Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad skal man acceptere fra bankens side??

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Feb 06
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Min forretningsplan har nu været 1 år undervejs, og alt er nu på plads. Så nu går turen til banken for at få hjælp til financeringen!!  Jeg skal låne 600.000, og kan selv smide de 60.000 i.

Jeg håber da på at få lånet, men hvor meget skal jeg evt acceptere at skulle stille med i garanti/kaution?? Min far har friværdi i huset ( ca 400.000 ), et udspil jeg har med i banken.

Men nu mener jeg ikke at det burde være nødvendigt at have så meget med selv! De ting jeg skal lease har jeg tilbagekøbsgaranti på..

Jeg har brug for nogen råd!!!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:15
Hej!

Det er nok svært at svare på uden yderligere oplysninger.

Afhænger vel også i høj grad af dine forretningsplaner, budgetter mv.

Indtjeningspotentialet mv.

Banken vil jo nok tage ovennævnte dokumenter med i overvejelserne, for

at komme frem til, hvilken risiko den tør løbe.

Peter

Fra Ry
Tilmeldt 16. Oct 06
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 22:44
Hej Kenneth,

Den kan være ben-hård, den dér med banken. Men hvis du har bearbejdet til forretningsplan igennem et år, og i øvrigt får lavet en stærk præsentation i banken, er du godt på vej.

Du skal være opmærksom på, at bankerne herhjemme så småt begynder at opleve større vækst i udlånet end i indlånet. Det betyder bl.a., at udlånskronerne ikke sidder helt så løst længere.

Jeg er enig med Peter om, at det kan være svært at vurdere på baggrund af det du skriver.

Men min umiddelbare vurdering på dine oplysninger er, at du beder banken om en kraftig "gearing", som det kaldes; altså banklån i forhold til egenkapital. Din gearing er 10.

Med en stærk forretningsplan og en god, sikker præsentation kan du går efter en gearing på 3, altså lån på 600.000 mod sikkerhed for 200.000. Tjek flere pengeinstitutter, men start med dit eget.

Det er helt afgørende, at dit cash flow/pengestrømme ser gode ud. Så dit likviditetsbudget spiller en vigtig rolle, ligesom dit investeringsbudget skal være seriøst. Har du overvejet factoring? Her kan du skabe likviditet af din debitorbeholdning i det øjeblik, du fakturere (og nej, factoring er ikke kun for nødlidende virksomheder; spørg eks. TopNordic, børsnoteret, 15 mia. i omsætning i Norden).

Du skal kraftigt overveje at lade din families aktiver indgå i pantsætningen. Sørg under alle omstændigheder for, at kautionen bliver begrænset til et fast beløb og aftal et tidspunkt/event for genforhandling eller bortfald af kautionen.

Håber jeg har bidraget!

Tilmeldt 27. Feb 06
Skrevet kl. 09:38
Hej Kragholm,

ja det var et meget brugbart svar du kom med der!!

Tak for det...

Fra Ry
Tilmeldt 16. Oct 06
Skrevet kl. 09:56
God morgen Kenneth,

"Ingen tvivl, men stadig forbehold" - fin vending

Det er helt OK at være konstruktivt skeptisk overfor sig selv og forretningsidéen. Men hvis du har lavet en go'' forretningsplan, der holder, og du "kun" mangler økonomien, skal du nok snart i "Så kører vi!"-mode!

Det at fikse økonomien og forretningsplanen er kun det allerførste skridt i en lang marathon, der hedder "at drive virksomhed". Du skal tro på det, ellers vil "forbeholdet" i den fremtidige drift kunne spille dig et puds i ny og næ, og måske stå i vejen for vigtige og afgørende beslutninger.

En vis Hr. Disney har vist sagt noget om, at "If you can dream it, you can do it!".
Du synes at være noget længere fremmen end at drømme. Så mit råd til dig er at få lukket de sidste udestående spørgsmål hurtigt, og fokusere på målet - din drøm!

Go'' dag!!

Morten K. Andreasen
KRAGHOLM

mortenandreasen@mail.dk

Tilmeldt 27. Feb 06
Skrevet kl. 10:18
"Ingen tvivl, men stadig forbehold" betyder for mig at jeg tror 200 % på jeg laver, men jeg kaster mig ikke ud i noget uden at have undersøgt det først. Hvis jeg er 98 % forberedt, så er det meget få ting der kommer bag på mig!!  Og det øger min chance for succes......

Men.. der er altid ting man ikke selv kan kontrollere, og der har jeg lært mig selv at slå hjernen fra og ikke tænke på det. Så bliver man ikke stresset over lige det! (jeg personligt, har valgt at undersøge alternative løsninger, for hele tiden at have plan B i baghånden hvis plan A ikke er brugbar. Så har jeg fokus på noget andet, og er faktisk et skridt foran hvis plan A går i vasken.

Jeg elsker at planlægge!!)..

Fra Ry
Tilmeldt 16. Oct 06
Skrevet kl. 10:26
Hej Kenneth,

Det er helt cool!!
Jeg er selv "struktur-facist", så jeg tror, jeg kender din situation så aldeles udemærket 

Derfor er det også min personlige erfaring, at der må være en kant. Jeg træner dagligt i at flytte procenten "sydpå" fra 98: Hold op hvor ville det være godt at nå 95 eller 90. Og jeg har haft god succes - det hedder vist personlig udvikling.

Nå, men jeg forstår dig godt; 98% bør efterhånden også være ok for at sætte igang.

Held og lykke!

Morten K. Andreasen
KRAGHOLM

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 692
Skrevet kl. 17:51
Har kun en ting af sige til dig.. Banken handler med dig og kun dig, derfor hold dine forældres friværdig ude af forhandlingen.. Det kan være den sidste gren du kommer til at sidde på i tilfælde af at det ikke går som planlagt og den dag casher banken bare ind uden du bliver spurgt..
Tilmeldt 28. Jul 06
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 23:12
Hej Kenneth

Her kan jeg bidrage lidt da jeg selv arbejder i bank, godt nok på på privatsiden.

Nu kan der selvfølgelig være afvigelser fra bank til bank samt mellem privat og erhverv.

Først og fremmest vil jeg sige at kautionering bliver mindre og mindre brugt. Banken står ret dårligt stillet ift. til at gøre krav mod kautionisten grundet retspraksis.

Faktisk vil jeg gå så langt at sige at det ikke er det der afgører om du får lånet. I de sager jeg kender fra privat siden er det måske 5% hvor vi bruger muligheden som en ekstra sikkerhed og derudover er det i de sager yderst sjældent at det er tungen på vægtskålen.

Vi lægger langt større vægt på deciderede meddebitorer eller tinglyst pant i et aktiv.

Når det kommer til den enkelte bank kigger man selvfølgelig på de hårde tal, hvor udarbejdet materialet er, men derudover kan der være yderligere forskel.

Nogle banker kigger ligger utrolig stor vægt på ideén, konceptet osv. altså langt mere subjektive vurderinger. Andre igen laver en slags creditscore system der er mere gennerelt på den branche man vil ind i (men det kender jeg ikke nærmere til). 

Det med hvor løst udlånskronerne sidder kan jeg ikke genkende. Det kommer an på kunden samt kreditvurderingen og kreditpolitikken i den pågældende bank. - Men ja, en gearing på 10 er høj.

Derudover er der en meget overset faktor, din historik på privatsiden. Det har stor betyning hvordan du før har ageret og hvordan du har klaret dine forpligtelser.

Venlig Hilsen

Undertegnede

PS: Bankfolk er altså også bare mennesker, vi bider ikke ;-)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)