Vi er en gruppe enmands-iværksættervirksomheder, som er ved at etablere et kontorfællesskab. Vi kommer til at arbejde med egne opgaver, men regner også med at løse større opgaver i fællesskab, i kraft af det netværk, vi får dannet.
Vi skal have dannet en forening - eller måske et selskab? - for at have en fælles enhed, der står som lejer af kontorlokalerne og samler penge (kontingent) ind til husleje og fællesudgifter. Der skal også være regler for kontorfællesskabet (vedtægter) og mulighed for at ekskludere, hvis nogen modarbejder det fælles formål.
Spørgsmålet er, skal vi danne en forening eller et selskab? Ikke et A/S, I/S eller Aps, men et selskab med et fælles formål.
Jeg ved ikke, hvad Peter så vil foreslå, men jeg vil give jer ret i, at I IKKE skal lave et I/S til formålet, jeg har set en ret besværlig sag netop med et I/S-kontorfællesskab. Jeg har også set det løst på en fin måde både i en erhvervsdrivende forening og i et ApS (som jeg måske ville foretrække). Jeg er ikke helt klar over, hvilken type selskab, du ellers kunne forestille dig, måske et AMBA? - dem kender jeg ikke noget til i praksis.
Lad os høre, hvad I finder ud af, det er interessant