Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tillidsfuld revisor søges

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)
Tilmeldt 18. Jan 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 01:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Har du så ikke et forbehold eller en bemærkning i holdingselskabet om den manglende revision i datter.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:52

Espresso:

Henrik Krogh:

Tonny har så ret i at der i praksis vil blive udført revision i driftsselskabet, da det er den eneste mulighed revisor har for at udtale sig om værdien af kapitalandelene i Holding.

Henrik

Det er så ikke min erfaring!

Hvis et datterselskab der ikke er omfattet af revision, er behørigt underskrevet af ledelsen, så har vores revisior ikke forlangt andet. (Revisor er blandt de 10 største og er statsautoriseret).

Hej

Det undrer mig meget, idet netop en revision af et holdingselskab dybest set kun kan ske, hvis de eksterne dele incl. kapitalandelse er blevet revideret. I modsat fald giver det jo ikke megen meningSurprise

Revisors størrelse er jo ikke nogen garanti, idet det er ligesom banker, at den ydelse man får ikke er bedre end den, der i sidste ende skal godkende denne.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 21:09

Tak for alle Jeres svar.

Umiddelbart lyder det til at de er muligt at finde en tillidsfuld revisor, med et godt samarbejde for øje Smile

Jeg har allerede et par gode bud som jeg vil følge op på, og som Tonny har forslået vil jeg prøve at skrive på "Amino Freelancer".

Fra Grindsted
Tilmeldt 13. Dec 05
Indlæg ialt: 308
Skrevet kl. 21:54

Hej..

Jeg er selv revisor, men vælg en revisor der har kendskab til din branche, samt en som du kan snakke godt med ...

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:27

Reg. Revisor TSP:

Det undrer mig meget, idet netop en revision af et holdingselskab dybest set kun kan ske, hvis de eksterne dele incl. kapitalandelse er blevet revideret. I modsat fald giver det jo ikke megen meningSurprise

Uden at have kendskab til de krav, som i revisorer er underlagt, så giver det ganske god mening for mig, at et holdingselskab kan revideres uden at datterselskaberne nødvendigvis også revideres.

Jeg sammenligner det lidt med, at revisor heller ikke nødvendigvis deltager i lageroptælling eller rent fysisk ser alle øvrige aktivers tilstedeværelse. Et langt stykke hen ad vejen, er revision baseret på en sandsynlighedsberegning - og her kan rigtigheden af et datterselskabs regnskab vel også sandsynliggøres. Men du må korrigere mig, hvis jeg tager fejl.

Det bør måske for en god ordens skyld nævnes, at de ureviderede datterselskaber ikke har andre aktiviteter end værdipapirer.

Reg. Revisor TSP:

Revisors størrelse er jo ikke nogen garanti, idet det er ligesom banker, at den ydelse man får ikke er bedre end den, der i sidste ende skal godkende denne.

Det er jeg fuldstændig enig med dig i :-) Jeg nævnte det kun, for ikke at få en masse kommentarer om, at enhver regnskabsmand kan kalde sig revisor  - og at det nok var en sidegades-revisor, som jeg har benyttet.

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:29

Exact:

Hej

Har du så ikke et forbehold eller en bemærkning i holdingselskabet om den manglende revision i datter.

Nej - og det ville jeg iøvrigt slet ikke kunne acceptere.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:24

Espresso:

Reg. Revisor TSP:

Uden at have kendskab til de krav, som i revisorer er underlagt, så giver det ganske god mening for mig, at et holdingselskab kan revideres uden at datterselskaberne nødvendigvis også revideres.

Jeg sammenligner det lidt med, at revisor heller ikke nødvendigvis deltager i lageroptælling eller rent fysisk ser alle øvrige aktivers tilstedeværelse. Et langt stykke hen ad vejen, er revision baseret på en sandsynlighedsberegning - og her kan rigtigheden af et datterselskabs regnskab vel også sandsynliggøres. Men du må korrigere mig, hvis jeg tager fejl.

Det bør måske for en god ordens skyld nævnes, at de ureviderede datterselskaber ikke har andre aktiviteter end værdipapirer.

Reg. Revisor TSP:

Det er jeg fuldstændig enig med dig i :-) Jeg nævnte det kun, for ikke at få en masse kommentarer om, at enhver regnskabsmand kan kalde sig revisor  - og at det nok var en sidegades-revisor, som jeg har benyttet.

