Hej Aminoer Jeg er ved at starte et mindre webshop projekt, og til trods for jeg er stor tilhænger af Joomla! CMS'et mangler jeg nogle muligheder i forhold til at oprette en webshop. Derfor har jeg kigget på Magento og håber det kan opfylde mine behov. Jeg håber der sidder nogle eksperter, eller bare erfarne brugere der kan svare på mine spørgsmål, som følger: "Tagge" produkterEr det muligt at tagge produkter, og herefter lade kunderne sortere efter tags? Jeg har brug for at tildele flere niveauer af kategorier, og det standard kategori sortering er ikke helt det jeg søger. Et tænkt eksempel: Jeg vil gerne sælge møbler. Jeg har møbler i træ, plastic og jern. Møblerne er både stole, borde og taburetter. Nu vil jeg gerne have at kunderne skal kunne se alle møbler i træ, alle (kun) stole i træ, alle stole i alle materialer osv. Det jeg gerne vil undgå er at skulle oprette træ kategorien både som top level, og under stole fx. Håber det giver mening :). Forskellige attributterJeg vil gerne have mulighed for at oprette attributter af forskellige typer. For eksempel en dropdown med valg af farve, en checkbox til valg af gaveindpakning af det enkelte produkt, en radiobutton til valg af overfladebehandling, og en tekstboks til noget andet (alle tænkte eksempler) Valgfri attributterVed valg af attributter vil jeg gerne have at nogle felter er krævet, mens andre er valgfri. For eksempel SKAL man vælge en størrelse, mens man selv bestemmer om man vil angive noget i tekstboksen (tænkte eksempler). Attributter på kategorierFor alle produkter i en bestemt kategori skal det være muligt at vælge de samme attributter, fx størrelse eller farve. Eftersom attributterne er præcis de samme for alle produkter i kategorien, bliver det noget besværligt i længden at skulle indtaste den samme attribut igen og igen. GavekortJeg vil gerne have mulighed for at sælge gavekort til butikken, men samtidig have mulighed for at oprette "tilbudskoder". Kunderne skal så have mulighed for at indløse flere gavekort, men kun en enkelt tilbudskode. Har man for eksempel flere gavekort på xx antal kr. og en tilbudskode der giver X% eller XX kr. i rabat trækkes tilbuddet først fra købsbeløbet hvorefter man kan bruge alle sine gavekort. |
Hej Kasper
Gadensgaard:"Tagge" produkter
Er det muligt at tagge produkter, og herefter lade kunderne sortere efter tags? Jeg har brug for at tildele flere niveauer af kategorier, og det standard kategori sortering er ikke helt det jeg søger. Et tænkt eksempel:
Jeg vil gerne sælge møbler. Jeg har møbler i træ, plastic og jern.
Møblerne er både stole, borde og taburetter.
Nu vil jeg gerne have at kunderne skal kunne se alle møbler i træ, alle (kun) stole i træ, alle stole i alle materialer osv.
Det jeg gerne vil undgå er at skulle oprette træ kategorien både som top level, og under stole fx.
Håber det giver mening :).
Der er tagging i Magento, men det jeg lidt tror du er efter er filtreret shopping. Prøv evt. at se her: http://demo.magentocommerce.com/electronics/cellphones. I venstre side er der "Shop by" hvor du som shopper kan angive forskellige filtre (gerne flere af gangen). Så kan du fx. lave en kategori til stole men lave et filter der hedder materiale (træ, plastik, metal - find selv på flere ... :))
Gadensgaard:Forskellige attributter
Jeg vil gerne have mulighed for at oprette attributter af forskellige typer. For eksempel en dropdown med valg af farve, en checkbox til valg af gaveindpakning af det enkelte produkt, en radiobutton til valg af overfladebehandling, og en tekstboks til noget andet (alle tænkte eksempler)
Valgfri attributter
Ved valg af attributter vil jeg gerne have at nogle felter er krævet, mens andre er valgfri. For eksempel SKAL man vælge en størrelse, mens man selv bestemmer om man vil angive noget i tekstboksen (tænkte eksempler).
Attributter på kategorier
For alle produkter i en bestemt kategori skal det være muligt at vælge de samme attributter, fx størrelse eller farve. Eftersom attributterne er præcis de samme for alle produkter i kategorien, bliver det noget besværligt i længden at skulle indtaste den samme attribut igen og igen.
Det er Magento ret god til, vi har fx. lavet en webshop med briller hvor man skulle fange en masse info omkring kundens brille recept i købsprocessen. Jeg vil anbefale dig selv at prøve at lege med "Attributter" og "Attribut sæt", i demoen her: http://demo-admin.magentocommerce.com/index.php/admin/ (username/password: admin/123123)
Gadensgaard:Gavekort
Jeg vil gerne have mulighed for at sælge gavekort til butikken, men samtidig have mulighed for at oprette "tilbudskoder".
Kunderne skal så have mulighed for at indløse flere gavekort, men kun en enkelt tilbudskode. Har man for eksempel flere gavekort på xx antal kr. og en tilbudskode der giver X% eller XX kr. i rabat trækkes tilbuddet først fra købsbeløbet hvorefter man kan bruge alle sine gavekort.
Magento understøtter sjovt nok ikke gavekort. Det er en feature de har holdt i enterprise udgaven (til 9000$ om året), MEN man kan stadig lave rabat koder og give rabat til enkelte kundegrupper. Alternativt kan du installere en extension (gratis) som denne der giver funktionaliteten: http://www.magentocommerce.com/extension/751/gift-certificates--virtual-cards