Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fordomme som iværksætter

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 10. Apr 05
Indlæg ialt: 396
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Under en hyggelig middag med nogle venner, kom vi til at diskutere de fordomme der hørte til den beskæftigelse folk havde, og i den forbindelse syntes jeg egentlig det kunne være interessant at høre, hvilke fordomme i har oplevet folk har haft om iværksættere.
Umiddelbart da jeg fik tanken om at høre jer herinde, så kunne jeg ikke umiddelbart komme i tanke om nogen fordomme, men efter at have tænkt lidt mere over den så er jeg lidt kommet frem til, at der jo er nogle der tror iværksættere arbejder dag og nat, hvilket jo på et eller andet plan ikke passer (jo, vi arbejder dag og nat men vi arbejder jo for en god sag).

Lad os høre hvad folk har oplevet af spændene ting omkring det at være iværksætter

Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 2880
Skrevet kl. 14:01
Når jeg siger at jeg er iværksætter, får jeg altid at vide, "pas nu på du ikke arbejder for meget så du får stress", hvortil jeg svarer, "det er for sent" :)
Folk forventer åbenbart at jeg skal arbejde som en bryggerhest, og at jeg ikke kan lide mit arbejde (hvis jeg ikke kan lide hvad jeg laver, vil det være ti gange nemmere at få et 37-timers arbejde fremfor at arbejde små 100 timer om ugen).
Dét og at folk tror at jeg er rig når jeg er iværksætter, også selvom jeg lige kan være startet op med et projekt, så det jo give en masse penge, uden udgifter til følge.
Tjaa :)

Fra Aalborg
Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 684
Skrevet kl. 14:24
Den med arbejdstiden er jo noget iværksætteren selv har blæst op, man hører jo hele tiden dem tude over de arbejder meget mere end os andre.

Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 14:31
Udover den med at arbejde for meget, er der også den fordom eller antagelse at indenfor min branche (børnetøj på internettet), at vi tjener styrtende med penge og har vildt høje avancer på tøjet... Jeg har endda set anerkendte portaler fortælle deres brugere, at tøj (børnetøj) skal/bør være billigere end i en fysisk forretning !

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 2880
Skrevet kl. 14:47
Dato: 15-10-2006 14:31:05
Forfatter: ChristobelJeg har endda set anerkendte portaler fortælle deres brugere, at tøj (børnetøj) skal/bør være billigere end i en fysisk forretning !

Det glæder jeg mig til Majbrit

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 15:13
  Jeg må indrømme at jeg er holdt op med at fortælle at jeg ejer MediaMouse i første omgang.

Når jeg bliver spurgt hvad jeg laver, så er mit første svar noget i stil med "jeg arbejder i MediaMouse - en grafisk virksomhed". Grunden til det er, at jeg efterhånden syntes at jeg har oplevet lidt for meget jantelov (nogle påstår den ikke findes længere - men det er altså lodret løgn). Jeg har oplevet mange situationer hvor man pludselig skal pilles ned, fordi folk mener at man ikke skal tro man er noget. En del laver også sjov med det og i det hele taget prøver at få situationen til at virke som om deres faste kontor/sælger-job er bedre end at eje en virksomhed.

Jeg har også oplevet en del gange, desværre også fra nogle i min egen familie, at pengene pludselig bliver et problem. F.eks. når man kommer 5 minutter for sent til et familie-arrangement, så er det efterhånden en tilbagevendende joke fra nogle enkelte personer, at fyre en sætning af a-la "Nå, tog det lidt længere tid at tælle alle penge?". Første gang var det bare sjovt, men efterhånden begynder det at irritere mig. På trods af at jeg har aldrig diskuterer penge eller har et behov for at hævde mig selv, så ligger der stadig noget jantelov et eller andet sted imellem linierne. F.eks. havde mig og min kone købt en ny opvaskemaskine for nylig - et fuldstændig harmløst indkøb og ikke noget overdrevet vildt med stål, chrom, 117 programmer m.m., men blot noget der fungerer og passer godt ind i vores køkken. Den første i familien som hørte om vores indkøb, sagde som det første "nå ja, men I har jo også pengene til det...". Det er oven i købet en person som aldrig ellers tidligere har kommenteret penge eller arbejde over for os, men simpelthen blot har hørt "jungletrommerne" fra andre i familien.

