Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

CVRnummer spørgsmål

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Vanløse
Tilmeldt 6. Jan 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle hjælpesomme folk.

Jeg har de sidste par dage siddet og læst på indlæg herinde, virk.dk og andre nyttige sites. Dog uden det store held.
Min situation er den, at jeg går med seriøse overvejelser omkring at oprette et CVRnummer, da jeg er blevet tilbudt et sælgerjob, som kræver dette.
Jeg kan forstå det er forholdsvis nemt at oprette et CVRnummer, men har lidt svært ved at finde præcist ud af, hvilke konsekvenser det får, hvorfor jeg tænkte I måske kunne hjælpe mig lidt?

Jeg skal ikke til at have et nyt fancy firma, jeg skal blot have et CVRnummer så jeg kan sende en faktura med mine arbejdstimer på. Jeg regner med max at komme til at omsætte for 20.000 kr om måneden.
Men så er det jeg er kommet i tvivl om:
  * Hvor meget ekstra kommer jeg til at skulle angive til skat, og hvor ofte?
  * Hvor tit skal jeg aflevere regnskab?
  * Skal jeg oprette en ny firmakonto, eller kan jeg blot nøjes med min nuværende?

Mvh
Jacob Larsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:37

Hej Jacob

Ved oprettelse af et CVR-nr. bliver du selvstændig erhvervsdrivende og med den anførte omsætning (Indtægt) skal du momsregistreres, hvorfor du skal fakturere med tillæg moms fra dag 1.

Du skal for en god ordens skyld ændre din forskudsopgørelse til SKAT, således du kommer til at betale løbende B-skat af dit forventede overskud af virksomheden. B-skat betales hver måned, undtagen juni og december, d.v.s. i 10  lige store rater af den beregnede skat.

Regnskab skal udarbejdes en gang pr. år nemlig 31. december, og overskud m.v. skal efterfølgende selvangives. Der skal laves et momsregnskab for hvert kvartal i opstartsperioden, det betyder at moms skal afregnes for hhv. 1. kvartal, 2. kvartal o.s.v., hvor betalingen normalt forfalder den 10. maj for 1. kvartal og 10. august for 2. kvartal og 10. november for 3. kvartal og 10. februar for 4. kvartal. Efter ca. 1 - 2 år vil din momsafregning formentlig blive sat til halvårlig, med mindre din omsætning stiger væsentligt.

En firmakonto er altid en god idé, så du har styr på dine hævniger i virksomheden, men der er intet til hinder for at anvende en allerede eksisterende konto, idet hele overskudet så alt andet lige anses for at være hævet.

Håber dette hjælper, ellers vender du bare tilbage.

Med venlig hilsen

Fra Vanløse
Tilmeldt 6. Jan 10
Skrevet kl. 14:23

1000 tak for det hurtige svar.

I så fald min omsætning vil blive lavere end 50.000 kr om året, vil der så være sket nogen skade, hvis jeg har opkrævet moms?
Jeg regner ikke med at skulle købe noget jeg kan trække moms af, så vil det sige jeg bare hvert kvartel skal indsende et momsregnskab, hvor jeg angiver hvor meget jeg skal betale moms?

Mht. til b-skat. Hvordan fungere betaling af det?
- Jeg er vant til at min arbejdsgiver bare trækker skat af min løn :)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:10

Hej igen

Hvis din omsætning kommer under kr. 50.000 er der ingen skade sket, idet du derved bibeholder momsfradrag på eventuelle køb, og du har trods alt opkrævet/faktureret incl. moms. Så svaret er NEJ.

Med venlig hilsen

Fra Vanløse
Tilmeldt 6. Jan 10
Skrevet kl. 18:38

Ok, tak.

Et sidste spørgsmål:
Hvis oplyser til skat at jeg regner med at omsætte for, 144.000 om året, altså 12.000 kr om måneden. Og lad os så sige at min trækprocent er 50%, skal jeg så betale 6000 kr. hver måned til skat, selvom jeg måske kun omsætter for 8.000 kr. pågældende måned?

Fra Vejle
Tilmeldt 26. Jul 09
Indlæg ialt: 344
Skrevet kl. 18:41

Jacob Larsen:

Ok, tak.

Et sidste spørgsmål:
Hvis oplyser til skat at jeg regner med at omsætte for, 144.000 om året, altså 12.000 kr om måneden. Og lad os så sige at min trækprocent er 50%, skal jeg så betale 6000 kr. hver måned til skat, selvom jeg måske kun omsætter for 8.000 kr. pågældende måned?

Det vil jeg tro du skal, men så får du jo de andre penge tilbage fra skat af, hvis du har betalt for meget ;)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:33

Hej

Jeg vil foreslå, at du i forbindelse med forskudsregistreringen sætter din omsætning passende lavt, så du føler dig sikker på altid at kunne betale din B-skat.

Skulle din omsætning blive større end forskudsregistreret, kan du sætte 50 % af meromsætningen til side, og i december kan du så regne relativt præcist ud, hvad den samlede skat bliver og indbetale differencen inden den 30. december (Husk det er sidste bankdag, der gælder).

En anden mulighed er løbende at ændre sin forskudsskat, men det giver dog trods alt noget bøvl, idet man her skal være opmærksom på månedskift m.v..

Så den første løsning er klart at anbefale, så har du da i det mindste rådighed over midlerne, og kan om nødvendigt anvende disse til en eller anden form for fradragsberettiget udgift eller pensionsindbetaling.

Håber dette kan bruge Stick out tongue

Med venlig hilsen

Tilmeldt 12. Feb 09
Indlæg ialt: 107
Skrevet kl. 20:58

Jacob Larsen:
I så fald min omsætning vil blive lavere end 50.000 kr om året, vil der så være sket nogen skade, hvis jeg har opkrævet moms?

Hej Jacob

Ja skaden er sket, hvis du opkræver moms, uden at være momsregistreret

Jeg kom nemlig i den fælde, at jeg har udstedet faktura med moms, uden at være momsregistreret, og da jeg ringede til SKAT, sagde de "Ups, det er slet ikke godt - skynd dig at blive momsregistreret!" 

Hvis man ikke er momsregistreret og modtager moms fra kunderne, så kan du risikere, at myndighederne kommer efter dig, og det er ikke nogen rar fornemmelse :o) 

Men hvis du ikke har modtaget moms (indgående moms) endnu, så er der ikke noget problem. :o) 

Blot lige en kommentar :o)

Dbh. Mathias Fisker

www.spin27.dk , www.studie-kalender.dk

Fra Vanløse
Tilmeldt 6. Jan 10
Skrevet kl. 23:35

Reg. Revisor TSP:
Jeg har i løbet af dagen gået og tænkt på den mulighed, som du nævner.
Dejligt lige at få den bekræftiget.

Tak for alle svarene. 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)