Hey Vi er 2 kammerater der har fået, syntes vi selv, en super god idé. Vi er ved at udarbejde en forretningsplan og skal have nogle møder i næste uge. Så vi har egentlig valgt at springe ud i det forholdsvist hurtigt, men stadig velovervejet. Grunden til dette er, at vi ikke har brug for at investere en stor sum penge i dette projekt. Men indtil videre virker idéen genial og den har ekstrem potentiale. Så kommer spørgsmålet. Vil der være en fordel for os i at registrere os som selvstændige til at starte med? Eller kan vi bare gå igang når vi føler at idéen er gennemtænkt totalt og klar til at blive virkeliggjort som privatpersoner? Hvordan har i andre udarbejdet et budget? Da idéen intet har med salg at gøre er det svært at forudsige en eventuel indkomst. Og hvis vi f.eks. ved at der eksisterer x antal personer som er vores potentielle målgruppe, er det så optimistisk at regne med et mål der hedder 10% af den potentielle målgruppe indenfor 12 måneder? På forhånd tak. |
Registrere en virksomhed eller ej?
|
DW, du får langt bedre svar, hvis du tør spille med åbne kort. Der er ingen på denne jord, der kan fortælle dig om 2 unge gutter kan få 10% af deres målgruppe, når vi ikke ved; hvilken erfaring I har, hvilket budget I har, hvilket produkt I har, hvilken målgruppe I har. |
Ej.. Men Tommy har ret, det kræver måske liiidt mere info, for at vi kan hjælpe dig videre, hvilket jo er det vi er her for :) .. Hvilken aldersgruppe taler vi om?.. Hvilket køn..? Er det kun i Danmark, eller er det hele Norden.. eller.. Hele verden måske?.. Hvilken branche ligger jeres produkt/forretning indenfor?.. Hvordan er prisklassen for produktet/servicen?.. |
Takker for input, Det er bare svært at fortælle for meget uden at vi bliver nervøse for, at røbe for meget af selve ideen. Men vi snakker om en målgruppe der befinder sig i DK og ikke er aldersbestemt. Mht. prisen er det gratis for vores målgruppe. Da det jo ikke er hele befolkningen er der selvfølgelig nogle parametre, men oplyser vi dem siger det noget om ideen og det er vi ikke interesseret i. Jeg ved godt det kan være svært at rådgive så, men det var nu mere om det er optimistisk at få 10% af en målgruppe udfra en ydelse der er gratis. Vi har som sådan ingen erfaring andet end fra vores daglige jobs. Men som før nævnt er det virkelig svært at lufte mere info uden at selve ideen kommer ud i det åbne. Er der nogen der har input vedrørende det med registrering af virksomhed ville det også være fedt. |
Jeg tror umiddelbart det er lidt overkill at starte med at registrere virksomhed indtil projektet er nået lidt længere, og i endda måske har prøvekørt konceptet. Jeres målgruppe virker meget difus, har i gjort jer nogle tanker om andre demografiske karakteristika ved målgruppen. Alt andet lige så må man jo sige at skulle nå 10% af Danmarks befolkning på et år er noget af et sats. Det kunne måske også, som tidligere nævnt være godt at åbne lidt op og fortælle lidt, i kunne jo risikere at få noget positivt input fra brugerne herinde - og så vidt jeg ved så er der endnu ikke nogen herinde fra der har fået stjålet ideer, nærmere tværtimod. |
Kære DW Jeg tror ikke du behøver at frygte, at der er nogen her på amino, der vil stjæle din idé - i hvert fald ikke blot på baggrund af et indlæg. Men du skal naturligvis heller ikke tvinges til at røbe noget du helst vil holde for dig selv. Du skal bare være klar over at de råd du får her bliver derefter, for det er svært at vejlede når man ikke ved hvad man vejleder om. Med hensyn til de 10% så vil jeg give Fraende ret, det handler primært om din markedsføring. Ethvert mål er i princippet realistisk, men der skal jo lægges en markedsføringsstrategi der tilsvarer målet. Jeg har netop været med til at udarbejde en forretningsplan, hvor vi satte nogle konkrete målgruppemål, efterfulgt af nogle meget klare beskrivelser af, hvordan målet skulle nåes. Det mener jeg er vigtigt. Og så en ret grundlæggende ting - hvad mener du egentligt med 10%? Tænker du på kendskab eller handlen (i form af køb/tilmelding el.lign.)? For også her er der væsentlig forskel. Når du kommer tættere på at starte og måske for mod til at afsløre lidt mere af din idé vil jeg anbefale dig at lave et indlæg her på Amino, hvor du spørger til markedsføringsideer - det kommer der som regel rigtigt meget godt ud af. Med hensyn til registrering, så har jeg selv gået med samme tanker. Jeg valgte at starte op uden at registrere mig, men jeg arbejder også som freelancer, så er det lidt lettere. Der gik dog ikke så lang tid før jeg følte behovet, så hvis jeg skal anbefale dig noget er det at gøre det med det samme. Men igen - det kommer an på, hvilken type virksomhed vi taler om. Håber du kunne bruge det til noget, og held og lykke med det. Mvh. Maria Medard |
Før eller siden skal i jo fortælle omverdenen om ideen. Ellers får i aldrig brugere/kunder ![]() Tja, der er mange her på Amino som holder kortene meget tæt ind til kroppen, og det er da også fint nok. Men hvad så den dag I lancerer jeres produkt/service? Hvad forhindre så andre i at kopierer konceptet og bruge dobbelt så meget på markedsføring som jer? At man har konkurrenter, og at nogle af dem vil stjæle ens ideer, er som regel en naturlig del af at drive virksomhed. Mht. dit spørgsmål om markedsandel, så er det, som andre også har skrevet, noget der er vanskeligt at svare på. Der er mange ting som spiller ind. Er det et helt nyt koncept som man ikke kender til i dag, vil det være op ad bakke i lang tid, da I først skal overbevise folk om at de vitterligt har brug for jeres produkt/service. Markedsføring er også en faktor som skal tages med. Hvis I skal nå en andel på 10% af målgruppen inden for 12 måneder vil jeg tro at I på en eller anden måde skal i kontakt med HELE målgruppen - sikkert flere gange - i løbet af de 12 måneder. Det er noget der koster! Jeg har set mange projekter dø (inkl. nogle af mine egne ![]() Prøv evt. at søge lidt på buzz og PR. Det er gode måder at udbrede sit budskab på en billig måde. mvh Carsten |
Okay, jeg tænkte bare at der måske kunne være nogle økonomiske fordele ved at registrere sig som virksomhed.
Det er bare en speciel stuation mht. at løfte sløret da det ikke kræver store økonomiske ressourcer at starte dette op. Det kræver hårdt arbejde ja, men jeg syntes bare tit at de ideer der bliver luftet for kræver investorer og disse er tit på plads når ideerne bliver posted. Så de er sværre at kopiere da det netop kræver et økonomisk bagland. Jeg er sikker på at i forstår og når vi føler at ideen er færdig udviklet vil jeg helt sikkert også komme med en opdatering hvor vi højst sandsynligt skal bruge flere råd. ![]() [Quote] Hej DW, Før eller siden skal i jo fortælle omverdenen om ideen. Ellers får i aldrig brugere/kunder ![]() Tja, der er mange her på Amino som holder kortene meget tæt ind |
I kan evt. bruge en hemmeligholdelsesaftale, disse bruges meget inden for produktudvikling. |