Jeg har enkelte gange har forsøgt mig med at forklare at blot fordi jeg ejer virksomheden er det ikke fordi jeg malker den for penge. Jeg får en ret normal løn, da jeg hellere vil se virksomhedens overskud blive i virksomheden og derved kunne bruges til udvikling af virksomheden. Men det har heller ikke rigtig nogen effekt, for selve problemer ligger tilsyneladdende i, at jeg ejer virksomheden. Det ville ikke være et problem, hvis jeg blot var ansat og havde en fed hyre og firmabil.

Fra Hinnerup
Tilmeldt 22. Jun 05
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 15:14
Når jeg fortæller, at jeg har et webbutik, så siger de fleste "jamen sælger du IT", og undrende "kender du virkelig noget til det". Der er stadig rigtig mange, i hvert tilfælde her ude på "landet" hvor jeg bor, som ikke bruger nettet ret meget, og ikke har nogen anelse om, hvad man kan købe der.

Hilsen

www.unik-kids.dk Webshop der henvender sig til alle småbørnsfamilier. Speciale afdeling til for tidligt fødte børn

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:45
@ Jesper

Jeg er på det område så heldig, at mine forældre er selvstændige. Og resten af familien ved godt, man ikke nødvendigvis er rig, fordi man er selvstændig. Det modsatte kan også nemt være tilfældet…

Og i min nærmeste familie er det helt klart min storebror, der arbejder som Project Manager ved Texas Instruments, som tjener kassen. Han har base i Aalborg og styrer ellers afdelinger 4-5 steder fordelt over kloden. Han scorer kassen, for at sige det pænt. Men derfor er han jo ikke nødvendigvis lykkeligere end os andre – eller har det nemmere for den sags skyld. Han har blot flere penge.

Men der er mange fordomme, med det samme det gælder områder, som man ikke kender til. Og de, der ellers bare sidder i deres egen lille verden og ikke tør springe ud i noget nyt (hvad det så end kan være), har til tider meget svært ved at forstå os andre. Det kan du nok ikke ændre på.

Hvis ikke det hjælper at forklare, så forsøg at ignorere det i stedet. Mine forældre, der har landbrug, har ofte hørt den med, at man dér altid kan få en sort gris. Men det har de rent faktisk aldrig gjort i, hvad folk end tror.

Nogle gange er det nemmere at lade fordommene være.

KH: Bettina

Tilmeldt 10. Apr 05
Indlæg ialt: 396
Skrevet kl. 11:08
Meget interessant at høre nogle af de fordomme, som har folk har overfor iværksætterfolket

Fra Horsens
Tilmeldt 3. Oct 06
Indlæg ialt: 72
Fra  A&B Industri-Service Skrevet kl. 21:46

Også et HEJ til dig Mikkel.

Jamen, det er jo hele folkeånden der render i alle mulige retninger, hvor man taler uden at have tænkt sig om - og skal man skære igennem, er der 50% for og 50% imod næsten enhver ting. Jeg tror at der i virkeligheden er en knivskarp balance mellem mennesker - og hvis vi ellers er medgørlige og lader os moppe, så er der såmænd også plads til mopperne - det er der sikkert 50% der mener. Jeg mener modsat mopperne skal tages ovenfra. Måske kunne man lave en "bog" til at forære disse tankeløse personer "der taler som med sværdhug..." (bibelcitat fra Ordsp.) Bogen skulle blot være et omslag hvor man på forsiden ser to hænder fra samme person - den ene hånd med tommelen opad og den anden nedad. Inden i "bogen" skulle der være nogle få kloge ord om hvordan man taler ordentligt til hinanden. Du tager den frem og siger: "Her er lidt godnat-læsning, som jeg håber du vil synes om - du må gerne beholde den".

Vi kunne jo se om der er stemning for at lave en sådan. Hvem vil prøve? Hvem vil give bidrag med de kloge ord? Den kan vel ikke koste mere end DKK 10,- /stk

Ang. Iværksættere: Det er frie folk ud af den danske folkestamme, der arbejder med det de føler de er gode til. Når man gør det, er arbejdet en velsignelse - en drivkraft, vi udnytter så længe vi kan. Denne frihed er misundelsesværdig.

Venlig hilsen og hold dig munter.

Bent, A&B

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)