Ja det er måske et meget godt svar. Men jeg må indrømme at jeg forstår ikke helt præcis lige hvad der menes.
Lad os sige at jeg har mit eget vognfirma og tjener pr. måned 100000kr før udgifter til løn, bil, brændstof osv.
Efter alt det har jeg 50000kr tilbage. De skal vel så beskattes af 28%?
Derefter har jeg så 36000kr.
Hvis jeg skal ha dem udbetalt skal jeg betale alm. skat af dem.
Men kan jeg så lade dem stå på en virksomhedskonto til fremtidig køb af en ekstra bil mm. ?
På forhånd tak.
De 50.000 kr. om måneden giver et overskud på 600.000 kr. årligt. Det skal beskattes. Beskatningsformen vælger du på sin vis selv. Udgangspunktet er at overskuddet beskattes på normal vis. Dvs. 40-60% afhængig af indkomstens størrelse,
Men du kan vælge at lade den del af indkomsten du ikke hæver i virksomheden, stå i virksomheden og opspare den til en foreløbig beskatning på 28%, og dem kan du eks. anvende til fremtidig køb af en ekstra bil, forudsat at bilen kun anvendes i virksomheden. Har du en blandet bil i virksomhedsordningen skal du beskattes af værdi af fri bil. Holder du bilen udenfor virksomhedsordningen betragtes købet som en hævning.
Såvidt jeg har fået at vide på skattekontoret er indtægten i en enkeltmandsvirksomhed "privat indtægt" og skal derfor kun beskattes derefter, dvs efter den normale skat.
Ret mig hvis jeg tager fejl... Og bær over med mig hvis jeg dummer mig heftigt nu...
Jeg skal i en enkeltmandsvirksomhed kun betale personskat.
MEN, jeg kan vælge at betale en endnu højere skat i tilfælde af dårlige salg året efter?
I tilfælde af at jeg har ret, dækker denne a conto så også for regnefejl så jeg ikke pludselig skylder gud ved hvor mange penge væk?
Og hvordan fungerer den egentlig sådan frem og tilbage med pengene? Den ser umiddelbar ret fristende ud til engang i fremtiden hvor jeg har råd til højere skat... Kan jeg bruge den som investering mht. renteafkast? Fortæl fortæl
På bundlinien kommer man altid til at betale personskat i en personligt ejet virksomhed. Men personskat er flere forskellige skatter: Statsskat, kommuneskat, og det der er væsentligt her: Mellemskat og topskat. Lader man sig blot beskatte efter personskatteloven så vil man også komme til at betale mellemskat og topskat med det resultat at den samlede beskatning af den sidste krone ligger omkring de 60%. Det samme gør sig gældende for lønmodtagere.
Derfor kan man anvende virksomhedsordningen og vælge at betale en - foreløbigt lavere skat mod at lade det overskud som opspares blive i virksomheden. Her handler det om at man tilpasser indkomsten så den indkomst der beskattes på almindelig vis ligger omkring topskattegrænsen. Det kræver at man ikke har hævet alt i virksomheden.
I senere dårlige år kan man så vælge at hæve det opsparede overskud og derved bringe indkomsten op på topskattegrænsen. Det kaldes skatteoptimering eller indkomst udjævning.
Læs de første 4 linier i linket og glem umiddelbart den med kapitalafkastordningen. Den er umiddelbart kun interessant når vi taler ejendomsudlejning, eller for virksomheder som iøvrigt har foretaget store investeringer og dermed har mange aktiver.