Hej Louise (el. gomorgen :-) OpenOffice lader dig vælge mellem at gemme dine filer i enten Microsoft''s formater (eks .doc) eller deres egen. Du kan frit vælge - det samme gælder når du skal læse filer du tidligere har skrevet, eller dokumenter du modtager fra andre.
Mht. PDF, så er der simpelthen en PDF-knap i værktøjslinjen ved siden af Udskriv-knappen. Den trykker du bare på, og vupti, så gemmer programmet dokumentet som PDF fil (efter det lige har spurgt dig om hvor det skal gemmes). Det er simpelthen en integreret del af programmet, og den virker i alle dele af OpenOffice (tekstbehandling, regneark etc.).
Jeg bruger det meget når jeg sender tilbud, fakturaer, dokumentation etc. hvor jeg vil være sikker på at modtageren ikke uden videre kan rette i dokumentet. Jeg har tidligere brugt Adobe Destiller (tidl. arbejdsplads) og det kan 1 mio. andre ting, men som regel har man jo bare brug for at lave et alm. dokument om til PDF, og så er den der ligger i Open Office fin.
Mht. Davids anbefaling af Linux vil jeg lige knytte en kommentar. Jeg har gennem 1½ år brugt FreeBSD/KDE som er en mere hardcore udgave af Linux (faktisk en lightudgave af UNIX), og ja, du kan få de fleste programmer i en Linux version, men har du problemer med Linux står du enten selv med håret i postkassen, eller er henvist til (ret nørdede) forums. Jeg har lige skiftet fra FreeBSD til Microsoft på mine PC''er, da jeg synes at virksomheden er ved at vokse fra OpenSource. Du kan bl.a. ikke køre de mest gængse økonomi-programmer (eks. C5) og CRM-programmer på Linux.
Hvis du endelig vil prøve Linux, så prøv istedet SUSE, det er meget nemt at installere, og installere programmer på. Du kan også få en test-cd af SUSE.
Håber at dette indlæg svarede på dit spørgsmål
mvh Carsten |
Hej Jesper
Jeg tror nok jeg har forstået det du skriver, med undtagelse af "fradragsberettigelse"....?! Jeg troede kun noget var fradragsberrettiget så længe man ikke var momsregistreret, eller det er måske ikke det samme? -Jeg snakker lige nu om skattefradrag, bare lige så jeg er sikker på vi snakker om det samme. Det vil være rart hvis du gidder at uddybe det![]()
Ved du om staten kommer til at eje éns ting, hvis man får det fratrukket i skat (antaget jeg har forstået det hele korrekt)? Især hvis man lukker sin virksomhed? Og køber man noget som er registreret til éns virksomhed og den lukker, bliver der så "tvangs"auktion på tingene? Eller må man beholde det til privat uanset hvad?
Men ellers rigtig mange tak for hjælpen![]()
*Louise