Hej Aminoer. Jeg står og skal til at lancere en golfblog til min webshop, men er stærkt i tvivl om hvilket domæne den skal ligge på. Derfor har jeg lavet en lille afstemning. I må meget gerne begrunde jeres svar i et indlæg, da jeg fornemmer der er delte meninger om det. Meningen med bloggen er at komme højere i søgemaskinerne med min webshop, dog regner jeg også med at få en del læsere på bloggen. Ser frem til at læse jeres gode svar Hvor skal bloggen ligge?
|
Hej Casper,
Jeg har ikke stemt endnu, for der er forskellige overvejelser i sådan et valg af placering af blog.
domæne.dk/blog vil være den gode placering, hvis du mener, at din webshop mangler indhold og godt med tekst for søgemaskinerne at arbejde med. Det er også samtidig den placering, der vil være mindst tilbøjelig til at kunne tiltrække links udefra. (Du kan ikke tilmelde den linkkataloger, da hoveddomænet vel allerede er tilmeldt, folk vil være en smule mindre tilbøjelige til at linke til så åbenlys en firmablog etc.).
blog.domæne.dk er et godt valg, hvis du vil blogge på selvstændigt domæne og gå efter nogle helt andre keywords end på webshoppen. Den effekt på selve webshoppen vil være begrænset, da links fra et enkelt domæne til webshoppen kun rækker så langt. Den vil være let genkendelig som shoppens blog, og vil kunne tiltrække flere links end domæne.dk/blog, da den f.eks. kan tilmeldes til en pæn del af linkkatalogerne.
blogdomæne.dk vil være den blog, der vil være lettest at brande. Dens muligheder er ret identiske med blog.domæne.dk. Den vil have ca. samme effekt på webshoppen som blog.domæne.dk og vil kunne tiltrække flere links, da den a) kan tilmeldes samtlige linkkataloger (nogle af dem tager ikke subdomæner) og b) ikke på helt samme måde vil smage af at være en webshops reklameblog.
Det var lidt stof til eftertanke vedr. valg af bloggens placering. Min stemme i afstemningen får du ikke endnu, for den afhænger af flere overvejelser, end dem, du har skrevet i dit introindlæg.
Tilføjelse: blog.domæne.dk og blogdomæne.dk kræver naturligvis en del selvstændigt arbejde, før de kan opnå rankings, der kan bruges til noget. Så tid og lyst til at arbejde med linkbuilding, søgeordsanalyse etc. skal også med i regnestykket.