Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

I/S selskab - barsel

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Jan 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg kan godt se at der står en del om barsel. Men jeg er stadig lidt forvirret. Hvad vil I anbefale vores firma såfremt vi skulle på barsel. Vi er 2 ejere af et interessant selskab. Vi har et par ansatte som er forsikret gennem barsel.dk via ATP. Men os selv, kan vi på nogen måde få barselspenge eller nærmere fuld løn? Kan man kun det såfremt man omdanner virksomhedsformen til et ApS? Håber nogen har tid og lyst til et hurtig svar :o) Ingen af os er gravide, men vi er da ved at have en alder hvor vi skal tænke på det. Ved vi er berettiget til dagpenge, som udregnet udfra overskuddet + man kan tegne er forsikring, som berettiger til barselsdagpengene. Men er der andet man kan gøre?

Mange hilsner

Marie

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:19

marierantzau:

Hej alle

Jeg kan godt se at der står en del om barsel. Men jeg er stadig lidt forvirret. Hvad vil I anbefale vores firma såfremt vi skulle på barsel. Vi er 2 ejere af et interessant selskab. Vi har et par ansatte som er forsikret gennem barsel.dk via ATP. Men os selv, kan vi på nogen måde få barselspenge eller nærmere fuld løn? Kan man kun det såfremt man omdanner virksomhedsformen til et ApS? Håber nogen har tid og lyst til et hurtig svar :o) Ingen af os er gravide, men vi er da ved at have en alder hvor vi skal tænke på det. Ved vi er berettiget til dagpenge, som udregnet udfra overskuddet + man kan tegne er forsikring, som berettiger til barselsdagpengene. Men er der andet man kan gøre?

Mange hilsner

Marie

Hej

Uanset hvordan I vender og drejer det, vil I ikke kunne oppebære mere i barsel eller dagpenge, end hvad der svarer til max. arbejdsløsheddagpenge. Hvis I vil sikres mere som selvstændige, skal I til at tænke på forsikringsordninger eller lignende.

Beklager, men det offentlige er ikke nogen god medspiller på dette område. I selskabsform er det stadig samme forhold, idet selskabet max. vil modtage det samme beløb i tilskud, men selskabet skal derimod satdig afregne den fulde løn under barsel og sygdom.

Så konklusionen er, hvis der ønskes en bedre dækning, så er det forsikringen i skal have fat i.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 10. Jan 10
Skrevet kl. 21:34

Ok mange tak for hurtig svar :o)

Det du siger er altså, at selvom vi omdanner virksomheden til et ApS - så vil det stadig ikke gøre at vi vil få tilskud til den fulde løn?

Sorry hvis jeg spørg lidt dumt.

Hilsen Marie

Fra Vestbjerg
Tilmeldt 25. Mar 08
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 21:56

Hej Marie,

Nu er jeg faktisk ikke klar over om der gælder de samme regler for et I/S, som der gør for et enkeltmandsfirma, men jeg er netop gået på barsel og har i den forbindelse ændret mit firma fra enkeltmandsfirma til et ApS, netop for at kunne optimere ifht. barselsdagpengene. Det har stillet mig MARKANT bedre.
1 - bedre økonomi!
2 - større felksibilitet!

Med et ApS vil I som udgangspunkt få ret til den normale dagpengesats. Nu ved jeg ikke helt præcist hvad du mener med, om I så stadig ikke ville få tilskud til den fulde løn, men det er det maximale tilskud, du overhovedet kan få til en ansat. Det er ikke baseret på overskud i virksomheden eller lign. men kun på den ansattes (eks. din/din partners) løn. Nedenstående er et citat fra CA (Civiløkonomernes A-kasse) omkring de alm. "regler" for dagpenge:

"Som lønmodtager kan du i princippet få 90 % af din tidligere løn i dagpenge. Men dagpengesatsen kan maks. være 752 kroner, hvilket svarer til 16.293 kroner om måneden. Har du haft en månedsløn på 19.665 kroner eller derover, får du den maksimale sats."