Hej Espresso

Jeg er absolut ikke enig i dine betragtninger, idet en revision af varelager og øvrige aktiver netop tilrettelægges således revisor får en overbevisning om, at såvel tilstedeværelsen og værdiansættelsen er korrekt, sådan at det giver en høj grad af sikkerhed for posterne er korrekt, Dette i modsætning til dine opfattelse af en sandsynlighed, idet vi her bevæger os over i det såkaldte "review/gennemgang", som er kendetegnet for ikke-reviderede regnskaber. Review/gennemgan vil også medføre, at revisors påtegning vil indeholde en sætning nogenlunde sådan "review, som giver mindre sikkerhed end revision".

Ydermere er der omkring revision af varelager, at revisor i umiddelbart tilknytning til den fysiske lageroptælling kontrollerer denne, hvorefter der udføres en nærmere revision af såvel kostpriser, ukurans, solgte/ikke leverede varer, som sammneholdes med dokumentation i form af fakturaer og lignende. Hermed sikres værdiansættelsen af varelageret.

I dit tilfælde med et datterselskab, der kun har værdipapirer, er problemstillingen reelt den samme, idet netop en værdipapirbeholdning kan sammelignes med et varelager, idet revisors arbejdsopgaver ved revision er stort set de samme. Hvis der således kun er foretaget et review/gennemgang (som jvf. ovenstående "giver en mindre sikkerhed en revision), så må og skal det afføde minimum en supplerende oplysning eller endda et forbehold i holdingselskabets påtegning (afhænger lidt af størrelsen på værdipapirbeholdningen og kapitalandelene).

Jeg noteret mig også, at du ikke accepterer forbehold eller supplerende oplysning i holdingselskabet, så det går jeg ikke ud fra der er, hvilket er noget overraskendeSurprise Men jeg er et eller andet sted heller ikke i tvivl om, at din revisor formentlig har foretaget de nødvendige vurderinger i denne forbindelse.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 00:45

Tonny - et hurtigt spørgsmål:

Er fritagelse for revisionspligt kun forbeholdt stand-alone-selskaber?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:50

Espresso:

Tonny - et hurtigt spørgsmål:

Er fritagelse for revisionspligt kun forbeholdt stand-alone-selskaber?

Hej igen

Nej, det fremgår af årsregnskabslovens § 135 stk. 1, at Klasse B selskaber generelt er fritaget for revisionspligt, hvis de ikke overskrider beløbsgrænserne. Revisionspligten fravælges således år for år på den ordinære generalforsamling.

Undtagelsen fremgår af § 135 stk. 3: ".....gælder ikke for virksomheder, der besidder kapitalandele i andre virksomheder, og som udøver betydelig indflydelse over en eller flere af disse virksomheders driftsmæssige eller finansielle ledelse".

Der for har du da ret i, at datterselskaber udmærket kan være fritaget for revisionspligten, hvor moderselskabet er omfattet af revisionspligten.

Min pointe er imidlertid, at i tilfælde af, at datterselskabet fravælger revisionen, må det nødvendigvis medføre en eller anden påvirkning i revisionen af moderselskabet, herunder de forhold, som jeg tidligere har nævnt. Herudover vil jeg personligt, i dit tilfælde med datterselskabet ikke fravælge revisionen, da denne ikke kan være nævneværdig dyrere end et review. Så hvorfor ikke få hele koncernen revideret, hvilket tillige også giver et bedre signal til omverdenen.

Svaret er derfor nej på revisionspligt kun er forbeholdt "stand-alone-selskaber" jvf. § 135 i årsregnskabsloven.

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 20:11

Tonny Skov Pedersen:

Min pointe er imidlertid, at i tilfælde af, at datterselskabet fravælger revisionen, må det nødvendigvis medføre en eller anden påvirkning i revisionen af moderselskabet, herunder de forhold, som jeg tidligere har nævnt.

... må det nødvendigvis medføre en eller anden.....

kan du uddybe det - gerne med dokumentation.

Tonny Skov Pedersen:

Herudover vil jeg personligt, i dit tilfælde med datterselskabet ikke fravælge revisionen, da denne ikke kan være nævneværdig dyrere end et review. Så hvorfor ikke få hele koncernen revideret, hvilket tillige også giver et bedre signal til omverdenen.

Jeg taler ikke om et review?

Jeg har fravalgt revision, og har ikke tilvalgt review - hvad skulle jeg dog det for?

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)