Hej alle hjælpesomme folk. Jeg har de sidste par dage siddet og læst på indlæg herinde, virk.dk og andre nyttige sites. Dog uden det store held. Jeg skal ikke til at have et nyt fancy firma, jeg skal blot have et CVRnummer så jeg kan sende en faktura med mine arbejdstimer på. Jeg regner med max at komme til at omsætte for 20.000 kr om måneden. Mvh
|
Hej Jacob
Ved oprettelse af et CVR-nr. bliver du selvstændig erhvervsdrivende og med den anførte omsætning (Indtægt) skal du momsregistreres, hvorfor du skal fakturere med tillæg moms fra dag 1.
Du skal for en god ordens skyld ændre din forskudsopgørelse til SKAT, således du kommer til at betale løbende B-skat af dit forventede overskud af virksomheden. B-skat betales hver måned, undtagen juni og december, d.v.s. i 10 lige store rater af den beregnede skat.
Regnskab skal udarbejdes en gang pr. år nemlig 31. december, og overskud m.v. skal efterfølgende selvangives. Der skal laves et momsregnskab for hvert kvartal i opstartsperioden, det betyder at moms skal afregnes for hhv. 1. kvartal, 2. kvartal o.s.v., hvor betalingen normalt forfalder den 10. maj for 1. kvartal og 10. august for 2. kvartal og 10. november for 3. kvartal og 10. februar for 4. kvartal. Efter ca. 1 - 2 år vil din momsafregning formentlig blive sat til halvårlig, med mindre din omsætning stiger væsentligt.
En firmakonto er altid en god idé, så du har styr på dine hævniger i virksomheden, men der er intet til hinder for at anvende en allerede eksisterende konto, idet hele overskudet så alt andet lige anses for at være hævet.
Håber dette hjælper, ellers vender du bare tilbage.
Med venlig hilsen