Hej alle Aminoer! Spørgsmål jeg igen ikke selv kan finde en løsning på. Situationen: Jeg har privat edb som nu desværre er brudt sammen. Jeg arbejder derfor med forskellige muligheder, det jeg gerne vil have hjælp til er at finde ud af hvilken en jeg skal vælge.. Mulighed 1. Jeg køber det udstyr jeg skal bruge hjem til mit firma som alm. varekøb. Bruger det et stykke tid privat og sælger det videre til en nedskrevet pris. Kan jeg det og er det lovligt? Mulighed 2. Jeg køber udstyret privat og går således helt udenom firmaet. Jeg vil gerne høre fra revisorer eller folk der har prøvet lign. situation Mulighed 3. Jeg køber det hjem til firmaet og trækker det ud til privat brug (hvordan gør man det?) Hvilken af disse 3 muligheder skal jeg vælge? Eller måske en helt 4. mulighed? På forhånd tak |
Køb og videresalg af EDB
Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
- 1
1. Du anskaffer det i firmaet og trækker det ud - hvis dit firma er et A/S eller ApS vil det blive betragtet som løn - ellers som en privat hævning (meget forskellige hvad det vil betyde skattemæssigt). Der er ingen momsfradrag ved denne metode. 2. Du anskaffer det i firmaet og anbringer det hos dig. Det er den lidt ''risikable'' metode. Du skal til hver en tid kunne godtgøre at det er i firmaets interesse at du har den stående. Tre gode argumenter: Der er i overvejende grad firma-data på maskineriet. Du har adgang til dit firmas netværk. Du arbejder til dels hjemmefra. Det står dig (firmaet) frit for at sælge anlægget senere til reduceret pris. Der er fuldt momsfradrag ved denne metode. Hvis du vælger den her metode, er det en god ide at snakke med din lokale Skat for at klargøre hvordan de tolker det her område, da det er en vurderingssag. 3. Du anskaffer det privat for firmaets penge. Det fungerer teknisk på samme måde som 1. Dog vil du være bedre stillet garantimæssigt, da du er under købeloven som privat. 4. Det er muligt under visse omstændigheder at lave en medarbejder-PC ordning som er gunstig skattemæssigt (fungerer i praksis som et fradrag i din løn før skat over en periode). Det er så vidt jeg er orienteret ikke muligt i en personlig drevet virksomhed. |
Side 1 ud af 1 (2 indlæg)