virksomhedsskatteordningen i enkeltmandsselskabet?)

1) Dit enkeltmandsselskab sælger ganske simpelt alle de nævnte effekter til smba selskabet (dette skal naturligvis ske til markedspriser, altså samme pris som hvis du solgte til andre).

2) Du bruger varelager, inventar osv. som indskud (opstartskapital) i smba'et, dette skal igen ske til markedspriser og kræver en revisor påtegning hvor revisor skriver under på at det er sket til markedspriser. fordelen er naturligvis at personligt indskud senere kan trækkes ud i form af kontanter uden at der sker beskatning (her antager jeg at dit enkeltmandsselskab ikke har kørt under vso, ellers sker der naturligvis beskatning ved udtræk da disse midler ikke tidligere er bliver beskattet på linie med alm. enkeltmandsselskab verskud).

Noget helt andet, hvis du har opsparede midler fra dit virke i enkeltmandsselskab hvorfor så skifte til smba og ikke Aps? nå nok bare mig der har lidt imod smba'er Wink

Mvh.

Benjamin

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)