Hej.
Jeg er forholdsvist ny på
Amino, så det er vel passende at efterhånden at smide en præsentation af mig selv.
Privat er jeg ret privat.
Jeg startede for en del år siden i IT branchen som udvikler i en konsulentvirksomhed. Virksomheden skød og skyder med spredhagl, så der var stor variation og udfordring i opgaverne, og der er idag ikke frygtelig mange programmeringssprog eller projektledelses former, standarder og discipliner, jeg ikke har været i berøring med. Men også alt, hvad der ligger i periferien af IT, så som design og layout, ibrugtagning, leverandørstyring, kommunikation mm.
Der gik ikke lang tid, før jeg blev arkitekt og projektleder, og af en eller anden grund endte flere og flere projekter på mit bord, der led af at være høj-risiko, i stærk politisk modvind eller var gået fuldstændigt i stå. I den forbindelse fik jeg da også slået et par stykker ihjel, selv om jeg havde success med at gennemføre størstedelen, men det var opad bakke og til tider meget frustrerende.
Det fik mig til at undersøge nærmere, hvorfor større og store IT projekter slår fejl, og efter at have evalueret egne erfaringer og talt med masser af projektledere, endte det med at jeg begyndte at koncentrere mig om den mere overordnede IT strategi, fordi jeg fandt ud af, at i IT projekter betyder teknik, kommunikation og projektstrategi mere, end man åbenbart sådan lige går og tror. Så jeg begyndte at arbejde mig opad for at få lov til at komme med indspark og råd til styregrupper eller der, hvor beslutningerne bliver taget. Det gav i den grad pote, for det er beslutninger taget uden at være bevidst om IT problematik, der har slået flest projekter og engang imellem hele virksomheder ihjel, og jeg havde pludselig langt større success med at vende mine dødssejler projekter.
Det betød også, at jeg i mindre og mindre grad var projektleder men mere konsulent for en række projektgrupper med projektledere, der så udførte strategien, men jeg har også været mægler mellem IT leverandør og projektejere, hvor kommunikationen og leverancerne er gået i stå, og udformet den blivende strategi for at projekterne kommer i mål uden at IT-leverandøren blev skiftet ud, men mere ved at fokusere på parternes styrker og bede dem om at tilpasse sig hinandens og projektets behov.
På et tidspunkt gik det op for mig, at det arbejde kunne jeg ligeså godt udføre som selvstændig, og til sidst tog jeg skridtet.
I mit arbejde udviklede jeg et lille koncept, der bygger på kreativitet og styring af samme, der i princippet skulle kunne bruges til alt muligt, men selvfølgelig baseret i IT. Men det er jo ikke nok vel. Man kan ikke blappe op om en metode uden at have afprøvet den først.
Så jeg satte mig for at gennemføre noget helt anderledes ved brug af min kreative metode, og efter megen overvejelse besluttede jeg mig for at skrive en bog og få den udgivet ved noget af det mest kvalitetsbevidste forlag, jeg kunne finde. Nu skal man have håndværket i orden for at gøre sådan noget, så jeg tog kontakt til min gamle gymnasielære, som jeg vidste var blevet forfatter. Jeg sendte hende et stykke materieale, og hun ville da godt give en hånd med både i ideudformningen men også med det håndværksmæssige. Så mit projekt endte med at blive en hardcore fantasy ungdomsbog i form af en historisk roman med 80% sandhed. Jeg ville ikke have trolde og elvere, men mere levendegøre legenderne i middelalderens religioner. Så det endte med, at den skulle behandle de spørgsmål, mange unge tumler med, nemlig krig, politik og religion, skrevet i et sprog og en form, der formidler det på en ordentlig måde med den største respekt for læseren, så man selv kan tage stilling.