Det undrer mig meget, idet netop en revision af et holdingselskab dybest set kun kan ske, hvis de eksterne dele incl. kapitalandelse er blevet revideret. I modsat fald giver det jo ikke megen mening
Uden at have kendskab til de krav, som i revisorer er underlagt, så giver det ganske god mening for mig, at et holdingselskab kan revideres uden at datterselskaberne nødvendigvis også revideres.
Jeg sammenligner det lidt med, at revisor heller ikke nødvendigvis deltager i lageroptælling eller rent fysisk ser alle øvrige aktivers tilstedeværelse. Et langt stykke hen ad vejen, er revision baseret på en sandsynlighedsberegning - og her kan rigtigheden af et datterselskabs regnskab vel også sandsynliggøres. Men du må korrigere mig, hvis jeg tager fejl.
Det bør måske for en god ordens skyld nævnes, at de ureviderede datterselskaber ikke har andre aktiviteter end værdipapirer.
Revisors størrelse er jo ikke nogen garanti, idet det er ligesom banker, at den ydelse man får ikke er bedre end den, der i sidste ende skal godkende denne.
Det er jeg fuldstændig enig med dig i :-) Jeg nævnte det kun, for ikke at få en masse kommentarer om, at enhver regnskabsmand kan kalde sig revisor - og at det nok var en sidegades-revisor, som jeg har benyttet.
Hej Espresso
Jeg er absolut ikke enig i dine betragtninger, idet en revision af varelager og øvrige aktiver netop tilrettelægges således revisor får en overbevisning om, at såvel tilstedeværelsen og værdiansættelsen er korrekt, sådan at det giver en høj grad af sikkerhed for posterne er korrekt, Dette i modsætning til dine opfattelse af en sandsynlighed, idet vi her bevæger os over i det såkaldte "review/gennemgang", som er kendetegnet for ikke-reviderede regnskaber. Review/gennemgan vil også medføre, at revisors påtegning vil indeholde en sætning nogenlunde sådan "review, som giver mindre sikkerhed end revision".
Ydermere er der omkring revision af varelager, at revisor i umiddelbart tilknytning til den fysiske lageroptælling kontrollerer denne, hvorefter der udføres en nærmere revision af såvel kostpriser, ukurans, solgte/ikke leverede varer, som sammneholdes med dokumentation i form af fakturaer og lignende. Hermed sikres værdiansættelsen af varelageret.
I dit tilfælde med et datterselskab, der kun har værdipapirer, er problemstillingen reelt den samme, idet netop en værdipapirbeholdning kan sammelignes med et varelager, idet revisors arbejdsopgaver ved revision er stort set de samme. Hvis der således kun er foretaget et review/gennemgang (som jvf. ovenstående "giver en mindre sikkerhed en revision), så må og skal det afføde minimum en supplerende oplysning eller endda et forbehold i holdingselskabets påtegning (afhænger lidt af størrelsen på værdipapirbeholdningen og kapitalandelene).
Jeg noteret mig også, at du ikke accepterer forbehold eller supplerende oplysning i holdingselskabet, så det går jeg ikke ud fra der er, hvilket er noget overraskende
Men jeg er et eller andet sted heller ikke i tvivl om, at din revisor formentlig har foretaget de nødvendige vurderinger i denne forbindelse.
Med venlig hilsen