Jeg synes faktisk gerne der må være en eller anden form for støtte til iværksættere. Der er masser af energiske iværksættere med fantastiske ideer og engagement, som ikke kan komme i gang med det første skridt pga de ikke har råd til det. Det er jo ikke kun helt unge mennesker som bare må leve af pasta som bliver iværksættere - der er også folk som har stiftet familie, og som har et økonomisk ansvar overfor dem. Her er garanteret mange som kan drive det vidt og skabe arbejdspladser - men som ikke tør ikke at have løn de første par år. For 10 år siden stod jeg der selv. Nybagt mor og i nyt hus - og med et pludseligt brændende ønske om at blive selvstændig. Jeg fandt dengang ud af at der var noget som hed supplerende dagpenge. Jeg kunne derfor starte op - og de timer jeg ikke arbejdede og tjente penge - kunne jeg få suppleret op af dagpenge. Det var et sikkerhedsnet for mig og min familie - og dengang ville jeg aldrig have turdet det uden. For nogle år siden valgte jeg at starte noget nyt, og her er der skabt 5 arbejdspladser. Jeg synes bestemt politikerne skal skabe grobund og sikkerhed for iværksættere - så de tør komme i gang. Men selvfølgelig skal pengene ikke bare kastes efter dem - man har altid nogle hårde år i starten, hvor man skal prioritere sin økonomi anderledes end som lønmodtager.
|
Selvfølgelig kan det betale sig at blive iværksætter :-)
Der findes intet federe i verden end at få lov til at rode med alle sine projekter, og forhåbentlig se dem vokse - man kan påvirke udviklingen på mange måder, så det er en hel videnskab at udvikle sine koncepter, men det er så fedt!
Det er rigtigt, at det kunne være rart med støtte til iværksættere, men indtil der forhåbentligt kommer noget engang er det ufatteligt vigtigt at bruge sit netværk. f.eks hvis man er dårlig til bogføring/administration - hvorfor så sidde og knokle med det i adskillige timer, når man kunne have stået i butikken og solgt sine varer? Det koster lidt penge at få andre til at lave arbejdet, men jeg tror på, at pengene er givet godt ud.
Det er kun et eksempel, men man kunne forestille sig en masse andre situationer også - måske endda at man kender en som vil hjælpe en gratis i starten?