Karma systemet burde gives efter hvem der har størst succes i den virkelige verden så vil det kunne anvendes som noget brugbart, idet en direktør for et stort internationalt firma, kan have begynderstatus, mens en på 16 år som sidder og sælger klemmmer kan have en direktørstatus herinde bare fordi han har vret på amino længe?
Hej Preben.
Der er jeg altså ganske uenig med dig, for hvem skal dog definere hvem der har "størst succes" ude i den virkelige verden? Lad os tage et eksempel. Vi har en direktør for et stort internationalt firma som du nævner. Firmaet sidder på 63 % af markedsandelen og vokser konstant, alt er liv og glade dage på bundlinjen og direktøren har en årsindkomst som de fleste "almindeligt dødelige" mennesker ikke kommer i nærheden af at tjene på 10-15 år.
Til gengæld brænder han ikke for sit job og har aldrig gjort det. Hans eneste motivation har altid kun været penge og succes og uden denne føler han sig identitetsløs. Han arbejder hårdt for at vedligeholde sin følelse af denne og resultatet er at han glemmer at nyde livet og drukner i stres og prøver at kompensere for sin manglende lykke med alkohol.
Hans kone har følt sig forsømt og alene i mange år. De mange penge kan alligevel ikke erstatte kærlighed og nærvær, så hun ender med at have en affære med en anden mand. Til sidst pakker hun sine ting og tager børnene under armen, for at forfølge en ny tilværelse sammen med sin nye forelskelse. Hans børn ender med at bebrejde ham for skilsmissen og at han i øvrigt aldrig havde tid til dem eller deltog i deres liv, men altid kun havde nok i sig selv og sine forretninger. De eneste venner han har, er indenfor hans forretningsfelt og den dag hvor lykken pludselig vender og firmaet går konkurs, vender de ham ryggen. Manden står nu tilbage uden familie, uden venner, uden penge og job og føler sig identitetsløs og bund ulykkelig.
Jeg tvivler på at dét er definationen af succes for de flestes vedkommende. Jeg ved at det er et groft eksempel, men det er på den anden side ikke utænkeligt. Tror du eksempelvis at sådan en mand, er en der har overskud og energi nok i hverdagen, til at være imødekommende og hjælpe andre?
Min egen defination af en "god" Amino, er ikke meget anderledes end min defination af et "godt" og spændende menneske generelt.
Det er et menneske der brænder for det de laver (uanset om det gør dem til milliardærer eller om de arbejder frivilligt uden at tjene en krone) og hvis tilstedeværelse smitter positivt af på andre. Det er en du ikke kan undgå at blive inspireret af. Det er en der forfølger sine drømme, opfordrer andre til at gøre det samme og bakker dem op undervejs.
Det er en der kan se længere end sin egen næsetip og ikke kun gør ting for egen vindings skyld, eller altid forventer at få noget retur. Det er også et menneske der tør stå ved sine meningers mod og tør udfordre andre på deres. Men samtidig et menneske der ikke er for stolt eller for bange til at erkende og korrigere egne fejl.
Det er, blandt meget andet, nogle af de ting der for mig tilkendegiver en god Amino - eller et godt og spændende menneske generelt. Vedkommendes stillingsbetegnelse er, for mig at se, fuldstændig irrelevant i den sammenhæng.
De bedste hilsner
Amaris