Hejsa Godt nytår til alle. Jeg har netop afsluttet 2009 i summa. I mit nye regnskab for 2010 har jeg nu under egenkapital nogle overførte saldi som jeg gerne vil have nulstillet så jeg kun kan se bevægelserne for 2010 når jeg engang skal afslutte igen. Det drejer sig om: Konto Debet Kredit Hvor skal jeg overføre disse saldi til og hvordan??? Det må gerne skæres ud i pap. Desuden har jeg i 2009 indskudt penge i virksomheden, som ikke er hævet (eller rettere, de er brugt men jeg har ikke rørt kontoen siden jeg posterede beløbet som indskudt)... Skal disse nulstilles? Eller skal de gå med over i det nye år? Håber at der er nogen kloge hoveder der har tid til at hjælpe :) Mange hilsner Betina |
Hej
Ja du skal ganske rigtigt have kontoerne nulstillet.
Jeg antager at du har bøgført indskudet (kredit) på egenkapitalen (eller en underkonto under egenkapitalen, den kunne hedde noget i retning af indskudt)
Du skal nu have overført Hævet kontant (62100) og Indskudt kontant (62200) til mellemregningskontoen (62000). Så hvis der lige nu er 100 kr. i debet på Hævet kontant skal disse 100 kr. krediteres på kontoen og så debiteres på mellemregningskontoen. på samme måde flyttes tallet fra Indskudt kontoen over.
De to kontoer Hævet kontant og Indskudt kontant er nu i nul.
Årets resultat skal nu flyttes over på Overført fra tidligere år (60900), så debet på årets resultat (60800) og kredit på Overført fra tidlige år (60900).
Mvh.
Benjamin