Hvis et dansk firma køber serviceydelser af et amerikansk firma (eller andre non-EU for den sags skyld), er der så nogle specielle forhold, man skal være opmærksom på? Jeg tænker primært på moms.
Hvis et dansk firma køber serviceydelser af et amerikansk firma (eller andre non-EU for den sags skyld), er der så nogle specielle forhold, man skal være opmærksom på? Jeg tænker primært på moms.
Hej
Ved køb af ydelser eller som her serviceydelser udenfor EU vil de normalt ikke være tillagt moms, hvorfor hovedreglen så er, at det er den danske moms uvedkommende. Det forudsættes her, at der tale om konsulentydelser eller lignende, som faktureres direkte til den danske virksomhed.
Moms i form af importmoms forekommer kun i forbindelse med modtagelse af varer og i forbindelse med indførelsen til Danmark, hvor værdien af de indførte varer opgøres af SKAT, hvorefter der opkræves importmoms, som skal afregnes af den danske modtager. Importmoms medregnes efterfølgende i den indgående moms på den momsafregning for den danske virksomhed.
Moms i form af importmoms forekommer kun i forbindelse med modtagelse af varer og i forbindelse med indførelsen til Danmark, hvor værdien af de indførte varer opgøres af SKAT
Det forekommer også i høj grad for ydelser som har leveringsted i Danmark - eksempelvis elektroniske.
Eksempelvis software som du køber og downloader via internettet fra USA
Der skal du beregne 25 pct. dansk moms af fakturaværdien. På
momsangivelsen skal du notere momsbeløbet i rubrikken "Moms af
varekøb mv. i udlandet". Hvis du har fradrag for momsen af
købet, skal momsen også medregnes under rubrikken "Købsmoms". Effekten er 0 for dig.
hvorfor hovedreglen så er, at det er den danske moms uvedkommende. Det forudsættes her, at der tale om konsulentydelser eller lignende, som faktureres direkte til den danske virksomhed.
Jf. ovenstående svar til Espresso er jeg ikke enig med dig. Afhængig af hvilken form for ydelser der er tale om og herhunder hvor de leveres og for den sags skyld bruges skal der beregnes moms jf. mit svar om elektroniske ydelser til Espresso.