Ud over det kan I få refusion fra Barselsfonden. Se mere her:
http://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect/ATP/atp.dk/erhverv/sik/barsel.dk/refusion/saa-meget-faar-du/saa_meget_faar_du.htm

Endelig kan man i et enkeltmandsfirma (selv med forsikring) kun vælge at gå på enten 50% barsel eller på 100% barsel. OG dagpengene reguleres proportionelt hermed. Det betyder altså at dine dagpenge halveres, hvis du skal have lov til så meget som bare at svare en telefon eller skrive en mail! Dette ændrer sig, hvis I laver et ApS. Såfremt det er et ApS opfattes I som lønmodtagere og har ret til at gå enkelte timer på arbejde om ugen - hvorefter man jo naturligvis også regulerer dagpengene, men her kun med det faktiske antal timer om ugen, som I evt. bruger på virksomheden.

Kan I bruge det til noget? Som sagt er jeg jo ikke klar over om et I/S er sidestillet med et enkeltmandsfirma på barselsområdet, men hvis det er, kan jeg ikke se hvad der skulle stå i vejen for at I omdanner firmaet til et ApS? I må gerne kontakte mig pr. telefon, hvis det letter jeres søgen efter en løsning på problemet: mobil 20828564.

Med venlig hilsen
Maj-Britt Kjær Sørensen
Creation Nation ApS

Freelance grafisk assistance og online kataloger
www.flashmagasin.dk

Fra Vestbjerg
Tilmeldt 25. Mar 08
Skrevet kl. 22:04

Glemte lige at sige at I jo (antageligt Smile) selv beslutter hvilken løn der skal udbetales til jer (og som skal stå i ansættelseskontrakten), hvorfor den jo også kan lægges på et niveau, som gør at I kan minimere "tabet" mellem den løn I skal udbetale til jer selv og det beløb I kan få godtgørelse for.....

Der er jo ikke nogen der hindrer jer i at køre lønforhandlinger et par gange om året, hvis det skulle blive nødvendigt Big Smile

Med venlig hilsen
Maj-Britt

www.flashmagasin.dk

Tilmeldt 10. Jan 10
Skrevet kl. 22:34

Tusind tak for dit svar, som er meget brugbart for os. Jeg er ret sikker på at man godt kan ligestille de to selskabsformer... da begge jo er personligt eget, og vi også blot trækker løn ud.

Tak fordi du ville tage dig tid til at forklare :oI

Mange hilsner

Marie

Tilmeldt 10. Jan 10
Skrevet kl. 22:38

Hov var lige lidt hurtig. Ved du hvad tidshoristonen er for det maksimale tilskud. Altså nu er ingen af os gravide endnu, men det kan måske ske før som siden :o) Vi har planer om at omdanne virksomheden til et ApS, men skal lige have årsregnskabet på plads og møde med vores revisor...for at se om det er en god ide i år. Vi har kun 2 år på bagen, så der er både fordele og ulemper ved at skifte virksomhedsform. Hvis nu det er den bedste løsning at vi omdanner det, men det fx. sker midt i graviditeten, er der så nogle tidsrammer omkring det? Ved du det?

Hilsen Marie

Fra Vestbjerg
Tilmeldt 25. Mar 08
Skrevet kl. 12:57

marierantzau:

Hov var lige lidt hurtig. Ved du hvad tidshoristonen er for det maksimale tilskud. Altså nu er ingen af os gravide endnu, men det kan måske ske før som siden :o) Vi har planer om at omdanne virksomheden til et ApS, men skal lige have årsregnskabet på plads og møde med vores revisor...for at se om det er en god ide i år. Vi har kun 2 år på bagen, så der er både fordele og ulemper ved at skifte virksomhedsform. Hvis nu det er den bedste løsning at vi omdanner det, men det fx. sker midt i graviditeten, er der så nogle tidsrammer omkring det? Ved du det?

Hilsen Marie

Altså jeg kan sige så meget, at de fra min kommunes side har givet mig et skriftligt svar pr. mail (det er svært ikke at gøre det skriftligt når det er i en mail ik? Big Smile) at i forhold til jeg skulle gå fra d. 5/1-10 (har termin d. 1/2-10) kunne jeg ændre selskabsform fra d. 1/1-10 og stadig begynde at få barselsdagpenge efter reglerne for et ApS med ansatte pr. 5/1-10....Og det ser ud til at virke Smile

Håber jeg har forklaret det ordentligt og at det kan bruges.

Med venlig hilsen
Maj-Britt Kjær Sørensen
Creation Nation ApS

www.flashmagasin.dk

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)