Man må sige at du er kommet fuld circle, for små 6 måneder siden troede du ikke på outsoucing, nu skal du måske lede et firma i Vietnam.
Jeg må sige at jeg stadig ikke tror på outsourcing, i form af at en dansk virksomheder hyrer et udenlandsk outsourcing til et projekt. Selvom jeg har rigtigt gode erfaringer med den slags projekter, hvor jeg har tjent fine penge på at rydde op efter dem.
Grunden til at jeg tror Vietnam, kan blive en succes for os, er at det arbejde vi skal havde udført, er meget fabriksagtigt. Alt omkring design og arkitektur er fastlagt, der skal "bare" pudses Gui af, tilføjes små features og rettes fejl. Der er rigtigt mange timer i arbejdet, men rent teknisk er det ikke ret krævende.
Faktisk når jeg tænker tilbage, så har det nok egentligt altid været designet/arkitekturen der har været helt hen i vejret på de outsourcing projekter, jeg har set. Det er også der, hvor en forkert beslutning, hurtigt gør projektet mange gange dyrer.
Hvem ved måske kunne outsourcing virkeligt batte, hvis man brugte super-dygtige danske arkitekter, til at lede en hær udenlandske programmører. Jeg tror lidt de bruger princippet i Cap Gemini, jeg har ladet mig fortælle at de har 40.000 mand i Indien. Men det vil kræve meget store projekter.
Det fede ved den lave løn, er at man kan få dedikerede resourcer, til de opgaver som vi i Danmark, aldrig rigtigt for sat fokus på. I vores plan har vi f.eks. sat 3 resourcer af til rent QA arbejde: automatiserede test, opfølgning på loggede fejl etc. Derudover kan vi få en dedikeret Build-ansvarlig :-)
Rent processmæssigt, havde jeg tænkt mig en af art af Scrum. Og selve koden SKAL skrives test-drevet. Til trods for den lave løn, den fine process og den relativt simple problemstilling. Så er den primærer grund til at jeg tror på projektet lykkedes, at jeg kommer til at sidde i samme kontor som dem.